Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Automobilky v EÚ sa už začali sústrediť na prechod k elektromobilom. Väčšina z nich uviedla na trh svoje vlastné elektrické modely, do ktorých ich však svojim spôsobom núti aj samotná Európska únia.

Jej kroky nedávno kritizoval šéf Škody, Thomas Schäfer, ktorý vyčíta EÚ zavádzanie prísnej normy Euro 7 v snahe zásadne znížiť emisie budúcich automobilov, informuje Auto Express.

Euro 7 je podľa šéfa Škody „smiešna“

Snaha o zavedenie tejto normy by podľa neho priniesla niekoľkotisícové zvýšenie cien klasických áut najmä v menšom segmente a spôsobila by len plytvanie financiami, ktoré by mohli byť vynaložené v elektromobilite.

Kvôli tomu tak podľa slov Schäfera pôsobí plán pre Euro 7 „smiešne“. Dôsledok tejto normy by mal mať pritom ďalekosiahle následky hlavne na ceny menších vozidiel, ktoré by boli drahšie aj o niekoľko tisíc eur.

Škoda

Ak nastúpi Euro 7 spôsobom, o akom každý hovorí, spraví to Fabiu drahšou minimálne o 5000 eur. Vplyv normy na malé autá bude proporčne oveľa vyšší ako tomu bude u väčších modelov. To je šialené,“ vyjadril sa podľa Auto Express na margo normy Euro 7 predseda predstavenstva Škody Thomas Schäfer.

Argumenty Schäfera cielia na „brzdenie“ vývoja elektromobilov kvôli zavádzaniu a potrebe splnenia podmienok novej normy Euro 7. Automobilky sa budú musieť prispôsobiť novým pravidlám a rozdeliť svoje zdroje aj pre vývoj nových spaľovákov spĺňajúcich prísnu emisnú normu. V skutočnosti by tak Euro 7 mohla zásadne ovplyvniť vývoj a prechod k elektromobilite, na ktorú EÚ tak tlačí.

NEPREHLIADNI
Kúpiť si elektromobil bude lacnejšie ako spaľovák. Príchod normy Euro 7 rapídne zmení svet automobilov

Zároveň by to mohlo mať dopad aj na koncového zákazníka. Pokiaľ by totiž došlo vplyvom novej normy k zdraženiu tých najlacnejších modelov automobiliek, doplatil by na to motorista, ktorý by si nový elektromobil dovoliť ešte nemohol, no zároveň by kvôli Euro 7 mal zaplatiť tisícky eur navyše za nové auto, ktoré by bolo vyrobené podľa najprísnejších štandardov EÚ.

Prísna emisná norma robí automobilkám vrásky na čele

Samotnú normu Euro 7 pritom už teraz mnohí vnímajú ako „nástroj“ pre vytlačenie spaľovákov z ciest. Pôvodná podoba normy podľa predstáv únie bola pritom takmer nesplniteľná. Technické parametre boli totiž spočiatku nastavené príliš prísne.

Norma Euro 7 chcela stanoviť, aby každé auto spĺňalo prísny emisný limit za všetkých podmienok jazdy, pričom vždy by malo vozidlo dosahovať podľa pripravovanej normy maximálne emisie do 30 mg CO2 na 1 km. Do úvahy spadal aj ešte prísnejší limit 10 mg CO2/km. Pre porovnanie stanovuje aktuálne platná norma Euro 6 emisný limit 80 mg CO2 na kilometer.

Freepik (Úprava redakcie)

NEPREHLIADNI
EÚ chce zmierniť podmienky. Uvoľní nedosiahnuteľné emisné limity normy Euro 7

Voči dnešnej norme tak Euro 7 predstavuje drastický obrat na poli emisií osobných automobilov, ktoré by kvôli technickým možnostiam neboli schopné nové limity za stanovených podmienok naplniť. Takýto scenár by mohol mať potom za následok to, že vodiči by kupovali menej nových áut s Euro 7 a skôr by sa pri hľadaní obrátili na staršie vozidlá so staršími emisnými normami.

To by ale bolo v absolútnom rozpore so snahou EÚ, ktorá vehementne bojuje za elektrifikáciu automobilového odvetvia. Nakoniec však má únia upraviť technické podmienky pre Euro 7 tak, aby bola pre automobilky dosiahnuteľnou.

Finálnu podobu Euro 7 by sme mali spoznať už tento rok na jeseň, no jej platnosť by sa mohla odložiť neskôr aj o 2 roky a miesto avizovaného roku 2025 by nadobudla účinnosť v roku 2027.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú