Elektromobily Škody, VW a Audi teraz neobjednávaj. Na Slovensku stratili kľúčovú výbavu
Väčšina elektromobilistov si nedokáže predstaviť moderný elektromobil bez tepelného čerpadla. Tento „zázračný predlžovať dojazdu“ výrazne zlepšuje efektivitu elektromobilu najmä v zime. Ako upozornil portál Mojelektromobil.sk, koncern odstránil ponuku tepelného čerpadla už aj zo slovenského konfigurátora.
Už pred pár týždňami sa objavili informácie, že automobilka Audi v USA nebude ponúkať pri modeli Q4 e-tron tepelné čerpadlo v dôsledku problémov s dodávkami tohto komponentu. Ako upozornil portál InsideEVs, netrvalo dlho a na tento krok nadviazala aj automobilka VW pri s modelmi ID.4.
Za všetko môže nedostatok čipov
Za nedostupnosť tepelných čerpadiel môže stále pretrvávajúca čipová kríza. Nedostatok polovodičov už spôsobil automobilkám množstvo škrtov, kvôli ktorým boli nútené znížiť úroveň a ponuku príplatkovej výbavy a teraz sa tento krok týka aj dôležitého komponentu pre elektromobily.
Ako uviedol pre Mojelektromobil.sk PR manažér VW Marek Chovanec, výpadok s dodávkami tepelného čerpadla môže byť, žiaľ, dlhodobejší. Aktuálne sa navyše nedá ani objednať auto s tým, že by zákazník počkal na dostupnosť tepelného čerpadla.
Aktuálne si teda záujemci musia zobrať elektromobil bez tohto dôležitého komponentu, alebo s objednávkou budú musieť počkať, pokým ju automobilka znova nezavedie do konfigurátora. Rovnako je to aj pri modeloch Škoda Enyaq. Prémiovejšia Audi Q4 e-tron sa aktuálne na slovenskom trhu nedá vôbec nakonfigurovať.
Elektromobil bez neho nekupuj
Téme tohto „zázračného predlžovača dojazdu“, sme sa venovali v samostatnom článku v minulosti. Tepelné čerpadlo sa skladá z troch základných súčastí – kompresor, výparník a kondenzátor. Úlohou tepelného čerpadla pri vykurovaní je zbierať odpadové teplo z viacerých elektrických zdrojov vo vozidle a toto teplo následne prenášať do kabíny auta.
Zozbierané teplo ale nie je prenášané priamo do kabíny. Teplo z trakčných motorov, batérie či systému nabíjania sa priamo využíva na odparovanie chladiva, ktoré mení svoje skupenstvo z kvapaliny na plyn. Kompresor následne tlačí tento plyn do kondenzátora, kde sa znova mení na kvapalinu. Tento jednoduchý proces produkuje ďalšie teplo, ktoré sa znova využije na chod tepelného čerpadla a tiež na vyhrievanie kabíny.
Rozdiel oproti obyčajnému odporovému kúreniu je ten, že pri obyčajnom kúrení vyprodukujeme z 1 kWh energie 1 kW tepla. Tepelné čerpadlo dokáže z 1 kWh energie vyrobiť až trojnásobok tepla, teda zhruba 3 kW.
Vďaka tomu, že tepelné čerpadlo dokáže zbierať odpadové teplo z iných súčastí elektromobilu a aj vďaka jeho efektivite pri výrobe tepla nespotrebúva až tak veľké množstvo energie z batérie, predlžuje sa samotný dojazd elektromobilu v zime pri využívaní kúrenia v kabíne.
Tepelné čerpadlo dokáže fungovať aj opačným spôsobom, a teda že kabínu vychladí. Princíp fungovania je prakticky rovnaký, akurát sa zmení smer, ktorým je teplo vedené.
Ak si teda kúpiš elektromobil bez tepelného čerpadla, v zime buď nebudeš kúriť a dojazd sa oproti letným mesiacom nijak drasticky nezníži, alebo zostaneš poriadne prekvapený, keď po zapnutí kúrenia ubudne z dojazdu aj 40 %.
Výsledky z reálnej premávky hovoria za všetko
Na internete sa nachádza množstvo testov, v ktorých porovnávali elektromobil s tepelným čerpadlom s rovnakým modelom bez tepelného čerpadla. Rozdiely v dojazde, najmä počas mrazivých dní, hovoria za všetko.
Test spotreby elektrickej energie na vykurovanie vozidla vykonal aj známy youtuber Bjorn Nyland. Ako modelové vozidlá použil Tesly Model 3, pričom jedna z nich bola bez tepelného čerpadla a tá druhá s tepelným čerpadlom.
V oboch vozidlách nastavil požadovanú teplotu v kabíne na 21 stupňov Celzia. Model 3 bez tepelného čerpadla spotreboval na dosiahnutie a udržiavanie tejto teploty 2,17 kWh energie, pričom verzia s tepelným čerpadlom spotrebovala iba 0,73 kWh. Vykúrenie interiéru tepelným čerpadlom je tak trikrát efektívnejšie.
O efektivite tepelného čerpadla nás informujú aj samotné automobilky. Napríklad VW na svojom webe uvádza, že pri vonkajšej teplote pod 0 °C je energetický výkon potrebný na vyhriatie vnútorného priestoru až o 40 % nižší ako vo vozidle bez tepelného čerpadla.
Všeobecne platí, že čím nižšia je priemerná rýchlosť, tým väčší je vplyv vyhrievania, a tým väčší je pozitívny vplyv tepelného čerpadla na celkový dojazd.
Jedny z najlepších tepelných čerpadiel majú elektromobily značky Hyundai/KIA. Elektrické autá týchto dvoch výrobcov sa v zimnom teste pri teplote -7 stupňov Celzia dostali na 90 % dojazdu, ktorý sa modelom Kona a e-Niro podarilo dosiahnuť pri teplote 26 stupňov Celzia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Elektromobil nabijeme za 4 minúty. Európska firma hlási obrovský pokrok v rozbehnutom projekte
Spoluzakladateľ Tesly má plán, ako poraziť Čínu. Odpad z batérií mení na „strategickú zbraň“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mladá vodička zrazila muža na priechode pre chodcov, na mieste ho oživujú záchranné zložky
„Len sa uč a budeš sa mať dobre“ už neplatí: Generácia Z mení pohľad na peniaze a nebojí sa riskovať, hovorí odborník (ROZHOVOR)
Transakčná daň „nie je pre všetkých“: Ministerstvo financií zverejnilo zoznam účtov, na ktoré sa nevzťahuje
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
Klasika slovenskej kuchyne je „zdravým pokladom“. Chráni črevá a podporuje trávenie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Ceny stúpli, no obsah zabodoval. Netflix prekonal očakávania analytikov
Sci-fi technológiu zo Star Treku premenili na realitu. Vyvinuli hologramy, ktoré cítiš v rukách
Zabudni na rebríček TOP 10. Netflix ti prečíta myšlienky a ukáže, čo máš rád
Ministerstvo školstva pripravuje veľkú zmenu. Slovenskí študenti absolvujú elektronickú skúšku dospelosti
Rusko posiela Nemecku jasný odkaz. Rakety Taurus môžu všetko zmeniť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mladá vodička zrazila muža na priechode pre chodcov, na mieste ho oživujú záchranné zložky
„Len sa uč a budeš sa mať dobre“ už neplatí: Generácia Z mení pohľad na peniaze a nebojí sa riskovať, hovorí odborník (ROZHOVOR)
Transakčná daň „nie je pre všetkých“: Ministerstvo financií zverejnilo zoznam účtov, na ktoré sa nevzťahuje
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
Klasika slovenskej kuchyne je „zdravým pokladom“. Chráni črevá a podporuje trávenie
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené