Elektromobily sú všeobecne považované za menej poruchové než autá so spaľovacím motorom. Dôvod je prostý, elektromobil má menej pohyblivých častí než spaľovák. Štatistika nemeckého ADAC teraz ukázala poruchovosť až 155 sledovaných modelov, medzi ktorými sa nachádzajú aj elektromobily. Výsledky jasne dokazujú, že elektrické autá navštevujú servis podstatne menej než spaľováky.

Najčastejšia príčina návštevy servisu spaľovákov ale našťastie nie je tak závažná. Štatistika ukazuje, že až za 43 % návštev môže štartovacia batéria. Druhým najčastejším problémom je ale motor, respektíve manažment pohonnej jednotky. Ten stojí až za 23 % návštev servisov. Pri elektromobiloch pochopiteľne tento problém odpadá, nakoľko elektromotor je konštrukčne jednoduchší a je omnoho menšia pravdepodobnosť, že sa na ňom niečo pokazí.

Metodika merania je presná

ADAC udáva mieru poruchovosti na základe indexu. Čím je index menší, tým je auto spoľahlivejšie. Do štatistík boli zahrnuté iba tie autá, ktorých sa za dvojročné obdobie registrovalo minimálne 7 000. Štatistika pritom nepočíta s poruchami, ktoré si majiteľ auta spôsobil sám. To môžu byť napríklad následky spojené s úplným vyčerpaním nádrže alebo defekt pneumatiky.

Tesla/Pexes

Štatistika sleduje poruchovosť vyhovujúcich vozidiel v rokoch 2013 až 2020 a autá sú rozdelené do šiestich kategórií podľa veľkosti, zamerania a triedy auta. Index teda uvádza počet porúch na 1 000 registrovaných modelov počas prvého roka od registrácie.

Elektromobily jednoznačne dominujú

V kategórii mikro-áut za posledné roky jednoznačne vedie Suzuki Ignis. Na 1 000 predaných kusov pripadá v prvom roku od registrácie len 1 až 3 návštevy. V tejto kategórii sa nachádza aj elektrický VW e-UP. Posledné dva roky je na tom e-UP dobre s indexom 2,4 až 2,7. Modely predané v roku 2014 a 2015 ale boli problematickejšie a z každých 1 000 kusov muselo do servisu zhruba 15 až 17 vozidiel.

Z malých áut v roku 2020 jednoznačne vedie elektromobil BMW i3 s indexom 0,2. Elektrické BMW má najlepší index aj pri vozidlách registrovaných v roku 2019.

BMW i3

V kategórii nižšej strednej triedy opäť dominuje elektromobil. Tentokrát je to VW ID.3 s indexom 0,2. V kategórii vozidiel strednej triedy sa už do hry dostávajú nemecké prémiovky ako Audi, BMW a Mercedes. Ich povestná nemecká kvalita sa ukazuje v plnej paráde, nakoľko v tejto kategórii obsadili spaľováky týchto značiek prvé priečky.

V tesnom závese s veľmi dobrým indexom je však Tesla Model 3. V roku 2019 dosiahla index 0,9 a v roku 2020 to bolo 1,1, čo znamená, že z každých 1 000 predaných Tesiel Model 3 musí do servisu len jedna.

Na obrázku mechanik kontroluje technický stav Hyundai Ioniq 5.
YouTube/Akcelerace Electric/Screenshot (Úprava redakcie)

V strenej triede je obrovským sklamaním Toyota. Konkrétne model RAV4, ktorý dosiahol v minulom roku index až 14,4 a v roku 2019 to bolo dokonca 20,2.

Poruchovosť je nižšia o 40 %

ADAC samostatne skúmala aj poruchovosť elektromobilov a spaľovákov ako takých, respektíve poruchovosť elektrického a spaľovacieho motora. Elektromobily museli kvôli pohonnému ústrojenstvu navštíviť servis zhruba 4,9-krát na 1 000 predaných vozidiel, zatiaľ čo pri spaľovákoch je to až 6,9-krát.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú