Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Od začiatku tohto roka platia pre automobilky v Európskej únii sprísnené emisné limity. Nové pravidlá zaväzujú výrobcov znížiť priemerné emisie nových áut na 94 gramov oxidu uhličitého na kilometer, čo predstavuje redukciu o 15 % oproti roku 2021. Spoločnosti a europoslanci upozorňujú na problémy s poklesom predaja a na hrozbu miliardových pokút, komisár pre klímu Wopke Hoekstra však tvrdí, že limity meniť nebude. Informoval o tom portál Euraktiv.
Prísne limity na emisie
Nové pravidlá nútia výrobcov zamerať sa na elektromobily, hybridy a na menšie, efektívnejšie vozidlá. Ak automobilky nesplnia emisné limity, hrozia im pokuty vo výške 95 eur za každý gram CO2 nad limit na jedno auto. Celkové sankcie by mohli dosiahnuť až 17 miliárd eur.
Cez 50 europoslancov z viacerých krajín vrátane Česka a Poľska, okrem Slovenska, v novembri požiadalo o revíziu emisných pravidiel. Argumentovali neúspechmi predaja elektrických vozidiel v Európe a zároveň poukázali na koncern Stellantis, ktorý už oznámil, že zníži produkciu spaľovacích motorov, aby sa vyhol pokutám. Hoekstra vo svojej odpovedi europoslancom však odmietol akékoľvek zmiernenie limitu.
„Komisia si je vedomá, že niektorí výrobcovia vozidiel vyjadrili obavy týkajúce sa ich schopnosti splniť emisný cieľ pre rok 2025 v kontexte zvýšenej globálnej konkurencie a zmenšujúceho sa trhu s vozidlami. Na druhej strane viacerí ďalší významní európski výrobcovia vyjadrili dôveru, že svoje ciele splnia a dôrazne sa postavili proti zmenám rámca pre rok 2025,” tvrdí Hoekstra.
Podľa neho by zmena pravidiel narušila podmienky trhu a znevýhodnila výrobcov, ktorí už investovali do ekologických riešení. Dodal, že elektromobily nie sú jediným riešením a pomôcť môžu aj hybridy, plug-in hybridy, vylepšené spaľovacie motory a menšie autá.
Európska komisia podľa komisára plánuje v roku 2026 prehodnotiť dopad emisných limitov na trh a zistiť, či opatrenia priniesli očakávané výsledky. Hoekstra uviedol, že sa plánuje otvoriť strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu v Európe.
Elektromobilita na Slovensku zaostáva
S komisárom súhlasí aj riaditeľ Slovenskej Asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský, podľa ktorého nové emisné limity môžu byť pre automobilky motiváciou.
„Automobilky ústami strešného európskeho združenia ACEA vypočítali hroziacu sumu pokút, ale to je zatiaľ hypotetické číslo. Skôr si myslím, že nakoniec hroziace pokuty budú vedieť z rôznych dôvodov efektívne buď úplne odstrániť, alebo aspoň výrazne znížiť,” uviedol Križanský pre Euraktiv.
Podľa údajov Eurostatu za rok 2023 sa v štátoch EÚ zaregistrovalo 1 548 417 nových osobných automobilov s nulovými emisiami. Slovensko patrí medzi krajiny s najnižším podielom (2,9 %) Chorvátsko (2,6 %), Česko (3,1 %), pričom najvyšší podiel zaznamenalo Švédsko (38,6 %) a Dánsko (36,1 %), Fínsko (33,8 %).
Analytik SEVA Martin Jelenek uviedol, že „celkovo ku koncu septembra 2024 jazdilo na slovenských cestách 14 197 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov (BEV), z toho 13 395 osobných.“
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stačia dvaja vojaci a v okamihu zničia stovky dronov. Francúzsko otestovalo ultimátnu obranu
Británia, USA a Austrália sa spojili proti rastúcej hrozbe. Ich tajná zbraň za 15 miliárd libier je hotová
EXKLUZÍVNE: Sľubujú 6000 eur mesačne, ale realita je iná. Prečítaj si, čo sa skutočne deje s absolventami IT „rýchlokurzov”
Ľudstvo zabije nová doba ľadová. Tvorcovia Marťana ukázali svoj nový film
Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nenápadná firma z Petržalky vystrelila z tržieb pod 1 miliónom na 12,4 milióna eur. Biznis s liekmi raketovo rastie (EXPERT)
Policajná akcia FUNERAL: Skupina údajne pôsobila v štýle mafie z 90. rokov
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Konsolidácia verejných financií za 3 miliardy eur nás bude bolieť. Minister financií pripravil 68 opatrení
Akcia FUNERAL: Elitní policajti zasahovali v bývalej vile exministra Rezeša
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP