Plusy

+ Perfektné grafické spracovanie pre PS5
+ Rozšírené možnosti pri doručovaní zásielok
+ Nové misie
+ Naďalej pútavý príbeh
+ Skvelý soundtrack

Mínusy

- Zdĺhavé a frustrujúce doručovanie množstva objednávok
- Pre niekoho pomalý vývoj deja a progres
- Miestami hra zavalí úlohami, pri ktorých sa zabúda na hlavný cieľ

Keď v roku 2019 vyšiel Death Stranding od svetoznámeho tvorcu Hidea Kojimu, hernú komunitu svojou náplňou rozdelil na dve časti a nespochybniteľne sa stal tým najosobitejším titulom, alebo lepšie povedané, tou najlepšou „kojimovkou“, aká mohla vzniknúť – svojím spracovaním a elementárnou podstatou totiž popierala všetko, na čo bol bežný hráč zvyknutý.

Titul, ktorý mal byť pôvodne exkluzivitou pre PS4, no neskôr zavítal aj na PC platformu, aktuálne dostáva špeciálnu verziu a.k.a Death Stranding: Director’s Cut, ktorá bola upravená o niekoľko vítaných zmien. Hoci Sony zvolilo v názve odkaz na režisérsku verziu hry, čo obyčajne vídame pri filmoch, môžeme tento nový počin vnímať aj ako vylepšenú verziu výletu do post-apokalyptickej Ameriky, do ktorej bolo zaradených viacero noviniek. Pre niekoho viac, pre iného menej zaujímavých.

Pravdou však je, že Death Stranding je stále rovnakým unikátom a prakticky neexistuje hra, ktorá by sa k nemu dala prirovnať. Kojima vo svojom diele kombinuje silné prvky sci-fi filmu odohrávajúceho sa po svetovej apokalypse (svet v tomto prípade znamená výlučne Spojené štáty Americké), s akýmsi „nadprirodzenom“ a úlohou hlavnej postavy Sama Portera Bridgesa (Norman Reedus) zjednotiť to, čo po veľkom výbuchu označenom ako „Death Stranding“ z krajiny zostalo.

Sony / úprava redakcie

V recenzii sa ďalej dozvieš:

  • Čim sa Death Stranding odlišuje od „klasických“ herných žánrov
  • Aké zmeny prináša režisérska verzia Director’s Cut
  • Prečo spôsobuje titul veľkú kontroverziu
  • V čom vyniká a prečo je Death Stranding tak výnimočný

Pozvoľný štart hry načrtá, čo sa vlastne s USA stalo. Výbuch známy ako Death Stranding zmenil Ameriku na teritórium obývané nehmotnými bytosťami, ktoré uviazli medzi posmrtným životom a svetom ľudí. Preživší zástupcovia ľudského druhu sa ale začali separovať. Jednotka Bridges sa snaží o opätovné zjednotenie UCA (United Cities of America), no v tom jej bránia teroristi a odpadlíci, ktorí sa odmietajú začleniť do spoločnosti.

Počiatočné cut scény predstavujú tiež hlavnú postavu – Sama Portera Bridgesa (Norman Reedus), ktorý je, ako sa neskôr ukázalo, vychovaný poslednou prezidentkou Ameriky. Krátko pred jej smrťou uzatvorí kontrakt, ktorým ho zaväzuje k naplneniu jej plánov.

Sam sa vydáva z Hlavného uzlového mesta postupne na Západ, aby zachránil svoju sestru unesenú teroristami. Jeho prioritou je však od počiatku doručovať zásielky a prepájať mestá chirálnou sieťou. To, čo sa ale v prvých chvíľach zdá ako jednoduchá úloha, sa neskôr zmení na nemilosrdný boj s terénom a hlavnou náplňou sa čoskoro stane predovšetkým doručovanie tovaru, za čo si hra nakoniec od časti hráčov vyslúžila aj vlnu kritiky.

Kým sa Sam dopracuje k efektívnejšiemu a rýchlejšiemu doručovaniu zásielok, čakajú hráča dlhé a pre niekoho tiež nudné hodiny, počas ktorých sa pešo prechádza krajinou desiatky kilometrov a musí sa vyvarovať VV – nehmotným bytostiam, ktoré ho môžu stiahnuť na so sebou. S prvou takou bytosťou sa Sam stretne pri prevoze mŕtvoly a neskôr, keď spozná aj kuriérku Fragile, ktorá sa ukáže ako jedna z kľúčových postáv.

Krátko po štarte na scénu nastupuje aj PP-28 – malé nenarodené dieťa umiestnené v prenosnom inkubátore, ktoré dokáže Sama vrátiť z nehmotného sveta a predstavuje akúsi „spojku“ medzi živými a nehmotnými bytosťami zo sveta mŕtvych, alebo lepšie povedané z Pláže. Inkubátor pre PP sa dá v novej exkluzivite taktiež prispôsobiť. Prispôsobenie je po novom dostupné aj pre batoh, na ktorý je možné pripevniť nové nášivky, alebo krvnú banku či držiaky na granáty. K tomu sa ale postava dopracuje až neskôr.

Už po zhruba 10 hodinách hrania sa karta obracia a Sam začína doručovať na pohľad čoraz nepodstatnejšie zásielky, bez ktorých sa ale v progrese nepohne. Spočiatku mu po dlhých hodinách pešej chôdze pomôže trojkolka, ktorá je vôbec prvým vozidlom, s akým sa v hre stretávame.

Pri jazde na trojkolke sú po novom dostupné aj rampy, pomocou ktorých môže postava preskočiť ponad roklinu a počas letu spraviť zaujímavé triky. Nejde síce o nič zásadné, nové možnosti ale potešia. Po prepojení miest chirálnou sieťou na východnom pobreží sa Sam presúva do Jazerného prístavného mesta. Opäť raz je ide o graficky perfektné spracovanie, no zložité a náročné členenie terénu sa neskôr ukáže ako nemalá prekážka. Tu na scénu konečne nastupuje aj závan akcie.

PlayStation

Sam sa stretáva s prvým záporákom – terorista známy ako Higgs, ktorý kedysi zneužil Fragile na zničenie Centrálneho uzlového mesta, ukáže Samovi svoju moc a spojenie s nehmotným svetom. Vyvolá príšeru zo sveta mŕtvych, ktorá ale súboju podlieha pomerne ľahko.

Ďalšie doručovanie zásielok prináša odmeny v podobe nových možností stavby budov, ale aj prvého 4-kolesového vozidla, ktoré si môže Sam upraviť. Jazda s nim je potom omnoho ľahšia aj v náročnom teréne, navyše sa odomyká aj možnosť začať budovať cesty, po ktorých sa už cestuje jedna radosť. Samozrejme za predpokladu, že hráč je ochotný budovaniu infraštruktúry obetovať suroviny a čas.

Hlavnej postave je neskôr pridelený aj autonómny bot, ktorý zvláda doručovanie objednávok zadaných hráčom. Režisérska verzia tu priniesla aj vylepšenie v podobe nového Buddy Bota, ktorý zvláda nielen nosenie zásielok, ale je aj akýmsi Samovým sprievodcom a v prípade potreby ho dokonca môže odviezť. To príde vhod napríklad, ak má Sam napríklad zničené topánky.

PlayStation

Zaujímavým prídavkom v prepracovanej verzii titulu je možnosť „skákania“ s Fragile kuriérkou, ktorá vďaka svojmu dáždniku umožňuje Samovi rýchly presun na miesta pripojené do chirálnej siete. Túto možnosť hráč získava až v neskoršej fáze hry po splnení zadaných úloh. Takéto skákanie je potom možné len zo súkromnej miestnosti, nová verzia hry pri rýchlom transporte namiesto zoznamu miest ukazuje hernú mapu, čo prispieva k jednoduchšej orientácii.

Pre efektívnejšie doručovanie zásielok na dlhú vzdialenosť pribudol v Death Stranding: Director’s Cut aj špeciálny kanón, ktorý dokáže vystreľovať balíky s objednávkami a presmerovať ich na určené miesto. Nie je však dostupný od začiatku, na odomknutie si treba počkať do piatej epizódy. Aj v tomto prídavku vidieť, že tvorcovia sa snažia doručovanie zásielok zjednodušiť a zrýchliť, čo sa im rozhodne darí.

PlayStation

Omnoho skôr hráč dostáva nový podporný skelet, ktorý Samovi dodáva viac sily a zlepšuje jeho rýchlosť pri cestách krajinou. S týmto skeletom nielenže unesie väčšie množstvo nákladu, ktoré sa postupne zvyšuje aj progresom v hre, ale taktiež môže dosahovať väčšiu rýchlosť. Znova si však treba strážiť úroveň batérie, hoci sa skelet priebežne dobíja vďaka slnečným lúčom. Novinkou sú taktiež chirálne mosty, ktoré v oblastiach pokrytých sieťou umožňujú prechod ponad rokliny aj bez nutnosti stavať klasické mosty.

V oblasti obrany a útoku nemá Sam spočiatku k dispozícii nič a musí si vystačiť s vlastnými päsťami. Neskôr ale pribúdajú prvé granáty obsahujúce jeho krv a výlučky, ktoré sa ukázali byť účinné proti VV. Sam je totiž jedným z mála navrátilcov z nehmotného sveta, známych ako DOOMS. Podobných granátov bude mať postava postupom hry viacero.

Kojima sa do novej exkluzivity pre PS5 rozhodol zaradiť aj Maser Gun, zbraň, ktorá spôsobí nepriateľovi nejakú škodu. Spacifikuje ho elektrickým šokom. Každú zbraň či granáty si Sam môže po novom vyskúšať aj na strelnici, kde môže hráč otestovať svoje schopnosti v boji proti terčom a naučiť sa mieriť na ciele.

Pre súťaženie s ostatnými hráčmi prináša Director’s Cut aj nový rankingový systém a pretekársku trať, na ktorej si môže Sam zajazdiť v športových autách. Rovnako tak je nový bodovací systém platný aj pre zdieľanie hodnotenia s ďalšími hráčmi. Hrateľnosť sa tak obohacuje o element netradičných futuristických automobilov, ktoré môžu hráči po novom využiť aj inak, ako len na doručovanie tovaru.

PlayStation

Aj keď základy hrateľnosti zostali rovnaké, veľkým potešením režisérskej verzie je famózne grafické spracovanie, ktoré je cítiť na každom kroku v hre. Či už ide o samotné postavy alebo prostredie a vozidlá, po grafickej stránke je nový Death Stranding pre PS5 špičkou, ktorá presvedčí hráča k tráveniu dlhých hodín hraním už len svojou fantastickou grafikou.

Podobne ako v prvotnej verzii, aj tentokrát sa v priebehu hry objavujú scény, kedy pri doručovaní zásielok hrá Samovi počas cesty hudba, ktorá patrila k najoriginálnejším častiam pôvodného titulu. Vylepšená iterácia hry okrem skvelého pôvodného soundtracku prináša ešte ďalších 8 skladieb navyše, ktoré si hráč môže vypočuť aj v súkromnej miestnosti.

Vrcholom noviniek v režisérskej verzii hry je nová dejová linka, ktorá Sama zavedie do starej zruinovanej továrne, kde má odhaliť neznáme tajomstvo. Konkrétne ide o novú oblasť Ruined Factory, do ktorej hráča opätovne zavedie séria čerstvých úloh. Bez zbytočného prezrádzania možno povedať, že patrí k najhodnotnejším prídavkom finálne verzie, aj keď ani v tomto prípade nejde o nič, čo by zásadne menilo zážitok z pôvodnej hry.

Zhodnotenie

Finálna verzia Death Stranding PS5 nastupuje na vlak, ktorý rozbehla jeho prvotina pred 2 rokmi a rovnako ako vtedy, ani tentokrát sa nevyhýba silnej kontroverzii za svoje spracovanie. Hoc je po grafickej stránke táto vylepšená novinka skutočne perfektná, hráčov môžu aj naďalej frustrovať dlhé hodiny doručovania zásielok a často aj príliš veľké odbočenie od hlavného cieľa.

S postupným progresom sa však odhaľuje aj tajomný a temný príbeh, ktorý postupne nekompromisne vťahuje do deja a na scénu nastupujú zmeny vyhradené výlučne pre Director’s Cut verziu. Nejde síce o žiadne zásadné úpravy hry, ktoré by od podlahy menili hrateľnosť, častokrát však progres uľahčujú a zmierňujú tak kritiku od nespokojného tábora hráčov, ktorému pôvodná verzia nesadla.

Death Stranding sa v konečnom dôsledku vďaka viacerým vylepšeniam stáva prístupnejším pre podstatne širšie publikum, aké oslovila pôvodná verzia hry. Pre hráčov tak ide o ideálnu príležitosť na návštevu neopozeraného dystopického sveta, ktorý sa vďaka komplexnému príbehu, skvelým postavám i neopakovateľnému soundtracku vryje hlboko pod kožu. Či už si na hru počul chválu alebo kritiku, Death Stranding je herným unikátom, ktorý si jednoducho treba vyskúšať. Lepšia a vizuálne príťažlivejšia príležitosť ako teraz už na to nebude.

HODNOTENIE

8.5/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú