Elektrické autá dominujú nad spaľovacími najmä svojou jazdnou dynamikou. Maximálny krútiaci moment elektromotora je dostupný v celom spektre otáčok, a tak elektrické autá zrýchľujú výrazne lepšie než spaľováky.

Čo si ale mnoho ľudí neuvedomuje, alebo dokonca o tom ani nevie je fakt, že maximálny výkon elektrického auta sa mení vzhľadom na stav nabitia batérie, či dokonca vzhľadom na vonkajšiu teplotu.

Jednoducho povedané, ak máš auto nabité na 20 % a vonku je teplota okolo nuly, určite nezrýchliš z 0 na 100 km/h za tak krátky čas, ako by sa to podarilo s elektromobilom nabitým na 100 % pri teplote 25 stupňov Celzia.

Zobraziť celú galériu (1)
Michal Varga/FonTech

Automobilky na to upozorňujú „malými písmenami“

Takmer každá jedna automobilka, ktorá má v ponuke elektromobil, sa v jeho technických parametroch pýši údajom o zrýchlení. Ako príklad si môžeme uviesť najvýkonnejší VW ID.4 GTX s dvomi elektromotormi a výkonom 300 koní.

VW, informácia o dostupnosti maximálneho výkonu v liste technických špecifikácií VW ID.4

Ten dokáže papierovo zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,2 sekund, čo je určite pôsobivý čas, no na jeho dosiahnutie potrebuje mať ID.4 „ideálne podmienky“, ktoré sú v tomto prípade naozaj prísne.

Až v liste s technickými špecifikáciami auta automobilka uvádza, že na to, aby bol k dispozícii maximálny možný systémový výkon 300 koní, musí byť splnených niekoľko podmienok.

Tou prvou, zrejme najzákladnejšou, je, že auto musí byť nabité na viac ako 88 % kapacity batérie. S nižšou úrovňou nabitia klesá aj maximálny dostupný výkon a elektromobil tak už nezrýchli za uvádzaných 6,2 sekundy, ale čas bude o niečo dlhší.

VW v dokumente ďalej uvádza, že dostupnosť výkonu je závislá aj od ďalších faktorov, ako kondícia batérie či vonkajšia teplota. Maximálny dostupný výkon je totiž k dispozícii len vtedy, ak je batéria zohriata na 25 až 50 stupňov Celzia.

V zime teda bude dosiahnutie maximálneho výkonu elektrického auta komplikované. Dobrou správou je, že v niektorých prípadoch o znížení výkonu informuje aj samotný elektromobil.

Stretli sme sa s tým napríklad pri teste úplného vybitia Mercedesu EQA. Na virtuálnych budíkoch sa pri nízkom nabití akumulátora objavila informácia, že výkon vozidla je rapídne znížený. Vodič v takomto prípade vie, že sa nemôže spoliehať na plný výkon napríklad pri predchádzaní iného auta.

Rozdiel aj niekoľko sekúnd

Ako veľmi vplýva stav nabitia batérie na samotný výkon auta? V niektorých prípadoch sú to celé sekundy. Pekný pohľad na túto skutočnosť poskytuje video na YouTube kanáli Electric Cars TV.

Ako modelové vozidlo bol využitý VW ID.3, ktorý pri plne nabitej batérii zrýchlil z 0 na 100 km/h za 7,06 sekundy. S postupným vybíjaním akumulátora narastal aj čas zrýchlenia, pričom výkon začal rapídnejšie klesať až od 50 % SoC nižšie.

S batériou nabitou na 10 % zrýchlil ten istý VW ID.3 z 0 na 100 km/h až za 9,24 sekundy, čo je o vyše 2 sekundy viac, než pri plnom nabití auta.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP