To, že predaj nových áut so spaľovacím motorom skončí v roku 2035, je jasné už pár mesiacov. Z aktuálne schváleného nariadenia v Európskom parlamente však vyplýva, že dramatické obmedzenia pre benzínové a naftové vozidlá prídu už oveľa skôr.

Len pre úplnosť, EÚ vozidlá s klasickým spaľovaním paliva formálne „nezakazuje“ a automobilky by ich v Európe mohli predávať aj naďalej. Háčik je však vo formulácii, ktorá od roku 2035 požaduje pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá „zníženie emisií CO2 oproti roku 2021 o 100 %“. To teoreticky znamená, že spaľováky by mohli pokračovať, pokiaľ by nevypúšťali žiadne emisie CO2 – také niečo je však vzhľadom na dnešné poznatky fyzikálne nemožné.

Priškrtia ich oveľa skôr

Rovnaká legislatíva navyše pracuje aj s oveľa skorším termínom, ktorým je rok 2030. Do tohto dátumu musia dodávky a osobné vozidlá znížiť emisie aspoň o 55 % oproti predvlaňajšiemu roku. Zdá sa teda, že automobilky nevyhnutne čaká ďalšie implementovanie riešení na obmedzenie množstva exhalátov – a to už o pomerne skoro, napríklad v ďalšej generácii aktuálne predávaných modelov.

Ako to dosiahnu, je už na nich. My predpokladáme, že niektoré značky kvôli tomuto nariadeniu vynútene plne prejdú na elektromobilitu už v tomto termíne a spaľováky skrátka z ponuky vyradia. Alternatívou bude zrejme len intenzívnejšie využívanie hybridných technológií, kedy by si v showroomoch našiel už iba plug-in hybridy.

Klasický spaľovací motor je tu s nami už 200 rokov a je pravdepodobné, že sa dnes nachádza na vrchole svojich technologických možností. Inak povedané, že by inžinieri vynašli technológie, ktoré by jeho emisie skresali o polovicu a tak by mohol pokračovať aj po roku 2030 bez pomoci hybridnej sústavy, je takmer vylúčené.

Pomôžu alternatívne palivá?

Európska komisia navyše nechce sledovať len emisie vypúšťané zo samotných vozdiel. Do roku 2025 chce totiž predstaviť metodiku, ktorá bude CO2 merať počas „celého životného cyklu“ vozidla predávaného v EÚ. Následne, do konca roka 2026, sa porovná rozdiel medzi nastavenými limitmi a spotrebou paliva, ale aj energie z reálnej premávky.

Už dlhšie sa diskutuje o tom, že zákaz spaľovákov zrejme pochová niektoré exkluzívne značky, keďže napríklad elektrické Ferrari alebo McLaren či Bugatti by išlo proti všetkým hodnotám, ktoré tieto automobilky a ich zákazníci reprezentujú. EÚ preto pre výrobcov, ktorí predajú menej ako 1 000 áut ročne zavedie výnimku. Tie ktoré predajú menej než 10 000 vozidiel budú môcť pracovať s voľnejšími limitmi.

Nariadenie tiež počíta so zrušením stimulov za predaj vozidiel s nízkymi emisiami – aktuálne sú zvýhodňované vozidlá s menej ako 50 g CO2 na kilometer, no keďže v budúcnosti budú takto ekologické všetky, odmeňovanie prestáva dávať zmysel.

„Regulácia motivuje k produkcii nulovo a nízko emisných vozidiel. Obsahuje ambicióznu revíziu cieľov pre rok 2030 a bezemisné ciele do roku 2035, čo je kľúčové pre dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050. Tieto ciele ponúkajú jasnú víziu pre automobilový priemysel a stimulujú inovácie a investície pre výrobcov. Kúpa a šoférovanie bezemisných vozidiel  sa stanú lacnejšími pre zákazníkov a trh jazdených vozidiel sa bude rozvíjať rýchlejšie,“ uvádza spravodajca návrhu Jan Huitema.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú