Inovácia, aká sa len tak nevidí. Francúzi nainštalovali fotovoltiku na kuriózne miesto, ušetria milióny eur
Francúzska železničná spoločnosť SNCF sa pustila do ambiciózneho projektu, ktorý by mohol priniesť revolúciu v oblasti obnoviteľnej energie v železničnej doprave. V spolupráci so svojou dcérskou spoločnosťou AREP začala testovať umiestnenie fotovoltických solárnych panelov priamo na železničné trate. Inovatívny systém má potenciál zabezpečiť udržateľný zdroj energie pre rôzne prevádzkové potreby železníc a otvára nové možnosti pre využitie nevyužívaných tratí.
Projekt s názvom Solveig bol oficiálne spustený 17. januára v meste Achères v severocentrálnom Francúzsku. V rámci testovacej fázy bolo v technickom centre Achères nainštalovaných osem solárnych panelov, ktoré tam zostanú počas šiestich mesiacov. Cieľom je preskúmať ich výkon a spoľahlivosť, pričom ak sa ukáže, že systém je efektívny, môže sa rozšíriť na ďalšie nepoužívané železničné trate identifikované prostredníctvom solárneho mapovania, ktoré vedie AREP.
Inštalácia solárnych panelov prebiehala pomocou teleskopického ramena, čo umožnilo bezpečné upevnenie panelov a zároveň ich optimálne nasmerovanie k slnečným lúčom. Tento spôsob montáže zabezpečuje, že panely odolajú silnému vetru a iným poveternostným vplyvom, čím sa predlžuje ich životnosť a znižujú sa náklady na údržbu. Na tému upozornil Interesting Engineering.
1 000 MW solárnej kapacity do roku 2030
Prototyp Solveig je súčasťou širšej stratégie SNCF na zvýšenie energetickej sebestačnosti prostredníctvom obnoviteľných zdrojov. Spoločnosť má ambiciózny plán dosiahnuť 1 000 MWp solárnej kapacity do roku 2030, čo by mohlo výrazne znížiť závislosť železníc od tradičných zdrojov energie. Už dnes je 80 % národných vlakov vo Francúzsku poháňaných elektrinou, a preto je logické hľadať nové spôsoby, ako túto energiu získavať ekologickejším spôsobom.
Podľa riaditeľa pre inovácie v AREP, Alistaira Lencznera, systém využíva štandardné ISO kontajnery, vďaka čomu je jeho nasadenie jednoduché a flexibilné. To znamená, že solárne panely môžu byť v prípade potreby rýchlo premiestnené na iné trate alebo prispôsobené rôznym logistickým obmedzeniam. Tento modulárny dizajn navyše zvyšuje exportný potenciál projektu do ďalších krajín Európy a sveta.
Optimalizácia a budúce plány
V súčasnosti je riešenie primárne určené na pokrytie vnútorných energetických potrieb SNCF a na lokálnu spotrebu v rámci železničnej siete. AREP však pracuje na optimalizácii systému s cieľom zvýšiť jeho efektivitu a znížiť náklady. Hoci zatiaľ neboli stanovené presné časové rámce pre ďalšie kroky, vývoj pokračuje a súčasťou plánov je aj analýza možností širšej distribúcie solárnej energie.
V rámci hodnotenia solárneho potenciálu železničných tratí využíva AREP odborné znalosti v oblasti mapovania, analýzy dát a modelovania, pričom skúma 113 800 hektárov pôdy, ktoré vlastní skupina SNCF. To otvára veľké možnosti pre ďalšie inovácie v oblasti obnoviteľnej energie v železničnej doprave.
Podobné projekty aj vo Švajčiarsku
Francúzsko však nie je jedinou krajinou, ktorá experimentuje s fotovoltikou na železničných tratiach. V októbri 2024 Federálny úrad pre dopravu Švajčiarska (FOT) schválil prvý povolený projekt odnímateľnej solárnej elektrárne na železničnej trati. Tento systém, ktorý vyvinula švajčiarska startupová spoločnosť Sun-Ways, sa začne testovať v roku 2025 na 100-metrovom úseku železnice v kantóne Neuchâtel.
Schválenie tohto projektu predstavuje významný krok v zavádzaní inovatívnych solárnych riešení v železničnej infraštruktúre a naznačuje, že podobné iniciatívy by mohli byť rozšírené aj v ďalších krajinách.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vodič bude ich jazdu už len kontrolovať. 150-ročná automobilka vypustí na cesty autonómne kolosy
Vedci vynašli „zázračné” zariadenie pre elektromobily. Zvýši im dojazd aj výkon
Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
Nové elektrické Mini je motokára na cesty. Ponúka emócie, ako žiadne iné auto (RECENZIA)
Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Búrky udrú naplno: Meteorológovia vydali výstrahy. V tejto časti Slovenska varujú pred prívalovými zrážkami
Jedna chyba na faktúre a daňová kontrola je na krku: Odborníčka odhaľuje, čo spúšťa záujem finančnej správy (PREHĽAD)
Bežný liek na cukrovku prekvapuje vedcov: Ženy po menopauze môžu žiť dlhšie
Nimbus prináša silnú bolesť hrdla a črevné ťažkosti. Nový variant covidu sa šíri naprieč kontinentmi
Kremeľ si strelil do vlastnej nohy: Rusi na mapách rozmazali citlivé objekty. Každý teraz vidí, kde sa nachádzajú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
- Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň“
-
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
- Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň“
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
Domáca výroba s presným zásahom. Ukrajinské drony podľa Zelenského poškodili ruské bombardéry
Európa prichádza o mozgy. Odborníci odchádzajú za AI projektmi do tohto štátu
Athos sa otriasol. Mníšsku republiku zasiahlo podmorské zemetrasenie
Nadprodukcia brzdí autosektor. Geely ako prvá automobilka reaguje na preplnený trh
Drony narušili vzdušný priestor. Ruské letiská dočasne zastavili lety
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Búrky udrú naplno: Meteorológovia vydali výstrahy. V tejto časti Slovenska varujú pred prívalovými zrážkami
Jedna chyba na faktúre a daňová kontrola je na krku: Odborníčka odhaľuje, čo spúšťa záujem finančnej správy (PREHĽAD)
Bežný liek na cukrovku prekvapuje vedcov: Ženy po menopauze môžu žiť dlhšie
Nimbus prináša silnú bolesť hrdla a črevné ťažkosti. Nový variant covidu sa šíri naprieč kontinentmi
Kremeľ si strelil do vlastnej nohy: Rusi na mapách rozmazali citlivé objekty. Každý teraz vidí, kde sa nachádzajú
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené