Elektromobily Škody, VW a Audi teraz neobjednávaj. Na Slovensku stratili kľúčovú výbavu
Väčšina elektromobilistov si nedokáže predstaviť moderný elektromobil bez tepelného čerpadla. Tento „zázračný predlžovať dojazdu“ výrazne zlepšuje efektivitu elektromobilu najmä v zime. Ako upozornil portál Mojelektromobil.sk, koncern odstránil ponuku tepelného čerpadla už aj zo slovenského konfigurátora.
Už pred pár týždňami sa objavili informácie, že automobilka Audi v USA nebude ponúkať pri modeli Q4 e-tron tepelné čerpadlo v dôsledku problémov s dodávkami tohto komponentu. Ako upozornil portál InsideEVs, netrvalo dlho a na tento krok nadviazala aj automobilka VW pri s modelmi ID.4.
Za všetko môže nedostatok čipov
Za nedostupnosť tepelných čerpadiel môže stále pretrvávajúca čipová kríza. Nedostatok polovodičov už spôsobil automobilkám množstvo škrtov, kvôli ktorým boli nútené znížiť úroveň a ponuku príplatkovej výbavy a teraz sa tento krok týka aj dôležitého komponentu pre elektromobily.
Ako uviedol pre Mojelektromobil.sk PR manažér VW Marek Chovanec, výpadok s dodávkami tepelného čerpadla môže byť, žiaľ, dlhodobejší. Aktuálne sa navyše nedá ani objednať auto s tým, že by zákazník počkal na dostupnosť tepelného čerpadla.
Aktuálne si teda záujemci musia zobrať elektromobil bez tohto dôležitého komponentu, alebo s objednávkou budú musieť počkať, pokým ju automobilka znova nezavedie do konfigurátora. Rovnako je to aj pri modeloch Škoda Enyaq. Prémiovejšia Audi Q4 e-tron sa aktuálne na slovenskom trhu nedá vôbec nakonfigurovať.
Elektromobil bez neho nekupuj
Téme tohto „zázračného predlžovača dojazdu“, sme sa venovali v samostatnom článku v minulosti. Tepelné čerpadlo sa skladá z troch základných súčastí – kompresor, výparník a kondenzátor. Úlohou tepelného čerpadla pri vykurovaní je zbierať odpadové teplo z viacerých elektrických zdrojov vo vozidle a toto teplo následne prenášať do kabíny auta.
Zozbierané teplo ale nie je prenášané priamo do kabíny. Teplo z trakčných motorov, batérie či systému nabíjania sa priamo využíva na odparovanie chladiva, ktoré mení svoje skupenstvo z kvapaliny na plyn. Kompresor následne tlačí tento plyn do kondenzátora, kde sa znova mení na kvapalinu. Tento jednoduchý proces produkuje ďalšie teplo, ktoré sa znova využije na chod tepelného čerpadla a tiež na vyhrievanie kabíny.
Rozdiel oproti obyčajnému odporovému kúreniu je ten, že pri obyčajnom kúrení vyprodukujeme z 1 kWh energie 1 kW tepla. Tepelné čerpadlo dokáže z 1 kWh energie vyrobiť až trojnásobok tepla, teda zhruba 3 kW.
Vďaka tomu, že tepelné čerpadlo dokáže zbierať odpadové teplo z iných súčastí elektromobilu a aj vďaka jeho efektivite pri výrobe tepla nespotrebúva až tak veľké množstvo energie z batérie, predlžuje sa samotný dojazd elektromobilu v zime pri využívaní kúrenia v kabíne.
Tepelné čerpadlo dokáže fungovať aj opačným spôsobom, a teda že kabínu vychladí. Princíp fungovania je prakticky rovnaký, akurát sa zmení smer, ktorým je teplo vedené.
Ak si teda kúpiš elektromobil bez tepelného čerpadla, v zime buď nebudeš kúriť a dojazd sa oproti letným mesiacom nijak drasticky nezníži, alebo zostaneš poriadne prekvapený, keď po zapnutí kúrenia ubudne z dojazdu aj 40 %.
Výsledky z reálnej premávky hovoria za všetko
Na internete sa nachádza množstvo testov, v ktorých porovnávali elektromobil s tepelným čerpadlom s rovnakým modelom bez tepelného čerpadla. Rozdiely v dojazde, najmä počas mrazivých dní, hovoria za všetko.
Test spotreby elektrickej energie na vykurovanie vozidla vykonal aj známy youtuber Bjorn Nyland. Ako modelové vozidlá použil Tesly Model 3, pričom jedna z nich bola bez tepelného čerpadla a tá druhá s tepelným čerpadlom.
V oboch vozidlách nastavil požadovanú teplotu v kabíne na 21 stupňov Celzia. Model 3 bez tepelného čerpadla spotreboval na dosiahnutie a udržiavanie tejto teploty 2,17 kWh energie, pričom verzia s tepelným čerpadlom spotrebovala iba 0,73 kWh. Vykúrenie interiéru tepelným čerpadlom je tak trikrát efektívnejšie.
O efektivite tepelného čerpadla nás informujú aj samotné automobilky. Napríklad VW na svojom webe uvádza, že pri vonkajšej teplote pod 0 °C je energetický výkon potrebný na vyhriatie vnútorného priestoru až o 40 % nižší ako vo vozidle bez tepelného čerpadla.
Všeobecne platí, že čím nižšia je priemerná rýchlosť, tým väčší je vplyv vyhrievania, a tým väčší je pozitívny vplyv tepelného čerpadla na celkový dojazd.
Jedny z najlepších tepelných čerpadiel majú elektromobily značky Hyundai/KIA. Elektrické autá týchto dvoch výrobcov sa v zimnom teste pri teplote -7 stupňov Celzia dostali na 90 % dojazdu, ktorý sa modelom Kona a e-Niro podarilo dosiahnuť pri teplote 26 stupňov Celzia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vládny špeciál pristál v Chorvátsku. Meno politického pasažiera je známe
Do Európy mieri najničivejšia augustová búrka. Meteorológovia vydali 2. najvyšší stupeň varovania
Pokuta až 300 eur za banálnu chybu: Na bežný dopravný manéver mnohí Slováci zabúdajú
Prírodné sladidlo likviduje bunky najzákernejšej rakoviny. Slováci ho kupujú ako zdravú náhradu cukru
Historický úspech v Bratislave: Lekári prvýkrát transplantovali bunky pomáhajúce cukrovkárom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
Slovenská poisťovňa prichádza s prelomovou funkciou appky. Smartfón ti dokáže zmerať krvný tlak
Známa služba čelí obrovskej žalobe. Klauzuly o najlepšej cene spôsobili hotelom masívne straty
Slabnúci dopyt po elektromobiloch má prvú obeť. Volvo bojuje s dramatickým prepadom predaja
EÚ zaskočila svet. Nečakaná krajina môže cez Rusko vyvážať uhlie napriek sankciám
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP