EÚ vydala znepokojivé vyhlásenie. Automobilky úmyselne maria snahu o presadenie elektromobilov
Situácia vo svete automobilizmu sa má podľa Európskej únie uchyľovať k stále intenzívnejšiemu znižovaniu emisií áut so spaľovacími motormi. Popritom však majú automobilky splniť nariadenia, ktoré môžu docieliť iba niekoľkými spôsobmi, medzi ktoré patrí aj zvýšený predaj elektromobilov. Podľa EFTE nedbajú výrobcovia na podmienky, ktoré majú docieliť v roku 2021 a miesto elektrických áut uprednostňujú spaľovacie motory a SUV modely.
Nie je žiadnym tajomstvom, že EÚ chce priviesť vodičov osobných motorových vozidiel k jazde v elektromobiloch. Plány do budúcnosti pritom stanovujú zákony únie, ktoré sú vytvorené aj s prihliadnutím na výrobné plány automobiliek. Tie sa však miesto toho, aby ponúkali viac elektromobilov, sústredia na výrobu veľkých SUVčiek. Tým majú mariť snahy o presadenie bezemisných vozidiel. Navyše, trendy v predajoch hovoria jasne, a to, že za 9 rokov stúpli predaje SUV modelov zo 7 % na 36 % v roku 2018.
Problémom sú najmä SUVčka
Európska únia si pritom stanovila svoje ciele pri znižovaní emisií a odhaduje sa, že už v budúcom roku by mali predaje elektromobilov stúpnuť na 5 %. O rok na to má byť toto číslo dvojnásobné. Mnoho však závisí od viacerých faktorov, ale aj stratégií samotných výrobcov. Hoci sa tí po rokoch pripravujú na väčšiu produkciu elektrických áut, zdá sa, že ciele pre rok 2020 a 2021 väčšina z nich nemusí splniť. Stále im totiž ostáva znížiť emisie do roku 2021 o 25 g/km. Pokiaľ nariadenia nedodržia, budú platiť za každý gram CO2 navyše.
Príčinou tohto stavu má byť najmä vyššia výroba SUV modelov, ktoré produkujú viac emisií ako by si EÚ priala. Azda jedinou cestou, ako splniť plány únie, je zvýšiť predaje elektromobilov, spolu s plug-in hybridmi. Znížiť emisie ale môžu aj úpravou existujúcich motorov tak, aby produkovali menej CO2. Výrobcovia taktiež môžu okresať ponuku svojich áut o tie modely, ktoré produkujú najvyššie emisie. Iba tak by sa im podarilo dosiahnuť čísla, ktoré od nich vyžaduje EÚ.
Výrobcovia chcú vyťažiť čo najviac. Úmyselne odkladajú predaj elektromobilov
Automobilky tak majú zvýšeným predajov SUV áut mariť snahu únie o zníženie emisií, čo Európska federácia pre Dopravu a životné prostredie vysvetľuje tým, že výrobcovia roky nespravili nič pre redukciu CO2. Navyše sa objavila kauza, v ktorej mal šéf plánovania a logistiky automobilky KIA v Španielsku, Javier Casado, vyvíjať na dílerov nátlak, aby odkladali predaje elektromobilov.
Nenechaj si ujsť
Prečo vyspelé ázijské krajiny nestavili na elektromobily?
Týmto spôsobom tak chcú výrobcovia, vrátane KIA, podporiť predaje SUV modelov a áut so spaľovacími motormi do poslednej chvíle, teda pokým v roku 2020 nezačnú platiť nové nariadenia únie. Svoje vyjadrenie priniesla aj Julia Poliscanova, riaditeľka pre oblasť čistých vozidiel tejto inštitúcie, ktorá sa vyjadrila nasledovne:
„Teraz sa vďaka zákonu EÚ pre zníženie emisií výrobcovia pripravujú na štart predaja efektívnejších vozidiel a elektrických áut. To znamená, že uvidíme kvalitné a dostupné elektromobily už o 1 alebo 2 roky a nie o 10, čo je skvelou správou správou pre zákazníkov, ktorí ušetria množstvo peňazí minutých na čerpacích staniciach.
Núdzové klimatické požiadavky vyžadujú, aby boli posledné autá so spaľovacím motorom predané v roku 2030, a tak sa vlády musia sústrediť na rýchlejší prechod k čistejším automobilom skôr ako vyžaduje zákon EÚ pre zníženie CO2.
Sústrediť by sa mali najmä na rýchlu elektrifikáciu firemných vozidiel, áut taxislužieb, daňové schémy pre odmeňovanie nákupov elektromobilov a penalizáciu tých, ktorí si zvolia spaľovací pohon, a zároveň by mali uľahčiť budovanie nabíjacích staníc doma, v práci či pri diaľniciach.“
Najhoršie priemerné emisie pri nových autách pociťuje Estónsko a Luxembursko, kde sa priemerné hodnoty CO2 pohybujú u týchto áut na hodnote 140 g/km. Najnižšie čísla sú v Portugalsku a Holandsku, kde nové autá produkujú priemerne 106 g/km emisií. Už o 2 roky by však mali automobilky spĺňať novú hranicu 95 g/km CO2, ktorú predstavujú priemerné emisie ponúkaných áut. To znamená, že všetky modely v ponuke výrobcu nesmú produkovať viac emisií ako stanovuje zákon, inak im hrozí vysoká finančná pokuta.
Niektoré automobilky musia výrazne zvýšiť predaje elektromobilov
Podľa prieskumu je na tom najlepšie Toyota a Mazda, ktoré napriek tomu, že nepredávajú čiste elektrické autá, mohli vďaka investíciám do hybridných technológií predčiť v dosiahnutí cieľov EÚ aj BMW Group, Daimler, či koncern PSA. U jednotlivých koncernov je však situácia rozdielna a nie každý z nich bude môcť pri malej podpore predaja elektromobilov dosiahnuť stanovené podmienky. Niektorí by museli zvýšiť predaj elektrických áut iba ako pár percent, no taký VW by musel v prípade 1. scenára predávať o 13 % viac elektromobilov ako doteraz.
V takom prípade sú na tom najhoršie Mitsubishi a Volvo, ktoré by museli predávať o 23 % viac elektrických áut. Problémy tak koniec koncov spôsobujú práve SUVčka, ktoré produkujú viac emisií, a tým majú zhoršovať celkový emisný priemer značky. Európska únia bude automobilky aj naďalej tlačiť k splneniu stanoveného cieľa, čo sa môže v budúcnosti odraziť na ponúkaných modeloch, ale aj motorizáciách. Zákazníci by sa mali podľa vyššie spomenutých informácií od EÚ rozlúčiť s SUV modelmi a pripraviť sa na rýchly prechod k elektromobilom.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
Úplne si nás podmania. Čínska automobilka vstupuje na ďalší európsky trh
Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Má skoro 1 000 koní a pretekárske funkcie. Audi ukázalo beštiu, ktorá ti spôsobí zimomriavky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené