To, že predaj nových áut so spaľovacím motorom skončí v roku 2035, je jasné už pár mesiacov. Z aktuálne schváleného nariadenia v Európskom parlamente však vyplýva, že dramatické obmedzenia pre benzínové a naftové vozidlá prídu už oveľa skôr.
Len pre úplnosť, EÚ vozidlá s klasickým spaľovaním paliva formálne „nezakazuje“ a automobilky by ich v Európe mohli predávať aj naďalej. Háčik je však vo formulácii, ktorá od roku 2035 požaduje pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá „zníženie emisií CO2 oproti roku 2021 o 100 %“. To teoreticky znamená, že spaľováky by mohli pokračovať, pokiaľ by nevypúšťali žiadne emisie CO2 – také niečo je však vzhľadom na dnešné poznatky fyzikálne nemožné.
Priškrtia ich oveľa skôr
Rovnaká legislatíva navyše pracuje aj s oveľa skorším termínom, ktorým je rok 2030. Do tohto dátumu musia dodávky a osobné vozidlá znížiť emisie aspoň o 55 % oproti predvlaňajšiemu roku. Zdá sa teda, že automobilky nevyhnutne čaká ďalšie implementovanie riešení na obmedzenie množstva exhalátov – a to už o pomerne skoro, napríklad v ďalšej generácii aktuálne predávaných modelov.
Ako to dosiahnu, je už na nich. My predpokladáme, že niektoré značky kvôli tomuto nariadeniu vynútene plne prejdú na elektromobilitu už v tomto termíne a spaľováky skrátka z ponuky vyradia. Alternatívou bude zrejme len intenzívnejšie využívanie hybridných technológií, kedy by si v showroomoch našiel už iba plug-in hybridy.
Klasický spaľovací motor je tu s nami už 200 rokov a je pravdepodobné, že sa dnes nachádza na vrchole svojich technologických možností. Inak povedané, že by inžinieri vynašli technológie, ktoré by jeho emisie skresali o polovicu a tak by mohol pokračovať aj po roku 2030 bez pomoci hybridnej sústavy, je takmer vylúčené.
Pomôžu alternatívne palivá?
Európska komisia navyše nechce sledovať len emisie vypúšťané zo samotných vozdiel. Do roku 2025 chce totiž predstaviť metodiku, ktorá bude CO2 merať počas „celého životného cyklu“ vozidla predávaného v EÚ. Následne, do konca roka 2026, sa porovná rozdiel medzi nastavenými limitmi a spotrebou paliva, ale aj energie z reálnej premávky.
Už dlhšie sa diskutuje o tom, že zákaz spaľovákov zrejme pochová niektoré exkluzívne značky, keďže napríklad elektrické Ferrari alebo McLaren či Bugatti by išlo proti všetkým hodnotám, ktoré tieto automobilky a ich zákazníci reprezentujú. EÚ preto pre výrobcov, ktorí predajú menej ako 1 000 áut ročne zavedie výnimku. Tie ktoré predajú menej než 10 000 vozidiel budú môcť pracovať s voľnejšími limitmi.
Nariadenie tiež počíta so zrušením stimulov za predaj vozidiel s nízkymi emisiami – aktuálne sú zvýhodňované vozidlá s menej ako 50 g CO2 na kilometer, no keďže v budúcnosti budú takto ekologické všetky, odmeňovanie prestáva dávať zmysel.
„Regulácia motivuje k produkcii nulovo a nízko emisných vozidiel. Obsahuje ambicióznu revíziu cieľov pre rok 2030 a bezemisné ciele do roku 2035, čo je kľúčové pre dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050. Tieto ciele ponúkajú jasnú víziu pre automobilový priemysel a stimulujú inovácie a investície pre výrobcov. Kúpa a šoférovanie bezemisných vozidiel sa stanú lacnejšími pre zákazníkov a trh jazdených vozidiel sa bude rozvíjať rýchlejšie,“ uvádza spravodajca návrhu Jan Huitema.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Milované jedlá Slovákov rozkladajú mozgové bunky. Už po týždni sa objavujú výpadky pamäti
Obyčajná sladkosť sa mení na nástroj dlhovekosti. Dokáže tlmiť zápal a spomaľovať starnutie, ukazujú štúdie
Dôchodky a dávky: Nemocenské vyše 1 700 eur, materské až 2 330 eur mesačne. Vieme, kto si v roku 2026 prilepší najviac
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP