Inovácia, aká sa len tak nevidí. Francúzi nainštalovali fotovoltiku na kuriózne miesto, ušetria milióny eur
Francúzska železničná spoločnosť SNCF sa pustila do ambiciózneho projektu, ktorý by mohol priniesť revolúciu v oblasti obnoviteľnej energie v železničnej doprave. V spolupráci so svojou dcérskou spoločnosťou AREP začala testovať umiestnenie fotovoltických solárnych panelov priamo na železničné trate. Inovatívny systém má potenciál zabezpečiť udržateľný zdroj energie pre rôzne prevádzkové potreby železníc a otvára nové možnosti pre využitie nevyužívaných tratí.
Projekt s názvom Solveig bol oficiálne spustený 17. januára v meste Achères v severocentrálnom Francúzsku. V rámci testovacej fázy bolo v technickom centre Achères nainštalovaných osem solárnych panelov, ktoré tam zostanú počas šiestich mesiacov. Cieľom je preskúmať ich výkon a spoľahlivosť, pričom ak sa ukáže, že systém je efektívny, môže sa rozšíriť na ďalšie nepoužívané železničné trate identifikované prostredníctvom solárneho mapovania, ktoré vedie AREP.
Inštalácia solárnych panelov prebiehala pomocou teleskopického ramena, čo umožnilo bezpečné upevnenie panelov a zároveň ich optimálne nasmerovanie k slnečným lúčom. Tento spôsob montáže zabezpečuje, že panely odolajú silnému vetru a iným poveternostným vplyvom, čím sa predlžuje ich životnosť a znižujú sa náklady na údržbu. Na tému upozornil Interesting Engineering.
1 000 MW solárnej kapacity do roku 2030
Prototyp Solveig je súčasťou širšej stratégie SNCF na zvýšenie energetickej sebestačnosti prostredníctvom obnoviteľných zdrojov. Spoločnosť má ambiciózny plán dosiahnuť 1 000 MWp solárnej kapacity do roku 2030, čo by mohlo výrazne znížiť závislosť železníc od tradičných zdrojov energie. Už dnes je 80 % národných vlakov vo Francúzsku poháňaných elektrinou, a preto je logické hľadať nové spôsoby, ako túto energiu získavať ekologickejším spôsobom.
Podľa riaditeľa pre inovácie v AREP, Alistaira Lencznera, systém využíva štandardné ISO kontajnery, vďaka čomu je jeho nasadenie jednoduché a flexibilné. To znamená, že solárne panely môžu byť v prípade potreby rýchlo premiestnené na iné trate alebo prispôsobené rôznym logistickým obmedzeniam. Tento modulárny dizajn navyše zvyšuje exportný potenciál projektu do ďalších krajín Európy a sveta.
Optimalizácia a budúce plány
V súčasnosti je riešenie primárne určené na pokrytie vnútorných energetických potrieb SNCF a na lokálnu spotrebu v rámci železničnej siete. AREP však pracuje na optimalizácii systému s cieľom zvýšiť jeho efektivitu a znížiť náklady. Hoci zatiaľ neboli stanovené presné časové rámce pre ďalšie kroky, vývoj pokračuje a súčasťou plánov je aj analýza možností širšej distribúcie solárnej energie.
V rámci hodnotenia solárneho potenciálu železničných tratí využíva AREP odborné znalosti v oblasti mapovania, analýzy dát a modelovania, pričom skúma 113 800 hektárov pôdy, ktoré vlastní skupina SNCF. To otvára veľké možnosti pre ďalšie inovácie v oblasti obnoviteľnej energie v železničnej doprave.
Podobné projekty aj vo Švajčiarsku
Francúzsko však nie je jedinou krajinou, ktorá experimentuje s fotovoltikou na železničných tratiach. V októbri 2024 Federálny úrad pre dopravu Švajčiarska (FOT) schválil prvý povolený projekt odnímateľnej solárnej elektrárne na železničnej trati. Tento systém, ktorý vyvinula švajčiarska startupová spoločnosť Sun-Ways, sa začne testovať v roku 2025 na 100-metrovom úseku železnice v kantóne Neuchâtel.
Schválenie tohto projektu predstavuje významný krok v zavádzaní inovatívnych solárnych riešení v železničnej infraštruktúre a naznačuje, že podobné iniciatívy by mohli byť rozšírené aj v ďalších krajinách.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Každodenné sprchovanie ničí imunitu a spúšťa zápalové reakcie. Odborníci prezrádzajú, ako často sa umývať
Drobné bobule ničia až 94 % predrakovinových buniek v čreve. Zároveň odďaľujú starnutie o niekoľko rokov
Ministerstvo varuje Slovákov cestujúcich do Talianska. Rezort vydal niekoľko opatrení
Šálka, ktorá zmení tvoju náladu: Populárny každodenný rituál môže ochrániť črevá a pomôcť proti depresii
Nebezpečná baktéria číha v mori, ktoré vyhľadáva tisíce Slovákov: Hrozí nekróza aj sepsa
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
-
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Slovensko napoja na recyklované palivo. Európska mocnosť má so Slovenskom veľké plány
Elektrobus v Šali prepravil už viac ako milión cestujúcich a získava si čoraz väčšiu obľubu
Slovensko sa nemá čím pochváliť. V umelej inteligencii v EÚ značne zaostáva
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP