Elektromobily Škody, VW a Audi teraz neobjednávaj. Na Slovensku stratili kľúčovú výbavu
Väčšina elektromobilistov si nedokáže predstaviť moderný elektromobil bez tepelného čerpadla. Tento „zázračný predlžovať dojazdu“ výrazne zlepšuje efektivitu elektromobilu najmä v zime. Ako upozornil portál Mojelektromobil.sk, koncern odstránil ponuku tepelného čerpadla už aj zo slovenského konfigurátora.
Už pred pár týždňami sa objavili informácie, že automobilka Audi v USA nebude ponúkať pri modeli Q4 e-tron tepelné čerpadlo v dôsledku problémov s dodávkami tohto komponentu. Ako upozornil portál InsideEVs, netrvalo dlho a na tento krok nadviazala aj automobilka VW pri s modelmi ID.4.
Za všetko môže nedostatok čipov
Za nedostupnosť tepelných čerpadiel môže stále pretrvávajúca čipová kríza. Nedostatok polovodičov už spôsobil automobilkám množstvo škrtov, kvôli ktorým boli nútené znížiť úroveň a ponuku príplatkovej výbavy a teraz sa tento krok týka aj dôležitého komponentu pre elektromobily.
Ako uviedol pre Mojelektromobil.sk PR manažér VW Marek Chovanec, výpadok s dodávkami tepelného čerpadla môže byť, žiaľ, dlhodobejší. Aktuálne sa navyše nedá ani objednať auto s tým, že by zákazník počkal na dostupnosť tepelného čerpadla.
Aktuálne si teda záujemci musia zobrať elektromobil bez tohto dôležitého komponentu, alebo s objednávkou budú musieť počkať, pokým ju automobilka znova nezavedie do konfigurátora. Rovnako je to aj pri modeloch Škoda Enyaq. Prémiovejšia Audi Q4 e-tron sa aktuálne na slovenskom trhu nedá vôbec nakonfigurovať.
Elektromobil bez neho nekupuj
Téme tohto „zázračného predlžovača dojazdu“, sme sa venovali v samostatnom článku v minulosti. Tepelné čerpadlo sa skladá z troch základných súčastí – kompresor, výparník a kondenzátor. Úlohou tepelného čerpadla pri vykurovaní je zbierať odpadové teplo z viacerých elektrických zdrojov vo vozidle a toto teplo následne prenášať do kabíny auta.
Zozbierané teplo ale nie je prenášané priamo do kabíny. Teplo z trakčných motorov, batérie či systému nabíjania sa priamo využíva na odparovanie chladiva, ktoré mení svoje skupenstvo z kvapaliny na plyn. Kompresor následne tlačí tento plyn do kondenzátora, kde sa znova mení na kvapalinu. Tento jednoduchý proces produkuje ďalšie teplo, ktoré sa znova využije na chod tepelného čerpadla a tiež na vyhrievanie kabíny.
Rozdiel oproti obyčajnému odporovému kúreniu je ten, že pri obyčajnom kúrení vyprodukujeme z 1 kWh energie 1 kW tepla. Tepelné čerpadlo dokáže z 1 kWh energie vyrobiť až trojnásobok tepla, teda zhruba 3 kW.
Vďaka tomu, že tepelné čerpadlo dokáže zbierať odpadové teplo z iných súčastí elektromobilu a aj vďaka jeho efektivite pri výrobe tepla nespotrebúva až tak veľké množstvo energie z batérie, predlžuje sa samotný dojazd elektromobilu v zime pri využívaní kúrenia v kabíne.
Tepelné čerpadlo dokáže fungovať aj opačným spôsobom, a teda že kabínu vychladí. Princíp fungovania je prakticky rovnaký, akurát sa zmení smer, ktorým je teplo vedené.
Ak si teda kúpiš elektromobil bez tepelného čerpadla, v zime buď nebudeš kúriť a dojazd sa oproti letným mesiacom nijak drasticky nezníži, alebo zostaneš poriadne prekvapený, keď po zapnutí kúrenia ubudne z dojazdu aj 40 %.
Výsledky z reálnej premávky hovoria za všetko
Na internete sa nachádza množstvo testov, v ktorých porovnávali elektromobil s tepelným čerpadlom s rovnakým modelom bez tepelného čerpadla. Rozdiely v dojazde, najmä počas mrazivých dní, hovoria za všetko.
Test spotreby elektrickej energie na vykurovanie vozidla vykonal aj známy youtuber Bjorn Nyland. Ako modelové vozidlá použil Tesly Model 3, pričom jedna z nich bola bez tepelného čerpadla a tá druhá s tepelným čerpadlom.
V oboch vozidlách nastavil požadovanú teplotu v kabíne na 21 stupňov Celzia. Model 3 bez tepelného čerpadla spotreboval na dosiahnutie a udržiavanie tejto teploty 2,17 kWh energie, pričom verzia s tepelným čerpadlom spotrebovala iba 0,73 kWh. Vykúrenie interiéru tepelným čerpadlom je tak trikrát efektívnejšie.
O efektivite tepelného čerpadla nás informujú aj samotné automobilky. Napríklad VW na svojom webe uvádza, že pri vonkajšej teplote pod 0 °C je energetický výkon potrebný na vyhriatie vnútorného priestoru až o 40 % nižší ako vo vozidle bez tepelného čerpadla.
Všeobecne platí, že čím nižšia je priemerná rýchlosť, tým väčší je vplyv vyhrievania, a tým väčší je pozitívny vplyv tepelného čerpadla na celkový dojazd.
Jedny z najlepších tepelných čerpadiel majú elektromobily značky Hyundai/KIA. Elektrické autá týchto dvoch výrobcov sa v zimnom teste pri teplote -7 stupňov Celzia dostali na 90 % dojazdu, ktorý sa modelom Kona a e-Niro podarilo dosiahnuť pri teplote 26 stupňov Celzia.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla dostala silnú konkurenciu. Nový elektromobil od Sony a Hondy má unikátne parametre, poznáme cenu
VIDEO: Zišiel by sa na slovenských cestách. Športiak od BYD sám preskočí výmole, nezastavia ho ani klince
Porsche elektromobilom neverí. Bude naďalej vyrábať spaľováky, spolieha sa na palivo budúcnosti
Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci vedome zneužívajú systém oddlženia. Zbankrotovalo 18-ročné dievča či 12-ročný chlapec (EXPERTI)
„Na Slovensku sme stále zaťažení teóriou.“ Radka a Rebeka študujú na prestížnej univerzite v Írsku (PREHĽAD)
8 z 10 Slovákov stroskotá na druhej otázke. Zisti, či poznáš slovenské pamiatky UNESCO (KVÍZ)
Nový rebríček najbohatších ľudí planéty prekvapuje. Na 3. mieste je muž, ktorému majetok raketovo vzrástol o 62,6 miliardy eur
Slováci, ktorí menia svet: Toto sú startupy pútajúce pozornosť zahraničných investorov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
- Vodíkový pohon je v slepej uličke. Američania narazili na jeho hlavný problém, ich plán zlyhal
- Ľudia o neho strácajú záujem. Peugeot výrazne znížil cenu obľúbeného modelu
- Zaskočili celý svet. Trh elektromobilov si podmaňuje značka elektroniky, má agresívny plán na rok 2025
- Porsche elektromobilom neverí. Bude naďalej vyrábať spaľováky, spolieha sa na palivo budúcnosti
-
- Vodíkový pohon je v slepej uličke. Američania narazili na jeho hlavný problém, ich plán zlyhal
- Ľudia o neho strácajú záujem. Peugeot výrazne znížil cenu obľúbeného modelu
- Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
- Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
- Rozhoduje kľúčový faktor. Veľké testy ukázali, ktoré elektromobily strácajú v zime najmenej dojazdu
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Nemci ukázali svetu tvrdú realitu. Toto sú hlavné dôvody, ktoré ľudí odrádzajú od kúpy elektromobilu
- Experti sa boja najhoršieho. Zlúčenie japonských automobiliek nedáva zmysel, prsty v tom má politika
- Pilier našej ekonomiky je v ohrození. Slovensko zavádza najvyššiu daň z transakcií v regióne
- Nabíja sa úplne sama. Prelomová technológia poráža klasické batérie a dosahuje rekordnú efektivitu
Rekordný dosah rakety. Severná Kórea opäť demonštruje silu hypersonickej technológie
SEVA varuje: Slovensko riskuje miliardové straty, ak nepodporí elektromobilitu
Slovenskí vedci opäť bodujú. Vynašli spôsob, ako poraziť zákernú infekciu bez antibiotík
Bitcoin opäť na vrchole. Investori predpokladajú dvojnásobný rast
Nová technológia môže zásadne zmeniť rodičovstvo. Vyvoláva aj vlnu kontroverzie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci vedome zneužívajú systém oddlženia. Zbankrotovalo 18-ročné dievča či 12-ročný chlapec (EXPERTI)
„Na Slovensku sme stále zaťažení teóriou.“ Radka a Rebeka študujú na prestížnej univerzite v Írsku (PREHĽAD)
8 z 10 Slovákov stroskotá na druhej otázke. Zisti, či poznáš slovenské pamiatky UNESCO (KVÍZ)
Nový rebríček najbohatších ľudí planéty prekvapuje. Na 3. mieste je muž, ktorému majetok raketovo vzrástol o 62,6 miliardy eur
Slováci, ktorí menia svet: Toto sú startupy pútajúce pozornosť zahraničných investorov
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené