Ferrari opäť posúva hranice inžinierskeho myslenia. Tentoraz však ide o niečo, čo by zrejme aj samotného Enza Ferrariho nechalo v nemom úžase. Talianska automobilka si totiž nechala patentovať úplne nový typ motora, ktorý využíva netradične tvarované oválne piesty. Tento nápad môže zásadne prepisovať pravidlá hry v oblasti spaľovacích motorov, píše o téme AutoGuide.

Výkonnejšia jednotka

Podľa patentu registrovaného v EÚ pod číslom 24197835.2, Ferrari vyvíja motor, v ktorom piesty namiesto klasického kruhového tvaru pripomínajú ovál – doslova teda vyzerajú ako pretekárska dráha slávnej série NASCAR. Tento tvar môže znamenať nižšie trenie, vyššiu účinnosť a kompaktné rozmery motora, čo otvára cestu k výkonnejším a zároveň efektívnejším jednotkám.

Tkto radikálny prístup by mohol znamenať zásadný prerod tradičného V12 motora. Hoci Ferrari nie je prvou značkou, ktorá sa pohrávala s myšlienkou oválnych piestov, rozdiel spočíva v samotnej orientácii a využití. Už v minulosti to skúšala Honda – najskôr v motoroch F1 a potom aj v krátkom období pri motocykloch. Ich oválne piesty boli predĺžené pozdĺžne kľukovému hriadeľu, čo umožnilo použiť až osem ventilov na valec namiesto tradičných štyroch, čím vznikol akýsi hybrid medzi štvortaktným motorom a V8.

Ferrari však ide opačnou cestou. Ich dizajn ukazuje piesty, ktoré sú predĺžené kolmo na kľukový hriadeľ. Výsledkom je motor, v ktorom sú valce umiestnené tesnejšie pri sebe, čo umožňuje skrátiť celkovú dĺžku pohonnej jednotky. V praxi by to mohlo znamenať, že Ferrari dokáže opäť umiestniť mohutný dvanásťvalec do stredu auta – teda za vodiča – bez toho, aby narušilo proporcie alebo muselo ustupovať od plánov na čiastočnú elektrifikáciu.

oválne valce
AutoGuide

Pred takmer 30 rokmi

Netreba zabúdať, že Ferrari naposledy použilo takýto koncept v bežne dostupnom modeli ešte v roku 1996 – konkrétne v modeli F512M. Odvtedy sa dvanásťvalce objavovali už len v limitovaných kúskoch ako Enzo či LaFerrari. Nový dizajn však dáva nádej na návrat ikon ako Testarossa, prípadne predznamenáva vývoj pretekárskeho vozidla novej generácie – najmä ak by FIA opäť povolila vysokootáčkové atmosférické motory so syntetickým palivom, ako sa špekuluje.

Zaujímavosťou je aj samotný návrh kľukového hriadeľa a ojníc. Ferrari navrhuje riešenie, kde dva protiľahlé piesty zdieľajú jedno ložisko na kľuke. Tento jednoduchší mechanizmus môže okrem nižšej hmotnosti priniesť aj menší mechanický odpor, čo prispieva k vyššej účinnosti a kompaktnejšiemu formátu motora.

Ferrari  motor
Ferrari

Ďalšou výhodou je znížený bočný pohyb piestu, čo opäť znižuje trenie medzi piestom a stenou valca. Patent dokonca ukazuje konštrukciu piestov s výraznými výrezmi po stranách, ktoré minimalizujú kontakt s valcom a tým ešte viac redukujú straty spôsobené trením.

Ferrari zároveň opakovane deklarovalo, že bude vyrábať motory V12 tak dlho, ako mu to legislatíva dovolí. A práve odvážne inovatívne riešenia, ako tento patent, môžu byť kľúčom k tomu, aby tieto legendárne agregáty prežili aj v ére elektrifikácie a prísnejších emisných predpisov.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP