Európsky trh v posledných rokoch začal automobilke Ford utekať pomedzi prsty, no nové elektrické SUV, ktoré iba pred pár hodinami automobilka oficiálne predstavila, má znova získať priazeň fanúšikov na starom kontinente.
Paradoxom je, že nový Ford Explorer stojí na elektrickej platforme MEB konkurenčného koncernu VW. Druhý šok môže byt subjektívny, no nám sa zdá, že americký rival na tejto platforme postavil doposiaľ najkrajší elektromobil.
Nechceme nijak zhadzovať vozidlá z rodiny ID., či dokonca Audi Q4 e-tron alebo Škodu Enyaq. Rozhodne ide o pekné elektromobily a v prípade Audi je dokonca vidieť aj prémiový nádych. Ford ale postavil niečo, čo na prvý pohľad ani nevyzerá ako elektromobil a interiér pretavil do absolútnej americkej klasiky.
Lacnejší ako elektrický Mustang
Ford Explorer je vyvinutý v Európe a na starom kontinente sa bude aj vyrábať. Automobilka využila platformu MEB koncernu VW, aby dosiahla čo najlákavejšiu cenovku, čo sa jej aj podarilo. Elektrické SUV bude začínať na sume pod 45 000 €, čo je vzhľadom na rozmery a parametre auta viac než prijateľné.
Napríklad konkurenčný VW ID.4 začína na sume 42 990 €, no ak si obe autá porovnáme bok po boku, Ford Explorer jednoznačne dominuje z hľadiska dizajnu exteriéru a predovšetkým interiéru.
Automobilka nám neprezradila príliš veľa technických detailov, no nakoľko ide o platformu MEB, k dispozícii bude verzia s pohonom zadných aj všetkých štyroch kolies, pričom tá najvýkonnejšia štvorkolka bude podľa všetkého disponovať výkonom 300 koní podobne, ako vrcholný VW ID.4 GTX.
Novšia verzia systému a battery manažmentu zabezpečí rýchlejšie nabíjanie. Maximálny výkon nepoznáme, no určite pôjde o viac ako 135 kW, pričom z 10 % na 80 % sa batéria nabije za 25 minút. O kapacite akumulátora Ford takisto mlčí, no v tomto prípade s určitosťou pôjde o 77 kWh batériu.
Žiaľ, nepoznáme ani dojazd. Ten sa zrejme dozvieme až po homologizácii, no vzhľadom na hranatejšie rozmery v porovnaní s ID.4 bude zrejme nižší. WLTP hodnota by sa mohla pohybovať niekde na úrovni 500 km.
Interiér ako z iného sveta
Pri elektromobiloch koncernu VW sme zvyknutí na veľké množstvo zdieľaných interiérových prvkov. Doposiaľ iba Audi vybavilo model Q4 e-tron prémiovejším interiérom a väčším displejom pred vodičom.
Ford Explorer síce dostal rovnaký digitálny kokpit ako VW ID.4 či Škoda Enyaq, no grafika je mierne prepracovaná. Absolútne odlišný je potom stredový displej infotainmentu. V stredovej konzole prakticky nezostal kameň na kameni a tu si Ford rozohral vlastné divadlo, ktoré si ale zaslúži obrovský potlesk.
Nájdeme tu až 15″ dotykovú obrazovku, ktorá je orientovaná na výšku. Sklon tohto „tabletu“ sa dá polohovať a infotainment má veľmi peknú grafiku. V spodnej časti displeja vždy nájdeme menu ovládania klimatizácie a skratky k najdôležitejším funkciám auta.
Ford predstavil elektromobil pre Európu postavený na platforme od VW
Medzi sedadlom vodiča a sedadlom spolujazdca sa nachádza obrovská 17-litrová priehradka, ktorá dokáže poňať až 1,5-litrové fľaše nápojov. Podporu pokročilých asistentov riadenia zabezpečuje 12 ultrasonických senzorov, 5 kamier a 3 radary.
Samozrejme nechýba náladové osvetlenie, pričom vodič má na výber z 10 farieb. Na multifunkčnom volante sa nachádzajú dotykové tlačidlá, ktorú budú mať, predpokladáme, aj haptickú odozvu.
Novinka sa už dá na vybraných európskych trhoch rezervovať, no slovenský konfigurátor zatiaľ nový elektrický Explorer nezobrazuje. Našinci si tak budú musieť ešte zopár dní počkať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zlepší výkon na diaľnici aj v teréne. Stellantis si patentoval zvláštny komponent pre elektromobily
Dospelá elektrina za rozumné peniaze. Dacia vylepšila na novom Springu všetko, čo mi kedysi prekážalo
Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
Vydržia stovky cyklov bez straty. Vedci objavili spôsob, ako výrazne predĺžiť životnosť batérií
BYD už testuje revolučné batérie. Ponúknu dojazd takmer 2 000 km a extrémne rýchle nabíjanie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Irán hrozí odvetou za americké útoky na jadrové zariadenia. Napätie na Blízkom východe eskaluje
Cigániková o Sulíkovi, Švec o konflikte na Blízkom východe, Štefančík o Dankovi a Matovičovi (PREHĽAD)
Iránsky minister zahraničia mieri k Putinovi deň po amerických útokoch. Arákčí nazval Trumpa tyranom
Slovensko zasiahne rekordná vlna horúčav: Meteorológovia vydali výstrahy 2. stupňa pre viaceré okresy (PREDPOVEĎ)
Šutaj Eštok: Na prvom mieste je pre mňa bezpečnosť ľudí. Vystúpenie z NATO je pre stranu Hlas-SD červenou čiarou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
- BYD už testuje revolučné batérie. Ponúknu dojazd takmer 2 000 km a extrémne rýchle nabíjanie
-
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- BYD už testuje revolučné batérie. Ponúknu dojazd takmer 2 000 km a extrémne rýchle nabíjanie
-
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
Z Prahy do Osaky historickými autami. Československé posádky sa vydali na výpravu dlhú 16 000 km
TOP 5 značiek na Slovensku: Škoda vedie, ale súboj o ďalšie miesta je tesný
Tesla buduje elektráreň v Číne. Investícia má hodnotu 560 miliónov dolárov
Pumpa tam je za každým rohom. Susedná krajina Slovenska má najhustejšiu sieť čerpacích staníc v EÚ
Európska únia zavádza veľkú novinku. Energetické štítky prídu aj na smartfóny a tablety
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Irán hrozí odvetou za americké útoky na jadrové zariadenia. Napätie na Blízkom východe eskaluje
Cigániková o Sulíkovi, Švec o konflikte na Blízkom východe, Štefančík o Dankovi a Matovičovi (PREHĽAD)
Iránsky minister zahraničia mieri k Putinovi deň po amerických útokoch. Arákčí nazval Trumpa tyranom
Slovensko zasiahne rekordná vlna horúčav: Meteorológovia vydali výstrahy 2. stupňa pre viaceré okresy (PREDPOVEĎ)
Šutaj Eštok: Na prvom mieste je pre mňa bezpečnosť ľudí. Vystúpenie z NATO je pre stranu Hlas-SD červenou čiarou
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené