Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
Čínski výrobcovia elektromobilov si v domácom prostredí zvykli na tvrdý boj o zákazníka a túto stratégiu čoraz viac prenášajú aj do Európy. Analýza inštitútu Center Automotive Research (CAR) ukazuje, že automobilky ako BYD, MG či Great Wall sa nesnažia iba predávať lacnejšie. Ich plánom je využiť obrovské nákladové výhody a vybudovať si dominanciu na kľúčových trhoch vrátane Nemecka.
V Číne momentálne prebieha ostrý cenový súboj, ktorý má jediný cieľ: dosiahnuť monopolné postavenie. To umožňuje výrobcom škálovať produkciu a znižovať jednotkové náklady na batérie aj celé vozidlá. Keďže v Európe čínske elektromobily čelili dovozným clám, na prvý pohľad sa zdalo, že ich konkurencieschopnosť je utlmená.
Údaje však ukazujú niečo iné. Priemerný čínsky elektromobil je po pripočítaní ciel v Európe až o 108 % drahší než doma, no napriek tomu zostáva atraktívny. V porovnaní s tým západné značky predávajú svoje modely v Nemecku iba o 28 % drahšie než v Číne. Na tému upozornil portál Autoviny.sk.
Čínska cenová vojna dorazila do Európy
Autoanalytik Ferdinand Dudenhöffer očakáva, že tlak čínskych značiek povedie k ďalšiemu znižovaniu cien aj v Európe. Podľa neho si vďaka masovej výrobe a efektívnej produkcii batérií dokážu udržať značný náskok. Navyše, čím viac áut predajú na európskom trhu, tým rýchlejšie sa im rozložia počiatočné náklady na distribúciu a marketing.
K tomu sa pridáva možnosť prenášať svoju lacnejšiu výrobnú štruktúru priamo do Európy prostredníctvom nových fabrík. Už na jesennej autosalónovej výstave IAA v Mníchove sa očakáva masívna čínska účasť, čo jasne ukazuje ich ambície.
Kontroverzný plán EÚ nechce nikto počuť
Nemecký trh zápasí s problémami. V roku 2024 sa predalo o 27,5 % menej batériových elektromobilov než rok predtým. Hlavným dôvodom bol koniec štátnej dotácie, ktorá roky znižovala cenový rozdiel medzi elektrickými a spaľovacími autami.
Podľa údajov KBA sa v Nemecku vlani zaregistrovalo približne 380-tisíc nových elektromobilov, pričom na čele rebríčka stál Tesla Model Y so 29 896 kusmi. Nasledoval Škoda Enyaq, VW ID.4 a ID.5, VW ID.3 a Cupra Born. Prognózy hovoria o miernom raste v roku 2025, ale bez výrazného oživenia.
Vývoj ukazuje na čoraz jasnejší trend. Čínski výrobcovia nepotrebujú okamžité zisky, chcú ovládnuť trh a získavať podiel na úkor konkurencie.
Západné automobilky stoja pred dilemou – či presunúť väčšiu časť produkcie do Číny a tým znížiť vlastné náklady, alebo hľadať nové spôsoby, ako čeliť cenovej ofenzíve.
Pre zákazníkov to môže znamenať dostupnejšie elektromobily, no zároveň rastúcu závislosť Európy od čínskej výroby. A to je otázka, ktorá presahuje rámec cien a dotýka sa aj strategickej nezávislosti celého kontinentu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
Briti dostali geniálny nápad: Vyvíjajú ultra ľahké auto, bude však stáť veľké peniaze
Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
Škoda experimentuje so skeptikmi elektromobility. Neuroveda a AI odhalili prekvapivé reakcie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Podnikatelia prišli o obľúbený trik: Slovenská pošta stopla obchádzanie transakčnej dane
Každý štvrtý Slovák nemá finančnú rezervu: Stačí drobná kríza a sú tu problémy (ROZHOVOR)
Táto trojkombinácia predlžuje život: Riziko úmrtia dokáže znížiť až o 28 %, tvrdia vedci
K Zemi sa blíži vzácna kométa, naposledy ju videli v stredoveku. Takúto nebeskú šou si pozrieš len raz za život
Merkelová obviňuje východ Európy. Tieto krajiny mali blokovať rozhovory s Ruskom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
- Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
Putin sa jej bojí ako čert kríža. Ak USA dodá Ukrajine túto zbraň, Rusi s Američanmi skončili
Nemecké automobilky sa rútia do hlbokej krízy. Dodávatelia tŕpnu, masívne prepúšťanie je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP