Z najnovších podmienok služby globálneho internetového pripojenia Starlink vyplýva, že budúca kolónia či dokonca štát planéty Mars sa nebude riadiť pozemskými zákonmi, ale stanoví si zákony vlastné, založené na „dobrých úmysloch“, na tému upozornil DailyMail.

SpaceX vopred deklaruje nezávislosť

Ako na Twitteri upozornil používateľ @WholeMarsBlog, pre súhlas s podmienkami užívania Starlinku musíte v podstate priznať, že je Mars slobodná planéta. Je to vôbec po prvý raz, čo sa podobná klauzula objavila v zmluve s podmienkami používania. SpaceX sa mimo Zeme a Mesiaca nebude riadiť platnými zákonmi a prípadné spory budú riešené pomocou samosprávnych princípov založených s dobrým úmyslom počas obývania Marsu.

Marťanský štát – len ďalšia utópia?

Svoje plány ohľadom vedenia Marsu naznačil Musk už dávnejšie, keď sa v jednom tweete vyjadril, že by v kolónii mala fungovať takzvaná „priama demokracia“. V takomto systéme by podľa neho ľudia priamo hlasovali za zákony, ktoré napíšu jasne a stručne, čím by sa systém vyhol zneužívaniu dier v zákonoch a ich deformovaní.

Zákon by v takom prípade nemohol byť interpretovaný rôznymi spôsobmi, čo tiež zabráni jeho porušeniu z nevedomosti. Zdá sa teda, že sa nám budúci štát formuje pred očami a prichádzajú dokonca aj špekulácie o vlajke Marsu.

Ak sa ľudia môžu priblížiť k utopickému štátu, Mars by k tomu mohol byť najlepšou príležitosťou, akú kedy dostaneme. Život na ňom bude síce zložitý a riskantný, avšak keď sa nakoniec kolónia osamostatní, bude sa pravdepodobne jednať o autonómny štát (mesto) s najvyšším priemerným IQ a vysokou toleranciu stresu.

Je však otázne, nakoľko sa zmenia požiadavky na budúcich cestovateľov. Pre „obyčajných turistov“ budú bez akýchkoľvek pochybností nižšie, avšak kolóniu na červenej planéte zo začiatku masívne využijú ako obrovské výskumné stredisko, čo bude znamenať príliv vedcov a technicky zdatných ľudí.

SpaceX
SpaceX/YouTube

Starship – loď spásy ľudského pokolenia

Podľa Muska je účel kolonizácie Marsu predovšetkým zachovanie ľudského života v prípade katastrofy na Zemi. Loď Starship by teda v prenesenom význame mohla byť niečo ako bájna a mýtická Noemova archa, ktorá zaistí, aby ľudské pokolenie prežilo aj v prípade zlého vývoja udalostí.

Dostať na Mars prvých ľudí v roku 2024 sa podľa plánu Muskovi kvôli prísnym normám pre let posádky zrejme nepodarí. I keď sa NASA môže na Mars dostať skôr než SpaceX, ani zďaleka to nespraví s takým štýlom. Medziplanetárna verzia lode Starship by totiž vo svojom interiéri mala obsahovať spoločenskú sálu s veľkými oknami a výhľadom na vesmír. Prvé nákladné lode Starship však na červenej planéte zrejme pristanú už v roku 2022. Nasvedčuje tomu i rapídny vývoj tohto raketového systému.

SpaceX
SpaceX

Raptor a genialita technologického vývoja SpaceX

Starship & Super Heavy je raketový systém, ktorý bol roky svetovými špičkami podceňovaný. Dnes sa však jasne ukazuje, že toto medziplanetárne monštrum je takmer realitou a 1. novembra 2020 by sme sa mohli dočkať prvého vážnejšieho letu druhého stupňa tejto rakety do výšky niekoľkých kilometrov. Do tejto výšky a v budúcnosti i na obežnú dráhu Mesiaca a Mars ju vynesú motory Raptor, ktoré SpaceX vyvinul špeciálne pre tento účel a jedná sa o jeden z technicky najpokročilejších raketových motorov.

Tento raketový motor s plnoprúdovým stupňovitým spaľovaním vyvíja 2200 kN ťahu a špecifický impulz (ktorý zjednodušene udáva efektivitu motora) v dolnej atmosfére až 330 s. Pre porovnanie, motor Merlin-1d, ktorý poháňa rakety Falcon 9 a Falcon Heavy, dosahuje ťah 845 kN a špecifický impul v dolnej atmosfére 282 s. Skutočný „žolík“ však SpaceX skrýva v spôsobe výroby týchto motorov – podobne ako raketa sama či satelity Starlink, aj motory Raptor majú byť vyrábané sériovo, čím sa zníži ich cena a závratne zrýchli produkcia. Cieľom je totiž vyrábať jeden motor Raptor denne.

SpaceX
SpaceX

Čaká Zem masívny exodus?

SpaceX robí všetko pre to, aby bola nová loď Starship tou cenovo najefektívnejšou raketou, akú kedy ľudia skonštruovali. Plánom Elona Muska je dostať na Mars do roku 2050 milión obyvateľov, čo znie šialene i pri kapacite 100 pasažierov, keďže na tak dlhý let, akým je cesta na Mars, by musel byť počet cestujúcich nižší pre zachovanie komfortu.

Napriek tomu, ak budú ceny leteniek prijateľné a kolónia funkčná a stabilná, mohla by byť dosiahnutá dostatočná kadencia letov, aby sa Muskova vízia do roku 2050 do značnej miery uskutočnila.

Pošli nám TIP na článok



Vesmír a veda