Čínski výrobcovia elektromobilov si v domácom prostredí zvykli na tvrdý boj o zákazníka a túto stratégiu čoraz viac prenášajú aj do Európy. Analýza inštitútu Center Automotive Research (CAR) ukazuje, že automobilky ako BYD, MG či Great Wall sa nesnažia iba predávať lacnejšie. Ich plánom je využiť obrovské nákladové výhody a vybudovať si dominanciu na kľúčových trhoch vrátane Nemecka.

V Číne momentálne prebieha ostrý cenový súboj, ktorý má jediný cieľ: dosiahnuť monopolné postavenie. To umožňuje výrobcom škálovať produkciu a znižovať jednotkové náklady na batérie aj celé vozidlá. Keďže v Európe čínske elektromobily čelili dovozným clám, na prvý pohľad sa zdalo, že ich konkurencieschopnosť je utlmená.

Údaje však ukazujú niečo iné. Priemerný čínsky elektromobil je po pripočítaní ciel v Európe až o 108 % drahší než doma, no napriek tomu zostáva atraktívny. V porovnaní s tým západné značky predávajú svoje modely v Nemecku iba o 28 % drahšie než v Číne. Na tému upozornil portál Autoviny.sk.

elektromobily ušetria elektrinu
FonTech.sk/Freepik

Čínska cenová vojna dorazila do Európy

Autoanalytik Ferdinand Dudenhöffer očakáva, že tlak čínskych značiek povedie k ďalšiemu znižovaniu cien aj v Európe. Podľa neho si vďaka masovej výrobe a efektívnej produkcii batérií dokážu udržať značný náskok. Navyše, čím viac áut predajú na európskom trhu, tým rýchlejšie sa im rozložia počiatočné náklady na distribúciu a marketing.

K tomu sa pridáva možnosť prenášať svoju lacnejšiu výrobnú štruktúru priamo do Európy prostredníctvom nových fabrík. Už na jesennej autosalónovej výstave IAA v Mníchove sa očakáva masívna čínska účasť, čo jasne ukazuje ich ambície.

Kontroverzný plán EÚ nechce nikto počuť

Nemecký trh zápasí s problémami. V roku 2024 sa predalo o 27,5 % menej batériových elektromobilov než rok predtým. Hlavným dôvodom bol koniec štátnej dotácie, ktorá roky znižovala cenový rozdiel medzi elektrickými a spaľovacími autami. Podľa údajov KBA sa v Nemecku vlani zaregistrovalo približne 380-tisíc nových elektromobilov, pričom na čele rebríčka stál Tesla Model Y so 29 896 kusmi. Nasledoval Škoda Enyaq, VW ID.4 a ID.5, VW ID.3 a Cupra Born. Prognózy hovoria o miernom raste v roku 2025, ale bez výrazného oživenia.

Vývoj ukazuje na čoraz jasnejší trend. Čínski výrobcovia nepotrebujú okamžité zisky, chcú ovládnuť trh a získavať podiel na úkor konkurencie.

Západné automobilky stoja pred dilemou – či presunúť väčšiu časť produkcie do Číny a tým znížiť vlastné náklady, alebo hľadať nové spôsoby, ako čeliť cenovej ofenzíve. Pre zákazníkov to môže znamenať dostupnejšie elektromobily, no zároveň rastúcu závislosť Európy od čínskej výroby. A to je otázka, ktorá presahuje rámec cien a dotýka sa aj strategickej nezávislosti celého kontinentu.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP