To, že predaj nových áut so spaľovacím motorom skončí v roku 2035, je jasné už pár mesiacov. Z aktuálne schváleného nariadenia v Európskom parlamente však vyplýva, že dramatické obmedzenia pre benzínové a naftové vozidlá prídu už oveľa skôr.
Len pre úplnosť, EÚ vozidlá s klasickým spaľovaním paliva formálne „nezakazuje“ a automobilky by ich v Európe mohli predávať aj naďalej. Háčik je však vo formulácii, ktorá od roku 2035 požaduje pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá „zníženie emisií CO2 oproti roku 2021 o 100 %“. To teoreticky znamená, že spaľováky by mohli pokračovať, pokiaľ by nevypúšťali žiadne emisie CO2 – také niečo je však vzhľadom na dnešné poznatky fyzikálne nemožné.
Priškrtia ich oveľa skôr
Rovnaká legislatíva navyše pracuje aj s oveľa skorším termínom, ktorým je rok 2030. Do tohto dátumu musia dodávky a osobné vozidlá znížiť emisie aspoň o 55 % oproti predvlaňajšiemu roku. Zdá sa teda, že automobilky nevyhnutne čaká ďalšie implementovanie riešení na obmedzenie množstva exhalátov – a to už o pomerne skoro, napríklad v ďalšej generácii aktuálne predávaných modelov.
Ako to dosiahnu, je už na nich. My predpokladáme, že niektoré značky kvôli tomuto nariadeniu vynútene plne prejdú na elektromobilitu už v tomto termíne a spaľováky skrátka z ponuky vyradia. Alternatívou bude zrejme len intenzívnejšie využívanie hybridných technológií, kedy by si v showroomoch našiel už iba plug-in hybridy.
Klasický spaľovací motor je tu s nami už 200 rokov a je pravdepodobné, že sa dnes nachádza na vrchole svojich technologických možností. Inak povedané, že by inžinieri vynašli technológie, ktoré by jeho emisie skresali o polovicu a tak by mohol pokračovať aj po roku 2030 bez pomoci hybridnej sústavy, je takmer vylúčené.
Pomôžu alternatívne palivá?
Európska komisia navyše nechce sledovať len emisie vypúšťané zo samotných vozdiel. Do roku 2025 chce totiž predstaviť metodiku, ktorá bude CO2 merať počas „celého životného cyklu“ vozidla predávaného v EÚ. Následne, do konca roka 2026, sa porovná rozdiel medzi nastavenými limitmi a spotrebou paliva, ale aj energie z reálnej premávky.
Už dlhšie sa diskutuje o tom, že zákaz spaľovákov zrejme pochová niektoré exkluzívne značky, keďže napríklad elektrické Ferrari alebo McLaren či Bugatti by išlo proti všetkým hodnotám, ktoré tieto automobilky a ich zákazníci reprezentujú. EÚ preto pre výrobcov, ktorí predajú menej ako 1 000 áut ročne zavedie výnimku. Tie ktoré predajú menej než 10 000 vozidiel budú môcť pracovať s voľnejšími limitmi.
Nariadenie tiež počíta so zrušením stimulov za predaj vozidiel s nízkymi emisiami – aktuálne sú zvýhodňované vozidlá s menej ako 50 g CO2 na kilometer, no keďže v budúcnosti budú takto ekologické všetky, odmeňovanie prestáva dávať zmysel.
„Regulácia motivuje k produkcii nulovo a nízko emisných vozidiel. Obsahuje ambicióznu revíziu cieľov pre rok 2030 a bezemisné ciele do roku 2035, čo je kľúčové pre dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050. Tieto ciele ponúkajú jasnú víziu pre automobilový priemysel a stimulujú inovácie a investície pre výrobcov. Kúpa a šoférovanie bezemisných vozidiel sa stanú lacnejšími pre zákazníkov a trh jazdených vozidiel sa bude rozvíjať rýchlejšie,“ uvádza spravodajca návrhu Jan Huitema.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Chcú zaviesť novú daň za každý prejdený kilometer. Európska vláda pretláča elektromobily zvláštnym spôsobom

Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime

Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)

Nabiješ ho do pár minút a má dojazd 1700 km. Čínska automobilka predstavila „rozsudok smrti“ pre spaľováky

Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko čakajú hodiny chaosu. Rizikový scenár sa napĺňa, varujú experti (PREDPOVEĎ)
PREMIUMSvetová burza aj zlato výrazne porážajú naše štátne dlhopisy. Bitcoin po masívnych stratách s nimi prehráva

Schudol 60 kíl za jediný rok, lieky na chudnutie nepoužil. Tvrdí, že mu k tomu dopomohol tento krok

Európa „vracia úder“ Washingtonu: Predstavila vlastný 28-bodový plán pre Ukrajinu a chce „odmeniť“ Rusko

Vážna nehoda na východe Slovenska. Hlásia 7 zranených, cesta je úplne uzavretá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Nabiješ ho do pár minút a má dojazd 1700 km. Čínska automobilka predstavila „rozsudok smrti“ pre spaľováky
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Nabiješ ho do pár minút a má dojazd 1700 km. Čínska automobilka predstavila „rozsudok smrti“ pre spaľováky
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
Už nepotrebuješ ukazovať občiansky. Digitálne doklady v mobile dostali nové funkcie (PREHĽAD)
Nie stroje, ale ľudia môžu zlyhať. Na Slovensku sa stretli najväčšie AI hlavy, aby ukázali budúcnosť
Vodičom hrozí pokuta až 18 000 eur. Túto činnosť za volantom radšej nikdy nerob
Obávaný druh rakoviny môže byť čoskoro minulosťou. Vedci majú nové závery, vyvracajú hoaxy
Slovensko kruto zlyháva v kyberbezpečnosti. Verejnosť je v rizikovej zóne a ohrozuje celú digitálnu ekonomiku
Slovensko má v mestách kľúč k zelenej energii. Využívame ho len obmedzene, robíme chybu
Postúpi Slovensko na MS 2026 vo futbale? Superpočítač v tom má jasno, toto sú naše šance a súper vo finále baráže
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko čakajú hodiny chaosu. Rizikový scenár sa napĺňa, varujú experti (PREDPOVEĎ)
PREMIUMSvetová burza aj zlato výrazne porážajú naše štátne dlhopisy. Bitcoin po masívnych stratách s nimi prehráva

Schudol 60 kíl za jediný rok, lieky na chudnutie nepoužil. Tvrdí, že mu k tomu dopomohol tento krok

Európa „vracia úder“ Washingtonu: Predstavila vlastný 28-bodový plán pre Ukrajinu a chce „odmeniť“ Rusko

