Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
V súčasnosti je v mnohých krajinách EÚ priemerný vek vozidiel vysoký. Napríklad v Španielsku je takmer polovica áut starších ako 15 rokov a v Českej republike priemerný vek vozidiel dosahuje 16,4 roka. Návrh regulácie, ktorý zakazuje opravy starších vozidiel s vážnymi poruchami, môže mať tak veľký dopad na vodičov, ktorí si nové vozidlo nemôžu dovoliť.

Obavy v oblasti opráv a náhradných dielov
Automobilový priemysel a sektor autoopravárenstva sa obávajú možných dôsledkov tohto opatrenia. Ak by bolo zakázané opravovať vozidlá s označením ELV, výrazne by to ovplyvnilo trh s náhradnými dielmi, ako aj existenciu mnohých dielní. Navyše, takéto opatrenie by mohlo viesť k výraznému zníženiu dostupnosti vozidiel pre nižšie príjmové skupiny obyvateľstva.
Sporné je aj to, že rozhodnutie o klasifikácii vozidla ako ELV by mohlo byť subjektívne. Napríklad vozidlá, ktoré prešli požiarom alebo zaplavením, by mohli byť vyradené z prevádzky bez ohľadu na ich technický stav po oprave.
Paradoxy a nejasnosti regulácie
Kritici poukazujú na paradox, že emisie vznikajúce pri výrobe nových automobilov môžu byť vyššie ako emisie, ktoré by staré vozidlá produkovali počas svojej zvyšnej životnosti. Alternatívou by mohlo byť využitie syntetických palív (tzv. e-palív), ktoré sú kompatibilné so spaľovacími motormi a mohli by predĺžiť životnosť starších áut.
Návrh regulácie tak vzbudzuje otázky o jeho logike a dlhodobých dôsledkoch. Zachovanie starších a historických vozidiel je kľúčové nielen pre automobilové dedičstvo, ale aj pre zachovanie dostupnosti mobility pre širšie vrstvy obyvateľstva.
Cieľom Európskej komisie je čistejšia budúcnosť a zníženie emisií. Avšak spôsob, akým sa to má dosiahnuť, vzbudzuje kontroverzie. Ak sa návrh schváli, milióny starších áut by mohli skončiť na šrotoviskách – často predčasne a z dôvodov, ktoré mnohí považujú za zbytočne tvrdé.
Diskusia o budúcnosti starších vozidiel tak nie je len otázkou životného prostredia, ale aj ekonomiky, kultúry a dostupnosti mobility. Uvidí sa, či regulačné opatrenia skutočne prinesú želaný efekt alebo sa stanú príkladom direktívy, ktorá v praxi narazí na realitu.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Danko pod čiarou a PS na vrchole. Smer zaostáva o vyše 6 %, súčasná koalícia by nevznikla
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Danko pod čiarou a PS na vrchole. Smer zaostáva o vyše 6 %, súčasná koalícia by nevznikla
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

