Ideme úplne proti prúdu. Týchto 10 áut kupovali Európania v roku 2024 najčastejšie (ZOZNAM)
Zdá sa, že správy o čoraz menšej popularite klasických osobných áut boli predčasné. Hoci v Amerike a niektorých ďalších regiónoch dominujú trhu SUV a pick-upy, Európania stále preferujú menšie hatchbacky. Dôkazom sú predajné čísla za rok 2024, kde prvé tri priečky obsadili modely Dacia Sandero, Renault Clio a Volkswagen Golf.
Na čele je s prehľadom Dacia
Podľa špecializovanej nemeckej spoločnosti Dataforce sa rumunskej Dacii podarilo predať 270 111 kusov modelu Sandero v rámci Európskej únie, EFTA a Spojeného kráľovstva. To predstavuje nárast o 14,3 percenta oproti predchádzajúcemu roku. Sandero tak s prehľadom predbehol aj svojho technicky príbuzného, no o niečo drahšieho súrodenca, Renault Clio, ktorý zaznamenal 216 569 predaných kusov (+6,5 % medziročne).
Časy, kedy Volkswagen Golf suverénne ovládal európske predajné rebríčky, sú zrejme preč. Nemecký hatchback sa musel uspokojiť až s treťou priečkou s 216 549 predanými vozidlami (+17,5 % medziročne). Zaujímavosťou je, že medzi druhým Cliom a tretím Golfom bol rozdiel len 20 kusov. Keďže čísla Dataforce pokrývajú 98 % všetkých predaných áut v decembri v EÚ+EFTA+UK, konečné poradie mohlo byť teoreticky aj iné.
Čo stojí za úspechom
Úspech Sandera je pochopiteľný. Rovnako ako všetky modely Dacia, aj tento model sa vyznačuje jednoduchosťou, nízkou cenou, slušnou výbavou a nenápadným dizajnom. Hoci jeho trojvalcové motory nepatria k najdynamickejším, atmosférické aj preplňované litrové agregáty plne postačujú pre nenáročných vodičov, ktorí hľadajú cenovo dostupné auto.
V niektorých krajinách sa Sandero predáva aj s pohonom na LPG, čo ešte viac znižuje prevádzkové náklady. Napríklad v Rumunsku, domovskej krajine Dacie, je LPG približne o polovicu lacnejšie ako bežný benzín. Predaje by zrejme boli ešte vyššie, keby automobilka ponechala v ponuke aj naftové motory z predchádzajúcej generácie. Kvôli prísnym emisným normám sa však Renault od naftových motorov v Európe postupne odkláňa.
Model | Predaj | Medziročne |
Dacia Sandero | 270 111 | +14,3 % |
Renault Clio | 216,569 | +6,5 % |
Volkswagen Golf | 216 549 | +17,5 % |
Tesla Model Y | 210 484 | -17,5 % |
Volkswagen T-Roc | 203 611 | -1,5 % |
Peugeot 208 | 199 820 | +2,7 % |
Volkswagen Tiguan | 195,297 | +12,1 % |
Toyota Yaris Cross | 194 512 | +10,1 % |
Škoda Octavia | 182 801 | +13,3 % |
Toyota Yaris | 180 806 | +13,8 % |
Príde aj elektromobil
Dacia sa zatiaľ vyhýba elektrifikácii, aby udržala nízku cenu. Generálny riaditeľ Dacie, Denis Le Vot, však potvrdil, že s príchodom novej generácie v roku 2027 sa dočkáme aj plne elektrickej verzie.
Vďaka úspechu svojho hatchbacku v segmente B sa Dacia stala silným hráčom na trhu EÚ+EFTA+UK. Údaje zverejnené Európskym združením výrobcov automobilov (ACEA) ukazujú, že značka dosiahla v minulom roku trhový podiel 4,5 percenta, čím predbehla značky ako Hyundai a Kia (obe s 4,1 % podielom) a s prehľadom porazila aj Ford, ktorý klesol na 3,3 percenta.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
80-roční si už nezajazdia. Prvá krajina zaviedla vekový strop pre vodičov, sprísňuje aj Európa
Ukrajina uzavrela strategickú dohodu: Prvá transbalkánska dodávka plynu je realitou
Sajfa predal Toldo známemu hráčovi na trhu, slovenský trh pre tento biznis už nestačí
Nový džob Romany Tabakovej: Exposlankyňa bude asistentkou politika zo Smeru
Prímorský hit medzi Slovákmi zakročil proti turistom: Koniec „dovolenkovej arogancii“, ktorá roky otravovala miestnych
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
Audi sa rúti dolu kopcom. Zisk sa prepadol o vyše 37 % a problémy nekončia
Slovensko čelí digitálnej invázii. Týždenne nás napadnú tisíce kyberútokov
Slovensko zažije krvavý Mesiac. Blíži sa veľké úplné zatmenie
Po 50 rokoch čakania to prišlo. Petržalka má konečne svoju električku
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP