To, že predaj nových áut so spaľovacím motorom skončí v roku 2035, je jasné už pár mesiacov. Z aktuálne schváleného nariadenia v Európskom parlamente však vyplýva, že dramatické obmedzenia pre benzínové a naftové vozidlá prídu už oveľa skôr.
Len pre úplnosť, EÚ vozidlá s klasickým spaľovaním paliva formálne „nezakazuje“ a automobilky by ich v Európe mohli predávať aj naďalej. Háčik je však vo formulácii, ktorá od roku 2035 požaduje pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá „zníženie emisií CO2 oproti roku 2021 o 100 %“. To teoreticky znamená, že spaľováky by mohli pokračovať, pokiaľ by nevypúšťali žiadne emisie CO2 – také niečo je však vzhľadom na dnešné poznatky fyzikálne nemožné.
Priškrtia ich oveľa skôr
Rovnaká legislatíva navyše pracuje aj s oveľa skorším termínom, ktorým je rok 2030. Do tohto dátumu musia dodávky a osobné vozidlá znížiť emisie aspoň o 55 % oproti predvlaňajšiemu roku. Zdá sa teda, že automobilky nevyhnutne čaká ďalšie implementovanie riešení na obmedzenie množstva exhalátov – a to už o pomerne skoro, napríklad v ďalšej generácii aktuálne predávaných modelov.
Ako to dosiahnu, je už na nich. My predpokladáme, že niektoré značky kvôli tomuto nariadeniu vynútene plne prejdú na elektromobilitu už v tomto termíne a spaľováky skrátka z ponuky vyradia. Alternatívou bude zrejme len intenzívnejšie využívanie hybridných technológií, kedy by si v showroomoch našiel už iba plug-in hybridy.
Klasický spaľovací motor je tu s nami už 200 rokov a je pravdepodobné, že sa dnes nachádza na vrchole svojich technologických možností. Inak povedané, že by inžinieri vynašli technológie, ktoré by jeho emisie skresali o polovicu a tak by mohol pokračovať aj po roku 2030 bez pomoci hybridnej sústavy, je takmer vylúčené.
Pomôžu alternatívne palivá?
Európska komisia navyše nechce sledovať len emisie vypúšťané zo samotných vozdiel. Do roku 2025 chce totiž predstaviť metodiku, ktorá bude CO2 merať počas „celého životného cyklu“ vozidla predávaného v EÚ. Následne, do konca roka 2026, sa porovná rozdiel medzi nastavenými limitmi a spotrebou paliva, ale aj energie z reálnej premávky.
Už dlhšie sa diskutuje o tom, že zákaz spaľovákov zrejme pochová niektoré exkluzívne značky, keďže napríklad elektrické Ferrari alebo McLaren či Bugatti by išlo proti všetkým hodnotám, ktoré tieto automobilky a ich zákazníci reprezentujú. EÚ preto pre výrobcov, ktorí predajú menej ako 1 000 áut ročne zavedie výnimku. Tie ktoré predajú menej než 10 000 vozidiel budú môcť pracovať s voľnejšími limitmi.
Nariadenie tiež počíta so zrušením stimulov za predaj vozidiel s nízkymi emisiami – aktuálne sú zvýhodňované vozidlá s menej ako 50 g CO2 na kilometer, no keďže v budúcnosti budú takto ekologické všetky, odmeňovanie prestáva dávať zmysel.
„Regulácia motivuje k produkcii nulovo a nízko emisných vozidiel. Obsahuje ambicióznu revíziu cieľov pre rok 2030 a bezemisné ciele do roku 2035, čo je kľúčové pre dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050. Tieto ciele ponúkajú jasnú víziu pre automobilový priemysel a stimulujú inovácie a investície pre výrobcov. Kúpa a šoférovanie bezemisných vozidiel sa stanú lacnejšími pre zákazníkov a trh jazdených vozidiel sa bude rozvíjať rýchlejšie,“ uvádza spravodajca návrhu Jan Huitema.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Nočná mora vodičov. Elektromobilu od Xiaomi zlyháva kľúčový komponent, pribúdajú nehody (VIDEO)
Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Vedci nechápu: V Afrike využívajú včely na kurióznu činnosť, ktorá mení kľúčovú oblasť
Musia zatiahnuť za brzdu. Nemecký automobilový gigant chystá výrazné obmedzenia
Bitcoin zažíva historický úspech prekonania hranice 98 0000 dolárov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené