Elektromobily Škody, VW a Audi teraz neobjednávaj. Na Slovensku stratili kľúčovú výbavu
Väčšina elektromobilistov si nedokáže predstaviť moderný elektromobil bez tepelného čerpadla. Tento „zázračný predlžovať dojazdu“ výrazne zlepšuje efektivitu elektromobilu najmä v zime. Ako upozornil portál Mojelektromobil.sk, koncern odstránil ponuku tepelného čerpadla už aj zo slovenského konfigurátora.
Už pred pár týždňami sa objavili informácie, že automobilka Audi v USA nebude ponúkať pri modeli Q4 e-tron tepelné čerpadlo v dôsledku problémov s dodávkami tohto komponentu. Ako upozornil portál InsideEVs, netrvalo dlho a na tento krok nadviazala aj automobilka VW pri s modelmi ID.4.
Za všetko môže nedostatok čipov
Za nedostupnosť tepelných čerpadiel môže stále pretrvávajúca čipová kríza. Nedostatok polovodičov už spôsobil automobilkám množstvo škrtov, kvôli ktorým boli nútené znížiť úroveň a ponuku príplatkovej výbavy a teraz sa tento krok týka aj dôležitého komponentu pre elektromobily.

Ako uviedol pre Mojelektromobil.sk PR manažér VW Marek Chovanec, výpadok s dodávkami tepelného čerpadla môže byť, žiaľ, dlhodobejší. Aktuálne sa navyše nedá ani objednať auto s tým, že by zákazník počkal na dostupnosť tepelného čerpadla.
Aktuálne si teda záujemci musia zobrať elektromobil bez tohto dôležitého komponentu, alebo s objednávkou budú musieť počkať, pokým ju automobilka znova nezavedie do konfigurátora. Rovnako je to aj pri modeloch Škoda Enyaq. Prémiovejšia Audi Q4 e-tron sa aktuálne na slovenskom trhu nedá vôbec nakonfigurovať.
Elektromobil bez neho nekupuj
Téme tohto „zázračného predlžovača dojazdu“, sme sa venovali v samostatnom článku v minulosti. Tepelné čerpadlo sa skladá z troch základných súčastí – kompresor, výparník a kondenzátor. Úlohou tepelného čerpadla pri vykurovaní je zbierať odpadové teplo z viacerých elektrických zdrojov vo vozidle a toto teplo následne prenášať do kabíny auta.

Zozbierané teplo ale nie je prenášané priamo do kabíny. Teplo z trakčných motorov, batérie či systému nabíjania sa priamo využíva na odparovanie chladiva, ktoré mení svoje skupenstvo z kvapaliny na plyn. Kompresor následne tlačí tento plyn do kondenzátora, kde sa znova mení na kvapalinu. Tento jednoduchý proces produkuje ďalšie teplo, ktoré sa znova využije na chod tepelného čerpadla a tiež na vyhrievanie kabíny.
Rozdiel oproti obyčajnému odporovému kúreniu je ten, že pri obyčajnom kúrení vyprodukujeme z 1 kWh energie 1 kW tepla. Tepelné čerpadlo dokáže z 1 kWh energie vyrobiť až trojnásobok tepla, teda zhruba 3 kW.
Vďaka tomu, že tepelné čerpadlo dokáže zbierať odpadové teplo z iných súčastí elektromobilu a aj vďaka jeho efektivite pri výrobe tepla nespotrebúva až tak veľké množstvo energie z batérie, predlžuje sa samotný dojazd elektromobilu v zime pri využívaní kúrenia v kabíne.
Tepelné čerpadlo dokáže fungovať aj opačným spôsobom, a teda že kabínu vychladí. Princíp fungovania je prakticky rovnaký, akurát sa zmení smer, ktorým je teplo vedené.
Ak si teda kúpiš elektromobil bez tepelného čerpadla, v zime buď nebudeš kúriť a dojazd sa oproti letným mesiacom nijak drasticky nezníži, alebo zostaneš poriadne prekvapený, keď po zapnutí kúrenia ubudne z dojazdu aj 40 %.
Výsledky z reálnej premávky hovoria za všetko
Na internete sa nachádza množstvo testov, v ktorých porovnávali elektromobil s tepelným čerpadlom s rovnakým modelom bez tepelného čerpadla. Rozdiely v dojazde, najmä počas mrazivých dní, hovoria za všetko.
Test spotreby elektrickej energie na vykurovanie vozidla vykonal aj známy youtuber Bjorn Nyland. Ako modelové vozidlá použil Tesly Model 3, pričom jedna z nich bola bez tepelného čerpadla a tá druhá s tepelným čerpadlom.
V oboch vozidlách nastavil požadovanú teplotu v kabíne na 21 stupňov Celzia. Model 3 bez tepelného čerpadla spotreboval na dosiahnutie a udržiavanie tejto teploty 2,17 kWh energie, pričom verzia s tepelným čerpadlom spotrebovala iba 0,73 kWh. Vykúrenie interiéru tepelným čerpadlom je tak trikrát efektívnejšie.
O efektivite tepelného čerpadla nás informujú aj samotné automobilky. Napríklad VW na svojom webe uvádza, že pri vonkajšej teplote pod 0 °C je energetický výkon potrebný na vyhriatie vnútorného priestoru až o 40 % nižší ako vo vozidle bez tepelného čerpadla.
Všeobecne platí, že čím nižšia je priemerná rýchlosť, tým väčší je vplyv vyhrievania, a tým väčší je pozitívny vplyv tepelného čerpadla na celkový dojazd.

Jedny z najlepších tepelných čerpadiel majú elektromobily značky Hyundai/KIA. Elektrické autá týchto dvoch výrobcov sa v zimnom teste pri teplote -7 stupňov Celzia dostali na 90 % dojazdu, ktorý sa modelom Kona a e-Niro podarilo dosiahnuť pri teplote 26 stupňov Celzia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu

V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)

Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní

Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle

Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko zasiahne výrazná zmena. Experti odhalili predpoveď pre začiatok roka 2026

Kriedová revolúcia expanduje: Česi aj Ukrajinci poslali odkaz na Slovensko

85-ročný Chuck Norris prekonáva limity vlastného tela. Prezradil recept na udržanie formy

Byt za 15 000 eur a chata za rozprávkovú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

Vedci objavili prekvapivý kľúč k prevencii demencie v strednom veku. Mozog ti poďakuje za tento jednoduchý zvyk
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
Obľúbené sociálne siete čaká obrovská čistka. Radikálny zákon im prikazuje okamžite vymazať tisíce účtov
Slovensko sa pridalo k dôležitej iniciatíve. Ministerstvo investícií podpísalo novú strategickú deklaráciu
Odborník otvorene: Na kryptomenovom trhu vládne panika. Ide o najtemnejšie obdobie tohto roka
Klimatický summit zrejme skončí katastrofou. Skupina mocných štátov sa postavila na zadné
Namiesto paliva budúcnosti sa vraciame v čase. Uhlie a ropa zažívajú nečakaný zvrat
USA radšej mlčia, Brusel ho ešte ani nevidel. Čo sa skrýva za „mierovým plánom“ pre Ukrajinu?
NATO sa pripravuje na najhoršie. Holandsko posiela na Východ vojakov aj rakety
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko zasiahne výrazná zmena. Experti odhalili predpoveď pre začiatok roka 2026

Kriedová revolúcia expanduje: Česi aj Ukrajinci poslali odkaz na Slovensko

85-ročný Chuck Norris prekonáva limity vlastného tela. Prezradil recept na udržanie formy

Byt za 15 000 eur a chata za rozprávkovú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

