Platforma zaoberajúca sa kybernetickou bezpečnosťou známa ako ElecticIQ upozorňuje prostredníctvom svojho blogu na podvodné e-shopy, ktoré môžu byť pri nedostatočnej opatrnosti veľkou hrozbou. Experti tejto platformy totiž odhalili, že sú v skutočnosti súčasťou oveľa väčšej phishingovej kampane, ktorá záujemcom kradne citlivé dáta a môžu prísť dokonca aj o peniaze.

Zoznam nie je malý

Podľa ElecticIQ táto kampaň výrazne zvýšila svoju aktivitu práve v novembri, v období zliav Black Friday a spadá do nej hneď niekoľko rôznych webových stránok. Tie sa vydávajú ta skutočné e-shopy, avšak ich použitie predstavuje poriadne riziko. Za stránkami má stáť čínska skupina odborníkmi označená ako SilkSpecter a jej cieľom je finančný zisk, čo dokazuje aj spôsob vykonávania tohto podvodu.

Pri snahe o kúpu tovaru z týchto e-shopov totiž útočníci ukradnú citlivé dáta spôsobom, ktorý umožňuje vykonať skutočný a overený finančný prevod a zároveň získať údaje o držiteľovi platobnej karty. Stránky používajú Google Prekladač na prispôsobenie webu podľa lokácie IP adresy návštevníka. Ľudí tieto weby lákajú na spomínané zľavy, ktoré majú dosahovať až do 80 %.

Využívajú nasledujúce domény:
  • northfaceblackfriday[.]shop
  • lidl-blackfriday-eu[.]shop
  • bbw-blackfriday[.]shop
  • llbeanblackfridays[.]shop
  • dopeblackfriday[.]shop
  • wayfareblackfriday[.]com
  • makitablackfriday[.]shop
  • blackfriday-shoe[.]top
  • eu-blochdance[.]shop
  • ikea-euonline[.]com
  • gardena-eu[.]com

Zo zoznamu je viditeľné aj to, že útočníci využívajú mená viacerých známych firiem, avšak so značne odlišnou doménou, ktorá môže u viacerých pozornejších používateľov vzbudiť pozornosť. Takýto indikátor ale môžu viacerí prehliadnuť. Podobné podvody pritom nie sú ničím výnimočným a to najmä v období akcií Black Friday a tiež rôznych vianočných akcií.

Obdobie je Black Friday je pritom náročným napríklad aj pre kuriérske spoločnosti, ktoré zažívajú extrémne nároky na dodávky. Veľa práce má v tomto období aj SPS a to aj kvôli nárastu objednávok zo zahraničia, čo sa odráža aj na celkovom objeme zásielok. Na druhej strane ale rastie aj využívanie výdajných boxov, ktoré zjednodušujú vyzdvihnutie zásielok. Podľa údajov spoločnosti až 69 % zákazníkov tento rok uprednostnilo boxy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú