Pripravovaná emisná norma Euro 7 je už teraz veľkým strašiakom pre automobilky, ktoré sa obávajú, že nastolené podmienky tohto štandardu predznamenávajú definitívny koniec spaľovákov.

Po roku 2025, kedy vojde norma do platnosti, by de facto došlo k zákazu spaľovacích motorov. Na základne stanovených technických parametrov normy by totižto výrobcovia nedokázali Euro 7 splniť. EÚ kritiku ale vypočula a môže limity čiastočne uvoľniť, informuje Automotive News Europe.

V súlade s Parížskou klimatickou dohodou a klimaticky neutrálnou mobilitou sprísňuje Európska únia naďalej aj emisie automobilov. Aktuálne je platná emisná norma Euro 6 od roku 2014. Nahradiť ju má už v roku 2025 omnoho prísnejšia norma Euro 7, ktorá však podľa odborníkov prakticky znemožní výrobu a prevádzku áut so spaľovacím motorom. Z toho dôvodu sa na pripravovanú normu vrhla vlna kritiky.

Euro 7 zožala veľkú kritiku

Šéfka sektorového združenia VDA Hildegard Müllerová reagovala vlani na jeseň na podmienky, ktoré by malo v Euro 7 spĺňať každé nové vozidlo nezávisle od spôsobu jazdy. „Komisia chce predpísať, aby v budúcnosti každé vozidlo v ľubovoľnej jazdnej situácii v podstate nevypúšťalo žiadne emisie, či už s prívesom v kopci alebo v pomalej mestskej premávke. Namiesto zákazu potrebujeme inovácie a investície do ekologických palív a palivového článku. Problémom nie je spaľovací motor, ale palivo“ kritizovala podľa TASR Müllerová.

Poradná skupina pre požiadavky na emisie automobilov (AGVES ) však v dôsledku prísne nastavenej normy Euro 7 predstavila vlastné odporúčania, na ktoré pozitívne reagovalo aj združenie VDA.

Pixabay

Podľa týchto odporúčaní AGVES  by sa mohla EÚ v návrhu novej emisnej normy rozlúčiť s technicky nedosiahnuteľnými podmienkami a uvoľniť nastavené podmienky pre uskutočniteľné ciele.

NEPREHLIADNI
Slovensko opäť pohorelo. Nové autá majú u nás najvyššie emisie spomedzi všetkých krajín EÚ

Norma Euro 7 totiž chcela stanoviť, aby každé auto spĺňalo prísny emisný limit za všetkých podmienok jazdy, pričom vždy by malo vozidlo dosahovať podľa pripravovanej normy maximálne emisie do 30 mg CO2 na 1 km. Do úvahy spadal aj ešte prísnejší limit 10 mg CO2/km. Pre porovnanie stanovuje aktuálne platná norma Euro 6 emisný limit 80 mg CO2 na kilometer.

Emisné limity novej normy môžu byť miernejšie

Voči dnešnej norme tak Euro 7 predstavuje drastický obrat na poli emisií osobných automobilov, ktoré by tak kvôli technickým možnostiam neboli schopné nové limity za stanovených podmienok naplniť.

Takáto situácia by mala zároveň za následok to, že na trh by sa dostávalo omnoho menej nových a „čistejších“ áut, zatiaľ čo by bol podľa predpokladov zaznamenaný rast starších a ekologicky nevyhovujúcich vozidiel. „Predchádzajúci návrh EÚ by nás vrátil o roky späť, pokiaľ ide o ochranu podnebia,“ uviedla Müllerová.

Unsplash

Podľa šéfky sektorového združenia VDA tak musí byť EÚ pri návrhu Euro 7 opatrná, aby novou normou prakticky nezakázala spaľovacie motory. Nové návrhy AGVES sú však na hranici technicky dosiahnuteľného a môžu sa odraziť aj vo výslednej forme normy, ktorá začne platiť od roku 2025.

NEPREHLIADNI
Krutá realita: Emisie v Európe klesajú, Slovensko je však na absolútnom chvoste

Už teraz však konzorcium európskych odborníkov z vedy, výskumu a priemyslu v oblasti emisií vyhlásilo, že dnešné vozidlá so spaľovacími motormi s Euro 6d dosahujú omnoho nižšie emisie za normálnych podmienok ako im určuje norma.

Finálnu podobu Euro 7 by sme mali spoznať už tento rok na jeseň, no jej platnosť by sa mohla odložiť neskôr aj o 2 roky a miesto avizovaného roku 2025 by nadobudla účinnosť v roku 2027.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom