EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Aktualizované 6.8.2025:
Od februára sa plán EÚ na podporu elektromobility výrazne posunul. Európska komisia v rámci Inovačného fondu rozdelila ďalšie miliardy eur na projekty výroby batérií a rozvoj infraštruktúry pre elektrické vozidlá. Medzi úspešnými žiadateľmi je aj Leclanché GmbH, ktorý získal 852 miliónov eur na rozšírenie výroby nízkouhlíkových batériových článkov v Nemecku. Spolu s ďalšími piatimi projektmi ide o doteraz najväčšiu podporu tohto segmentu z európskych zdrojov.
V marci Komisia predstavila „Automotive Industrial Action Plan“, ktorý okrem investičných balíkov vo výške 1,8 miliardy eur zahŕňa aj legislatívne kroky na podporu výroby batérií v Európe. Plán zavádza prísnejšie požiadavky na lokálny obsah batérií a podporuje recykláciu surovín podľa nového zákona o kritických surovinách. Súčasťou stratégie je aj partnerstvo s Európskou investičnou bankou, ktorá poskytne dodatočné garancie a úvery na projekty v dodávateľskom reťazci.
Trh s elektromobilmi v úvode roka 2025 rástol rýchlejšie, než sa očakávalo. Predaje v prvých štyroch mesiacoch medziročne vzrástli o 24 %, pričom stále silnejšiu pozíciu získavajú čínske značky ako BYD či MG. Ich kombinovaný podiel na európskom trhu už prekročil 6 %. Tento trend posilňuje tlak na domácich výrobcov, aby urýchlili vývoj a znižovali náklady, inak riskujú stratu konkurencieschopnosti.
Na poli výroby batérií sa objavujú nové veľké investície, napríklad joint venture CATL a Stellantis, ktorý v Španielsku buduje továreň za 4,1 miliardy eur. Výroba má začať do konca roku 2026 a projekt má zabezpečiť dodávky pre viacero značiek koncernu. Podobné investície sú kľúčové, ak chce Európa znížiť závislosť od dovozu batérií z Ázie.
Diskusia o emisných limitoch sa v lete vyostrila. Zatiaľ čo niektorí výrobcovia požadujú zmiernenie pravidiel CO₂ pre rok 2025, organizácie ako E‑Mobility Europe a ChargeUp Europe varujú, že by to ohrozilo prechod na elektromobilitu. Štúdie zároveň potvrdzujú, že zachovanie cieľa predaja výlučne nízkoemisných áut od roku 2035 by mohlo podporiť rast odvetvia a ochrániť až milión pracovných miest v EÚ.
Pôvodný článok:
Európska únia sa nevzdáva svojho cieľa urýchliť elektrifikáciu a dekarbonizáciu priemyslu. Nový balík v hodnote 105 miliárd dolárov (približne 100 miliárd eur) má pomôcť nielen ekologizovať priemysel, ale aj posilniť jeho konkurencieschopnosť a produktivitu. Ambiciózny krok je súčasťou iniciatívy Clean Industrial Deal, ktorá má podporiť rozvoj čistej technológie a výroby v rámci regiónu.
Dôležitosť balíka je zvýraznená najmä v súčasnom geopolitickom kontexte. Spojené štáty sa čoraz viac dištancujú od Európy – ekonomicky aj diplomaticky. V dôsledku toho sa myšlienka „reindustrializácie Európy“ stáva nielen potrebnou, ale aj nevyhnutnou. Už viac ako desať rokov sa diskutuje o tom, ako obnoviť európsku výrobnú silu, no doteraz sa kontinent spoliehal na technologickú a priemyselnú výrobu predovšetkým z Číny.
Teraz však prišiel zlom. Európa chce byť opäť priemyselným lídrom, no bez toho, aby obetovala svoje dlhodobé ciele v oblasti čistej energie. Európska komisia preto predstavila Clean Industrial Deal, ktorý predstavuje plán na zvýšenie konkurencieschopnosti EÚ a znižovanie emisií.
Ako EÚ využije 100 miliárd eur?
Financie budú primárne smerovať do sektora čistej technológie, ktorý zahŕňa výrobu elektromobilov a ďalších energeticky náročných odvetví. Cieľom je nielen zvýšiť produktivitu, ale zároveň znížiť emisie uhlíka.
Hoci elektrifikácia dopravy v Európe napreduje a čoraz viac ľudí prechádza na elektromobily, predpokladá sa, že uhlíkové emisie EÚ dosiahnu vrchol v roku 2025. Následne by mali začať klesať – odhaduje sa, že do roku 2035 klesnú o približne 25 %. Aj napriek úsiliu o reindustrializáciu sa očakáva, že trend znižovania emisií bude pokračovať.
Jednou z kľúčových častí tohto plánu je Affordable Energy Action Plan, ktorý sa zameriava na zrýchlenie prechodu na čistú energiu a zníženie závislosti od fosílnych palív. Tento krok by mal pomôcť aj so znižovaním cien elektriny a zvýšením cenovej dostupnosti elektromobilov, keďže nabíjanie na verejných staniciach stále nie je výrazne lacnejšie ako tankovanie benzínu či nafty.
Ochrana európskej výroby pred lacnými čínskymi elektromobilmi
Európska únia už zaviedla dovozné clá na elektromobily z Číny, aby obmedzila ich predaj v Európe a podporila lokálnu výrobu. Viacerí čínski výrobcovia už plánujú otvoriť svoje továrne priamo v Európe, aby sa vyhli vysokým clám, ktoré môžu dosahovať až 45,3 %.
Clá nie sú plošné – výrobcovia, ktorí dostávajú menej štátnej pomoci od čínskej vlády, majú nižšie tarify. EÚ tak chce vyrovnať konkurenčné podmienky a znížiť závislosť od čínskej produkcie, ktorá dominovala posledné desaťročia.
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tichá epidémia z Ázie: Čína čelí novému vírusu, hlásia tisíce nakazených a platia prísne opatrenia
Podnikatelia prídu mesačne o ďalších 342 eur. Sociálna poisťovňa opäť zvyšuje odvody
Najväčšie laboratórium na Slovensku mení majiteľa. Slovenský lekár odkúpil podiel nemeckého partnera
Látka spájaná s liečbou rakoviny môže zrýchľovať rast leukémie. Nájdeš ju v doplnkoch stravy či energetických nápojoch
Fellnerova cestovka láme rekordy s tržbami 55,94 milióna eur. Jeho developerský projekt skončil v konkurze
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Trpká príchuť digitálnej doby. Slováci nevedia existovať bez sociálnych sietí, táto skupina je na tom najhoršie
Spojenec Západu uzatvára historickú dohodu s Japonskom. Ich námorníctvo sa zásadne zmení
Slovenská poisťovňa prichádza s prelomovou funkciou appky. Smartfón ti dokáže zmerať krvný tlak
Známa služba čelí obrovskej žalobe. Klauzuly o najlepšej cene spôsobili hotelom masívne straty
Slabnúci dopyt po elektromobiloch má prvú obeť. Volvo bojuje s dramatickým prepadom predaja
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP