Vo Fínsku sa chystá revolúcia v námornej doprave. Spoločnosť Viking Line z Alandských ostrovov predstavila koncept najväčšieho plne elektrického trajektu pre cestujúcich a autá na svete, ktorý má ambíciu zabezpečiť úplne bezemisné spojenie medzi Helsinkami a Tallinnom. Ako informuje portál Interesting Engineering, Helios má naštartovať novú éru čistej plavby po Baltskom mori a podľa ambiciózneho plánu by mohol vyplávať už začiatkom roku 2030.

Bezemisný a neuveriteľne veľký

Helios ohromuje aj so svojou veľkosťou. Je dlhý 195 metrov a široký 30 metrov, čo zodpovedá približne štyrom olympijským plaveckým bazénom za sebou. Bude schopná odviezť až 2 000 cestujúcich, 650 áut a 2 kilometre dlhý rad nákladných vozidiel. Celý pohon lode bude zabezpečený výlučne elektrinou zo špičkového batériového systému s kapacitou od 85 do 100 megawatthodín, čo je o niekoľkonásobne vyšší výkon než akýkoľvek iný osobný trajekt v prevádzke. Kapacita batérie by mala stačiť na preplávanie vzdialenosti 80 kilometrov medzi Helsinkami a Tallinnom za niečo viac než dve hodiny pri rýchlosti približne 43 km/h.

„Helios predznamenáva novú éru v námornej doprave, rovnako ako kedysi plachetnice, parníky či motorové lode. Tento koncept dokazuje, že veľkokapacitná bezemisná námorná preprava už nie je utópiou,“ vyhlásil Jan Hanses, generálny riaditeľ Viking Line.

koncept Helios
Viking Line

Podľa jeho slov je spoločnosť plne odhodlaná víziu Heliosu premeniť na realitu a prvá plavba by sa mohla uskutočniť už začiatkom ďalšej dekády. Projekt je súčasťou širšej iniciatívy FIN-EST Green Corridor, ktorú spoločne spustili mestá Helsinki a Tallinn. Cieľom je vybudovať úplne bezemisný námorný koridor medzi Fínskom a Estónskom. Loď Helios bude navyše unikátna aj svojím dizajnom. Nebude mať totiž tradičný komín, čo vizuálne podčiarkne jej nulové emisie.

Namiesto vypúšťania výfukových plynov bude loď pri každom zakotvení čerpať energiu z prístavnej infraštruktúry. V Helsinkách už prebieha rozsiahla modernizácia prístavu, ktorá potrvá do roku 2032 a má zabezpečiť, aby sa pri každom príchode do prístavu mohla loď nabiť výkonom vyše 30 MWh.

Zelenšia doprava

V roku 2013 spoločnosť spustila do prevádzky Viking Grace – prvý osobný trajekt na svete na skvapalnený zemný plyn aj bioplyn. O niekoľko rokov neskôr, v roku 2022, nasledovala loď Viking Glory, ešte inteligentnejšia a ekologickejšia, pričom cestujúci mali možnosť zvoliť si jazdu na biopalivo, čo mohlo znížiť emisie až o 90 %.

Výhľadovo sa očakáva, že počet pasažierov medzi helsinským Západným prístavom a Tallinnom vzrastie z 5,5 milióna v roku 2024 na 11,6 milióna do roku 2040. Zároveň by malo výrazne narásť aj množstvo prepravovaného tovaru.

S rastúcimi poplatkami za emisie v rámci systému EÚ a sprísňovaním pravidiel pre lodnú dopravu poháňanú fosílnymi palivami sa bezemisné technológie ako Helios ukazujú nielen ako ekologicky výhodné, ale aj ako ekonomicky udržateľné riešenie do budúcnosti. Spoločnosť Viking Line preto plánuje objednať až dve takéto elektrické lode, čím by mohla zdvojnásobiť kapacitu na tejto dôležitej trase počas celého roka.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP