Nová éra nadzvukových letov dopravných lietadiel je už za rohom, o prvenstvo sa preteká hneď niekoľko súkromných spoločností a začínajú ukazovať reálne výsledky. Ako informuje CNN, kanadská spoločnosť Bombardier otestovala lietadlo Global 7500, pričom počas týchto testov prekonala zvukovú bariéru a plánuje čosi oveľa väčšie.

Svet sa zmenšuje

Bombardier plánuje dostať do výroby lietadlo Global 8 000, ktoré sa má stať najrýchlejším podnikateľským lietadlom s prúdovými motormi a maximálnou rýchlosťou Mach 0.94. Má pritom dosiahnuť „dojazd“ až 14 800 km a do prevádzky  vstúpi podľa aktuálnych očakávaní v roku 2025.

Jeho testovací predchodca Global 7500 dosiahol počas testov rýchlosť Mach 1.015, čím prekonal zvukovú bariéru a symbolicky znovu otvoril éru nadzvukového dopravného letectva, ktorá sa zdala po tragickom konci Concorde stratená. Bombardier však nie je v tomto boji sám a stoji proti nemu hneď niekoľko spoločností, pričom niektoré plánujú dokonca hypersonické stroje.

Bombardier

Počas testov sprevádzalo lietadlo Global 7500 aj prenasledovacie lietadlo NASA F/A-18, ktoré je úpravou armádnej stíhačky a NASA ho používa práve pri takýchto príležitostiach a skúškach. Rýchlosť však nie je jediné prvenstvo, ktoré Bombardier vo svojej kategórii dosiahol.

Cestu povedie NASA

Kľúčovou vlastnosťou moderných nadzvukových lietadiel je schopnosť tichého prekonanie zvukovej bariéry, keďže sonický tresk bol jedným z najväčších problémov lietadla Concorde. O to sa ako prvá pokúsi NASA s experimentálnym strojom X-59 a kľúčom k takejto vlastnosti je jedinečná aerodynamika.

Ekologickejšie letectvo

Global 7500 sa totiž zároveň stal vôbec prvým dopravným lietadlom, ktoré prekonalo zvukovú bariéru pomocou SAF (udržateľného leteckého paliva), ktoré je o poznanie ekologickejšie v porovnaní s klasickým leteckým palivom.

„Lietadlo Global 8 000 využíva výnimočné vlastnosti lietadla Global 7 500 a poskytne našim zákazníkom vlajkové lietadlo novej éry,“ vysvetľuje Éric Martel, riaditeľ spoločnosti. Testy modelu 7 500 navyše slúžia aj pre testovanie hardvéru finálnej verzie komerčného lietadla a po uvedení do prevádzky sa Bombardier stane jednou z prvých firiem, ktoré sa na vstupe do novej éry podieľali.

Keďže ale Global 8 000 rýchlosť zvuku nedosiahne, absolútneho víťaza musíme hľadať kdesi inde. Vlastné nadzvukové lietadlá vyvíja aj Boom Supersonic a ich stroje Overture, schopné dosiahnuť rýchlosť až Mach 1,7 (približne 2 000 km/h) si objednala aerolínia United Airlines v počte 15.

Ani zďaleka sa ale nejedná o tie najrýchlejšie dopravné lietadlá, ktoré sú vo vývoji. Azda najextrémnejšie nadzvukové lietadlá vyvíja Aerion, ktorého AS3 dosiahne rýchlosť takmer 5 000 km/h a kamkoľvek na svete dopraví pasažierov do troch hodín.

To je rýchlosť, ktorej dokážu konkurovať len rakety Starship, ktoré chce spoločnosť SpaceX použiť na dopravu medzi jednotlivými lokáciami na Zemi.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú