Elektromobily v Európe stále dražejú, v Číne sú o polovicu lacnejšie. Automobilky robia túto zásadnú chybu
Európa pomaly ale isto prechádza na elektromobilitu, vo viacerých krajinách je však tento trend pomalší, než by sa očakávalo. Problémom sú aj ceny elektrických áut, ktoré v posledných rokoch v Európe narástli o viac ako tretinu, kým v Číne za rovnaké obdobie klesli o polovicu – na nepríjemnú situáciu upozorňuje analýza organizácie Transport & Environment, ktorá poukazuje aj na vinníkov.
Chýbajú ľudové autá
Organizácia v analýze vyzdvihla viacero problémov a tiež ich príčin, pričom najjasnejším a do očí bijúcim problémom sú ceny elektrických áut, ktoré od roku 2015 v Európe nielen že neklesli, ale dokonca narástli v priemere až o 39 % (teda o asi 18 000 eur). Medzitým v Číne došlo k poklesu cien elektromobilov až o 53 %, vďaka čomu sa Číne darí elektrifikovať nielen vlastný vozový park, ale tiež dobývať cudzie trhy.
Je nutné dodať, že ide o celkovú priemernú cenu elektromobilu a nie konkrétneho modelu. Európske automobilky sa totiž zameriavajú naďalej na drahšie modely v segmentoch D a E, ktoré sú oveľa väčšie. Kým v týchto segmentoch predstavili od roku 2018 do roku 2023 až 66 nových modelov, v lacnejších segmentoch A a B to bolo len 40 plne elektrických modelov.
Nepríjemné je aj porovnanie predajov s predajmi spaľovákov – kým v ich prípade je až 37 % áut v segmente B, v prípade elektrických áut je to len 17 % nových vozidiel. V segmente D je to až 28 %, kým pre spaľováky len 13 %. Dôvodom je opäť nedostatok lacnejších modelov, o ktoré majú ľudia záujem, ale nemajú si z čoho vybrať.
Očakávaný model je odložený
Azda najočakávanejším lacným elektromobilom je pripravovaný model nemeckej automobilky Volkswagen, ktorú majú Slováci obľube vďaka ľudovým modelom Golf. Predstavenie jeho elektrickej alternatívy sa nakoniec, kvôli o niečo voľnejšej emisnej normy, odložilo o rok. Svet netrpezlivo čaká aj na nový model americkej značky Tesla, ktorého cena sa má pohybovať pod úrovňou 25 000 eur.
Chvíľu to potrvá
Dobrou správou je, že trh s týmito vozidlami aj naďalej rastie. Bohužiaľ sa však zdá, že v tomto roku bude pre Európu vyrobených len okolo 42 000 plne elektrických vozidiel s cenou pod 25 000 eur. Drvivá väčšina problémov a nedostatkov, ktoré bolo možné ešte pred pár rokmi použiť ako výhovorku proti kúpe elektromobilu, je už dávno vyriešená.
Pre väčšinu ľudí je nabíjacia sieť dostatočná a neustále rastie, dojazd elektromobilov je takisto dostatočný a rozhodne nezaostávajú ani priestorovo či výkonovo. Bohužiaľ však ostávajú problémom ceny. Modely s cenou pod 25 000 človek spočíta na prstoch a pri tak malom výbere je pre mnohých ťažké nájsť auto „svojich snov“.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Adam opisuje, ako sa mu po 14 rokoch pitia zmenil mozog aj vzťahy: „Kradlo mi to život po kúskoch“
6 dôvodov, prečo sa Slováci menia z dlžníkov na investorov. Tieto tipy ti zmenia budúcnosť
„Malé more“ na juhu Slovenska za 1,5 milióna eur má problém. Čelí vážnej kritike, došlo k zraneniam
Harabin zle zaparkoval, riešila ho polícia. Pýtal sa, či chcú dať „papuču“ kandidátovi na prezidenta
Úmrtia klesli o 60 %: Prvá komplexná analýza ukázala silu očkovania, zachránilo desiatky miliárd
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Hotovosť je pasé: Slováci prechádzajú na digitálne platby rýchlejšie než kedykoľvek predtým
Energetici idú modernizovať Slovensko. Čaká nás prerábka, aká tu ešte nebola
Trump zvažuje 500 % clo. Slovensko môže prísť o miliardy
Zlomový krok v energetike. Od ruských palív sa úplne odstrihneme
Vedci potvrdili, čo zachraňuje najviac životov pri epidémiách. Funguje to až v 99 % prípadov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP