Majitelia a firmy, ktorí majú vo svojej flotile elektrické nákladné vozidlá, by mohli mať na niekoľko ďalších rokov dôvod na radosť. Európska komisia navrhla, aby boli vozidlá s nulovými emisiami oslobodené od mýtnych poplatkov až do 30. júna 2031.

Pôvodne mala výnimka skončiť už na konci roka 2025, no Brusel sa rozhodol predĺžiť ju o viac ako päť rokov, čím chce dať priemyslu silný impulz pre investície do ekologických technológií, upozorňuje na tému Electrive.

Majú jasný plán

Komisia už predložila svoj návrh oficiálne a ten teraz čaká na prerokovanie v Európskom parlamente a Rade. Až po ich schválení sa môže predĺženie výnimky reálne uplatniť.

„Musíme vytvoriť správne podmienky na podporu európskych podnikov a odmeniť priekopníkov v prechode na nízkouhlíkové hospodárstvo. Predĺžením obdobia výnimky dávame priemyslu silnú motiváciu investovať do vozidiel s nulovými emisiami a znižovať emisie z cestnej dopravy. Je to dôležité pre naše podniky, ale aj pre naše klimatické ciele,“ vysvetlil európsky komisár pre udržateľnú dopravu a cestovný ruch Apostolos Tzitzikostas.

Momentálne platí, že výnimka z mýta pre elektrické nákladné vozidlá končí 31. decembra 2025. Napríklad v Nemecku by elektrické kamióny po tomto dátume mali platiť aspoň 25 percent bežného mýta na pokrytie nákladov na infraštruktúru. Ak však návrh Komisie prejde, výnimka zostane zachovaná v plnej miere, čo by mohlo zásadne ovplyvniť rozhodovanie dopravných firiem pri výbere vozového parku.

isuzu autonómny kamión
Isuzu

Európska stratégia

Navrhované predĺženie nie je náhodné. Časovo sa totiž zhoduje s klimatickými cieľmi EÚ pre sektor ťažkých vozidiel. Podľa noriem pre emisie CO₂ má totiž do roku 2030 dôjsť k zníženiu emisií nových ťažkých úžitkových vozidiel o 43 % v porovnaní s úrovňami z roku 2019. Komisia preto chce zachovať motivačné nástroje, ktoré by tento cieľ mohli pomôcť splniť.

Tento krok je zároveň súčasťou širšej stratégie podpory európskeho automobilového priemyslu, ktorá bola pripravená v rámci takzvaného Strategického dialógu v spolupráci so zástupcami priemyslu. Aj keď sa veľká časť akčného plánu venuje osobným vozidlám, dôležité miesto v ňom majú aj úžitkové vozidlá, vrátane autobusov a kamiónov s nulovými emisiami. Okrem predĺženia výnimky z mýta plán obsahuje aj opatrenia ako zjednotenie typových schválení, čo by mohlo urýchliť schvaľovací proces nových modelov naprieč členskými krajinami.

Zároveň však treba pripomenúť, že ide len o návrh Európskej komisie. Všetky opatrenia ešte musia prejsť riadnym legislatívnym procesom, teda schválením v Európskom parlamente aj v Rade. Až potom sa môžu nové pravidlá premietnuť do praxe a ovplyvniť každodennú realitu cestnej dopravy v Európe. No ak sa zámer podarí presadiť, môže ísť o významný krok vpred pre ekologickejšiu a ekonomicky udržateľnú budúcnosť logistiky na starom kontinente.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP