Technologický pokrok môžeme sledovať všade. Smartfóny sú čoraz výkonnejšie s lepšími fotoaparátmi. Na trh prichádzajú ohybné displeje. Umelá inteligencia sa dostáva aj do takých zariadení, akými sú napríklad bicykle. Nové technológie prenikajú aj do sveta áut a dnes už je štandardom, že kedysi všadeprítomné tlačidlá a hardvérové ovládače nahrádzajú dotykové obrazovky.

Medzi motoristami sa ale nájdu aj takí, ktorí stále preferujú tradičné ovládanie pomocou fyzických tlačidiel. Nájsť však v roku 2023 auto, ktoré nepodľahlo trendu digitalizácie, je veľmi ťažké.

Po usadení za volant Hondy ZR-V milovník technológií hneď nadobudne pocit, že sedí v aute ktoré zaspalo dobu. Opak je ale pravdou a po týždňovom teste som presvedčený, že ZR-V je nadčasové auto, ktoré bude aj o 10 rokov vyzerať dobre a absencia veľkých displejov mu nebude chýbať ani po uplynutí dekády.

V recenzii sa dozvieš:

  • Čo tvorí pohonnú jednotku Hondy ZR-V
  • Ako sa na pohone podieľa spaľovací motor a elektromotor
  • Aká je spotreba v meste a na diaľnici
  • Ako je na tom ZR-V z hľadiska spracovania
  • Akými technológiami disponuje hybridný crossover

ZR-V ponúka veľmi zaujímavý pohonný systém. Spaľovací motor s objemom 2 litre a výkonom 141 koní môže plniť úlohu generátora, no za určitých okolností sa aj priamo podieľa na pohone vozidla.

Martin Katler/FonTech

Primárne auto poháňa elektromotor s výkonom 184 koní a spaľovací motor plní úlohu generátora elektrickej energie. Malá batéria sa dobíja aj pri brzdení, teda rekuperovaním elektrickej energie. V mestských podmienkach teda auto takmer výhradne jazdí na elektrinu.

Martin Katler/FonTech

Spaľovák sa v roli pohonnej jednotky dostáva k slovu primárne pri vyšších rýchlostiach, napríklad pri jazde na diaľnici, kde už elektromotor tak efektívny nie je. Takéto riešenie má za následok mimoriadne dobrú spotrebu v meste, pričom tá diaľničná dosahuje taktiež relatívne dobré hodnoty.

Martin Katler/FonTech

V meste po Bratislave som za testovací týždeň najazdil bezmála 200 km. Tu boli zahrnuté obchvaty a aj okresky medzi hlavným mestom a jeho “satelitmi”. Spotreba 5,5 l/100 km je dôkazom, že elektrický pohon, aj keď je podporovaný spaľovacím motorom v úlohe generátora, je v mestských podmienkach mimoriadne efektívny.

Martin Katler/FonTech

Počas pomalého posúvania sa v rannej špičke auto nemíňa žiadnu energiu keď stojí. Neustále rozbiehanie a brzdenie je taktiež v prípade elektrického pohonu efektívnejšie, nakoľko brzdnú silu premieňa ZR-V na elektrickú energiu, ktorú ukladá naspäť do malej batérie.

Martin Katler/FonTech

Predokolka je vďaka elektrickému pohonu svižná, auto je aj napriek SUV, respektíve crossover karosérii mimoriadne agilné a z jazdného prejavu je cítiť, že domovom tohto auta je predovšetkým mesto.

Martin Katler/FonTech

ZR-V sa ale nestratí ani na diaľnici a ceste na dovolenku s celou rodinou. Diaľničná spotreba pri tempomate nastavenom na 120 km/h dosiahla 6,5 l/100 km, čo je vzhľadom na benzínový dvojliter stále fantastická hodnota. Pri 130 km/h však už spotreba vystrelila na 8 l/100 km, čo už je trochu dosť.

Dlhodobo sa ale dá s Hondou ZR-V jazdiť so spotrebou 6-6,5 l/100 km. Mne sa spotreba na konci testovacieho týždňa zastavila na 6,4 l/100 km, pričom zhruba polovicu z 500 km nájazdu tvorili diaľnice a druhú polovicu mestá a okresky.

Martin Katler/FonTech

Špičkový hybridný pohon je teda prvou vecou, pre ktorú by som si v roku 2023 kúpil Hondu. Tou druhou je však kvalita spracovania a robustnosť celého auta, aká sa v tejto kategórii vozidiel iných výrobcov len tak nevidí.

Martin Katler/FonTech

Honda ZR-V je stredne veľký crossover. Nie je to žiadna prémiovka, no aj napriek tomu je auto spracované na takej úrovni, že v tomto smere dokáže konkurovať napríklad aj Mercedesu.

Martin Katler/FonTech

Prvou vecou, ktorá ma fascinovala, bolo zatváranie dverí. Dvere na ZR-V zavrieš bez toho, aby si s nimi musel čo i len minimálne buchnúť. Niektorí ľudia, ktorí si zatváranie dverí vyskúšali, si mysleli, že ZR-V disponuje systémom elektrického dovierania.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa FonTech.sk (@fontech.sk)

Nie, crossover strednej triedy nemá žiadne elektrické dovieranie, ide len o ukážku japonskej precíznosti pri výrobe. Po sadnutí za volant som mal pocit, akoby som šoféroval minimálne o triedu väčšie auto.

Martin Katler/FonTech

ZR-V pôsobí robustne, ovládacie prvky, madlá a v podstate všetko, čo sa nachádza v interiéri, je “veľké”, pevné a nech som stláčal čokoľvek, nikde nič nevŕzgalo. Menu infotainmentu síce nie je najkrajšie a najprehľadnejšie, no vďaka bezdrôtovému Apple CarPlay som sa naň po prvotnom nastavení auta ani nepozeral.

Lepší hybrid s tak nízkou mestskou spotrebou by si hľadal ťažko

CarPlay sa pripojilo takmer okamžite po naštartovaní auta, následne som už využíval aplikácie tejto platformy. V neprehľadnom menu som sa však pokúšal nájsť funkciu, pomocou ktorej by som vypol otravný zvukový obmedzovač rýchlosti.

Martin Katler/FonTech

Ten v ZR-V funguje podobne ako v Hyundai Ioniq 6, čo si môžeš pozrieť vo videu nižšie. Zatiaľ čo v elektromobile Hyundai sa tento systém dal vypnúť, aj keď komplikovane, v Honde som možnosť vypnutia hlasového obmedzovača rýchlosti nenašiel. Vodič si tak bude musieť zvyknúť na neustále pípanie pri prekročení rýchlosti čo i len o 1 km/h, alebo sa bude musieť naučiť jazdiť presne predpísanými rýchlosťami.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa FonTech.sk (@fontech.sk)

Niekedy však nestačí ani to, nakoľko auto často nesprávne vyhodnotí maximálnu rýchlosť na danom úseku a miesto 50-ky ukazuje 30-ku, tým pádom začne otravne pípať aj keď ideš predpísanou rýchlosťou. To bol ale problém aj elektromobilu Hyundai a určite sa to bude týkať aj ďalších nových áut s týmto povinným systémom.

Martin Katler/FonTech

Samozrejmosťou je prítomnosť asistenta jazdy na diaľnici, ktorý v Honde funguje perfektne bez najmenšieho zaváhania. Displej pred vodičom je “polodigitálny”, teda integruje digitálny palubný počítač s analógovým ukazovateľom rýchlosti. Možnosti zobrazenia rôznych informácií sú tu značne obmedzené, no na displeji nájdeš všetko, čo pri šoférovaní potrebuješ.

Zhodnotenie

Ak hľadáš technologicky nabité auto s množstvom displejov a nekonečnými možnosťami ich prispôsobenia, rozhodne sa Honde ZR-V vyhni. Ak ale hľadáš auto jednoduché na používanie, do ktorého sa posadíš a hneď pochopíš, čo a ako funguje a čo sa ako nastavuje, ZR-V bude správna voľba.

Milovníci hardvérových tlačidiel sa nájdu aj v roku 2023. Nie všetko, čo má byť moderné a pekné, musí mať množstvo veľkých displejov. Honda ukázala, že aj v prudko digitálnej dobe sa dá vyrobiť atraktívne vozidlo, ktoré je jednoduché na používanie a boduje vo veciach, ktoré v prvom rade definujú auto.

Sú to jazdné vlastnosti a vynikajúca spotreba, ktorú môžu ZR-V závidieť aj tie najúspornejšie autá na trhu. Jediným problémom môže byť len cena. ZR-V začína tesne pod 40 000 €. Ak si priplatíš dve tisícky navyše, dostaneš sa na sumu, kde začína Mercedes GLA.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú