Jazdil 6 km/h a nedal sa nabíjať. Prvý elektromobil bol prepadákom, aj tak predbehol dobu o 200 rokov
Skutočného prelomu sa elektromobilita dočkala až v 21. storočí prevažne až po roku 2010, avšak málokto tuší, že sa jej história tiahne ešte do 19. storočia a najstarší elektromobil má takmer 200 rokov. Za neúspechom tejto technológie však nestoja chyby ich vynálezcov, ale jednoducho nedostatočný pokrok, ktorý sa tak ľahko obísť nedal.
Prvé známy elektrické auto bolo skonštruované ešte v prvej polovici 19. storočia, niekedy medzi rokmi 1832 a 1842, pričom nie je doteraz isté, kto by mal byť korunovaný ako prvý strojca elektromobilu. Azda najznámejším je však práve Robert Davidson zo škótskeho Aberdeenu, ktorý mal na svedomí hneď niekoľko vynálezov.
V praxi nepoužiteľné
Škótsky vynálezca Robert Davidson sa narodil v roku 1804 a na tú dobu dostal aj dobré vzdelanie, vďaka ktorému sa vyznal napríklad aj v chémii. Tá sa stala dôležitou súčasťou jeho života, keďže mu umožnila vytvoriť firmu na výrobu a dodávanie kvasníc, ktorá ho napokon aj živila a umožnila mu venovať sa iným záujmom a vynálezom.
Všeobecne je Robert Davidson známy skonštruovaným prvej železničnej lokomotívy poháňanej elektrickou energiou, ktorej model skonštruoval ešte v roku 1837. Neskôr, v roku 1842, vytvoril zrejme prvú skutočnú elektrickú lokomotívu v plnej veľkosti s názvom Galvani, ktorá využila zinkovo-kyselinové batérie a elektromotor skonštruovaný podľa vlastných princípov vynálezcu.
A aj keď to celé znie fantasticky a úžasne, výsledok bol, aj na tú dobu, v podstate nepoužiteľný. Jej maximálna rýchlosť totiž nedosahovala ani len 6,5 km/h, čo však nebolo tým najväčším problémom. Tým boli práve použité zinkovo-kyselinové batérie, ktoré sú v podstate jednorazové a nie je možné ich nabíjať. V kombinácii s nízkou energetickou hustotou, nízkou celkovou kapacitou a vysokou cenou tak elektrické auto v takejto forme nemalo šancu.
Bez úspechu
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Prečo prvý elektromobil zlyhal a aký nedostatok mali jeho batérie
- Akú katastrofu spôsobil jeho železničný nástupca
- Kto zostrojil skutočný a funkčný elektromobil a prečo sa na ne zanevrelo
- V čom boli spaľovacie motory lepšie a prečo boli lacnejšie
- Ako sa ľudstvo vrátilo k elektromobilom a prečo ich najprv spaľováky porazili, i keď prišli až po nich
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Čítaj viac z kategórie: Elektromobilita
Teraz čítajú
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci hádžu do koša „superpotravinu“: Znižuje tlak, chráni kosti a spomaľuje starnutie
Slováci objavili rýchly spôsob, ako sa zbaviť dlhov. Veritelia často nedostanú vôbec nič
Mrazivá predpoveď expertov: Ruská armáda sa poučila z chýb. Ukrajinu čaká ešte väčšia deštrukcia
PRIESKUM: Nové prekvapenie na politickej scéne. Uhríkova Republika predbehla Hlas-SD, Smer zaostáva za Progresívcami
Zlomená panva a rozdrvená tvár. Lekári varujú pred najnebezpečnejším zvykom Slovákov v aute
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP