Grécka vláda pokračuje v podpore elektromobility zavedením opatrenia, ktoré umožňuje majiteľom elektrických vozidiel parkovať v mestských parkovacích zónach zadarmo až do konca roka 2026. Táto iniciatíva bola pôvodne spustená v roku 2020, po skončení platnosti na konci roka 2024 sa nakrátko prerušila, no po pár týždňoch ju kompetentní opäť obnovili. O téme informoval Electrive.

Okrem súkromných parkovísk

Podľa oznámenia Ministerstva infraštruktúry a dopravy Grécka môžu majitelia elektrických vozidiel požiadať o nový parkovací preukaz online prostredníctvom webovej stránky vlády. Po schválení žiadosti dostanú nálepku, ktorá ich oprávňuje využívať bezplatné parkovanie v mestských parkovacích zónach. Toto opatrenie sa však nevzťahuje na parkoviská spravované súkromnými spoločnosťami.

Bezplatné parkovanie sa týka plne elektrických vozidiel a nízkoemisných áut s maximálnymi emisiami CO2 do 50 g/km. Opatrenie je platné do 31. decembra 2026, no vláda nevylučuje, že ho opäť predĺži.

Fontech / TASR

Táto iniciatíva je súčasťou širšieho plánu Grécka podporiť prechod na elektromobilitu. Už v roku 2020 vláda prijala balík opatrení, ktorý zahŕňal dotácie na nákup elektrických vozidiel až do výšky 15 % z ich ceny, výstavbu nabíjacích staníc a spomínané bezplatné parkovanie.

Napriek tomu bola vládna podpora elektromobility v roku 2024 podrobená kritike, keďže ministerstvo lodnej dopravy vydalo dekrét, podľa ktorého môžu byť elektrické autá prepravované na trajektoch iba s maximálnym nabitím batérie na 40 %. Tento krok bol údajne motivovaný bezpečnostnými obavami.

Podobná iniciatíva v Bavorsku

Grécke opatrenie však nie je ojedinelé. Od 1. apríla 2025 zavádza Bavorsko vlastný program na podporu elektromobility. Elektrické vozidlá tam budú môcť parkovať zadarmo na verejných parkoviskách s modrým označením „P“, no s obmedzením na tri hodiny. Program je platný do konca roka 2026 a vzťahuje sa na batériové elektrické autá, plug-in hybridy a vozidlá s palivovými článkami.

Napriek tomu, že toto opatrenie navrhol bavorský premiér Markus Söder ako spôsob, ako prilákať viac ľudí k elektrickým autám, stretlo sa s kritikou zo strany niektorých miest. Tie tvrdia, že toto nariadenie zasahuje do samosprávnych kompetencií a môže spôsobiť finančné straty v mestských rozpočtoch.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP