F1 ohlásila veľké zmeny. Revúce motory nahradí ešte viac elektriny a zelené palivo
Hybridná éra monopostov F1 vstúpi v roku 2026 do svojej ďalšej fázy. FIA nedávno zverejnila nové pravidlá, ktoré budú musieť motory monopostov od sezóny 2026 spĺňať.
Zásadnou informáciou je, že až polovicu výkonu bude dodávať elektrická časť hybridnej jednotky a spaľovacia časť bude poháňaná výhradne udržateľnými (syntetickými) palivami.
Legendárny zvuk motorov V8 je už vo svete Formuly 1 iba peknou spomienkou. Takzvaný „downsizing“, teda znižovanie objemu motorov, nepostihol len bežný automobilový priemysel, ale i kráľovnú motoršportu.
V súčasnosti sú monoposty F1 kvôli znižovaniu nákladov poháňané 1,6-litrovým hybridným motorom V6, ktorý podľa odhadov dosahuje výkon až 1 000 koní.
Elektrická jednotka dnes dodáva výkon až 160 koní, no o pár rokov sa bude musieť zvýšiť na zhruba polovicu celkového výkonu monopostu, presne 350 kW, teda 470 koní.
Ekologickejší motor aj udržateľné palivá
Od roku 2026 sa teda porcia elektrického výkonu strojnásobí. Drahý hybridný generátor (MGU-H) bude úplne vypustený a o celú dávku sa postarajú rekuperačné systémy kinetickej energie (MGU-K).
Maximálny výkon monopostov by sa mal pritom udržať na hodnote 1 000 koní, takže spaľovacia časť pohonnej jednotky bude menej výkonná ako je tomu teraz.
Preteky od roku 2026 tak budú rozhodne ešte väčšími taktickými bitkami ako je tomu dnes, nakoľko jazdci budú musieť s výkonom narábať ešte opatrnejšie.
Nové pravidlá pre monoposty F1 od roku 2026:
- Výkon elektrickej jednotky hybridného systému narastie na 350 kW (470 koní)
- Maximálna spotreba paliva počas pretekov klesne zo 100 kg na cca 70 kg
- Piesty spaľovacej jednotky budú môcť byť zhotovené z hliníka alebo ocele
- Minimálna hmotnosť spaľovacieho motora bude 130 kg
- Batéria nemá hmotnostný limit
- Monoposty budú spaľovať udržateľné syntetické palivá
- Celkový výkon monopostu bude cez 1 000 koní
Pri vybitej batérii, napríklad po útoku na iné auto, budú totiž mať k dispozícii iba polovičný výkon ako s nabitou batériou. Vďaka tomu preteky môžu zatraktívniť kvôli vyššiemu počtu súbojov o jednotlivé pozície.
Ako sa ale píše na webe Formula 1, nové monoposty budú mať podstatne vyššiu efektivitu rekuperácie, čiže sa zníži záťaž na samotné brzdy.
Aj uhlíkovo neutrálne palivá
Nové monoposty navyše budú poháňané palivami, ktoré sú vyrobené z udržateľných zdrojov, smerujúce k cieľu spraviť celý seriál uhlíkovo neutrálny od roku 2030.
Aktuálne za Veľkú cenu monoposty spotrebujú 100 kg paliva, no po novom by mali spotrebovať okolo 70 kg. V roku 2026 sa ale prietok paliva nebude udávať hmotnosťou, ale energiou. Za jednu hodinu budú môcť spotrebovať maximálne 300 MJ energie.
Ak sa obávaš toho, že nové autá už úplne stratia akýkoľvek zvykový prejav, nemusíš sa báť. Monoposty v roku 2026 môžu byť pokojne hlučnejšie ako tie súčasné.
Nové pravidlá majú do seriálu prilákať nové tímy, respektíve ďalšie veľké automobilky okrem Mercedesu, Ferrari, Renaultu (Alpine) a McLarenu či Porsche, ktoré svoj vstup k Red Bullu ohlásilo len pred pár týždňami.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Rozsudok smrti pre spaľováky je tu, elektromobil od Xiaomi cenou rozdrví aj konvenčné autá
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najpočúvanejšie rádio na Slovensku je aj naďalej Expres
Aktuálne: Najväčší kryptopodvodník histórie pozná trest
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené