Elektromobily s ďalšiou „skrytou výhodou“. Benzín a nafta kvôli nej vôbec nedávajú zmysel
Nabíjanie elektromobilov je podstatne komplexnejšia záležitosť než tankovanie benzínu alebo nafty do spaľováku. Zatiaľ čo pri pohonných hmotách sú ceny prakticky rovnaké na území celého Slovenska, rozdiely v cenách nabíjania môžu byť niekoľkonásobné vzhľadom na to, kde, akou rýchlosťou a cez akého poskytovateľa majiteľ elektrického auta svoje vozidlo nabíja.
Vo všeobecnosti platí, že to najlacnejšie nabíjanie je doma, ideálne z prebytkov fotovoltiky. Vtedy môžeme povedať, že elektromobil jazdí prakticky zadarmo. Nie vždy sa ale takéto niečo dá. Veľa ľudí totižto nemá možnosť domáceho nabíjania a pri dlhších cestách sú už definitívne odkázaní na využívanie verejných rýchlonabíjačiek.
Poskytovateľov nabíjacích služieb je však v Európe viac ako prevádzkovateľov sietí čerpacích staníc. Každý z poskytovateľov má vlastné ceny a vlastný spôsob autorizácie. Našťastie, už existujú rôzne národné aj medzinárodné roamingy, vďaka ktorým môže elektromobilista nabíjať jednou kartou aj u poskytovateľov inej spoločnosti, no takéto nabíjanie býva väčšinou drahšie.
Ale nemusí to byť pravidlom a pri výbere správnej karty, respektíve správneho poskytovateľa, dokážeš ušetriť desiatky eur pri verejnom nabíjaní, dokonca aj v rámci jednej krajiny, čo pri tankovaní, žiaľ, nie je možné.
Rozdiely môžu byť markantné
Ako modelové vozidlo si zvolíme Kia EV6, ktorá disponuje 77 kWh batériou. Tento model je ideálnym elektromobilom aj na dlhé trasy, pretože má dostatočne veľkú batériu a tiež rýchle, až 240 kW nabíjanie vďaka 800 V architektúre platformy E-GMP.
Pozrime sa na to, koľko by stálo plné nabitie takéhoto elektromobilu cez rôznych poskytovateľov nabíjacích služieb na Slovensku. Budeme predpokladať, že majiteľ elektromobilu mesačne najazdí cez 2 000 km, a teda sa mu oplatí ten najdrahší predplatený balík s najlepšími cenami nabíjania:
Iba na Slovensku tak môžu byť rozdiely v jednom nabití na rýchlonabíjacích staniciach takmer dvojnásobné. Pri cestovaní za hranice môžu byť rozdiely ešte vyššie. Ako najvýhodnejší spôsob nabíjania pri dlhých cestách jednoznačne vychádza sieť Ionity s predplatným a kartou Kia Charge.
Voľné kWh energie u slovenských poskytovateľov je možné totižto uplatniť iba na ich vlastných staniciach. Ak teda elektromobilista často cestuje do zahraničia, karta Kia Charge a balík Ionity Power je tá najlepšia možná kombinácia.
Pri častých jazdách do zahraničia môžeš len ušetriť
Ak si jednotlivé ceny nabíjania naprieč poskytovateľmi premietneme na mesačný nájazd elektromobilom 2 000 km, získame prehľad o tom, koľko stojí dlhodobé používanie elektromobilu pri využívaní rôznych služieb. Pri našom zimnom teste elektromobilu Kia EV6 sme dosiahli kombinovanú spotrebu 20 kWh/100 km. Za mesiac pri nájazde 2 000 km spotrebuje elektromobil 400 kWh energie.
V tabuľke môžeme vidieť, že v tom najmenej optimálnom prípade je nabíjanie pomocou karty Kia Charge najvýhodnejšie. Najmenej optimálny prípad znamená, že vodič nehľadá nabíjačky, na ktorých má najlacnejšie nabíjanie alebo nejaké voľné kWh energie. Jednoducho nabíja vždy vtedy a tam, kde to potrebuje, a používa elektromobil tým najmenej obmedzujúcim spôsobom.
Získaj vždy najvýhodnejšie ceny
Služba Kia Charge ponúka elektromobilistom dva balíky. Balík Easy je určený pre tých, ktorí na verejných nabíjačkách nabíjajú menej. Táto služba je bez mesačného poplatku, ceny nabíjania sa odvíjajú od cien konkrétneho poskytovateľa nabíjačky a každá nová nabíjacia relácia je spoplatnená sumou 0,49 €.
Balík Kia Charge Plus už obsahuje mesačný poplatok vo výške 3,95 €. Začatie nabíjacej relácie je však vždy bez poplatku a ceny za 1 kWh podliehajú rovnakým pravidlám ako v prípade balíka Easy, avšak oproti balíku Easy sú ceny na týchto nabíjačkách o niečo nižšie. Mesačný poplatok však nie je až taký veľký a ak už vodič nabíja na verejnej stanici viac ako 8-krát do mesiaca, už sa mu oplatí balík Plus.
Ceny na jednotlivých staniciach si vie vodič dopredu pozrieť prostredníctvom mobilnej aplikácie Kia Charge. Na mape sa zobrazujú všetky dostupné stojany, informácia o ich aktuálnej obsadenosti a podrobné, veľmi transparentné informácie o cenách nabíjania a spôsobe účtovania. Aplikácia je dostupná do mobilu a tiež vo webovom rozhraní prehliadača.
Pri oboch službách si môže elektromobilista dodatočne podľa potreby zakúpiť balík Ionity Power za 13 €. Ak teda majiteľ elektrického auta vie, že tento mesiac pôjde do zahraničia na dovolenku, jednoducho si zakúpi balík a na UFC nabíjačkách Ionity nabíja za najvýhodnejšiu sumu 0,29 €/1 kWh energie.
Jednoduchá fakturácia raz mesačne
Služba Kia Charge nemusí byť oproti tradičným poskytovateľom v niektorých prípadoch iba výrazne výhodnejšia, majiteľovi elektromobilu okrem toho uľahčuje celkové používanie vozidla a zjednodušuje mu prehľad o jednotlivých platbách za nabíjanie.
Štyri najväčšie výhody služby Kia Charge:
- prístup k vyše 342-tisíc nabíjačkám po celej Európe iba s jednou kartou,
- prehľadné ceny nabíjania v aplikácii alebo webovej mape,
- pohodlná fakturácia raz za mesiac,
- najlacnejšie nabíjanie na Ionity iba za 0,29 €/1 kWh.
S jednou kartou získa používateľ prístup k viac ako 342-tisíc nabíjacím staniciam po celej Európe. Kia je totiž partnerom Digital Charging Solutions (DCS), ktorý spája vyše 80 % všetkých nabíjačiek od rôznych európskych poskytovateľov.
Vstavaná navigácia aktuálne ukazuje niektoré z nabíjacích staníc, ktoré sú dostupné aj v rámci služby Kia Charge. Nabíjacia služba automobilky ale zatiaľ nie je priamo prepojená so vstavanou navigáciou vo vozidle a tá teda môže zobrazovať aj stanice, na ktorých nie je možná autorizácia kartou od Kia.
Drvivá väčšina rýchlych nabíjačiek popri diaľniciach v celej Európe je však súčasťou spomínaného združenia Digital Charging Solutions, takže cestovanie aj so vstavanou navigáciou by nemal byť najmenší problém.
V každom prípade je možné prepojiť smartfón s infotainmentom auta cez Apple CarPlay či Android Auto. Dlhšia trasa sa dá naplánovať aj cez aplikáciu Kia Charge a následne sa dá táto trasa aj so zastávkami na nabíjanie odoslať do navigačných služieb ako Google Mapy, Waze a podobne.
Vďaka tomu, že vodič disponuje iba jednou kartou, s ktorou môže nabíjať prakticky všade, má aj skvelý prehľad o tom, koľko eur mesačne prejazdil. Platby za nabíjanie v službe Kia Charge vykonáva raz mesačne prostredníctvom faktúry, na ktorej sa nachádzajú jednotlivé nabíjacie relácie spolu s čiastkovými cenami.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľovákom v EÚ neodzvonilo, môžu sa vyrábať aj po roku 2035
S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
Slovensku vzorom. V zahraničí zavádzajú likvidačné pokuty za blokovanie nabíjačiek spalovákmi
V Bratislave sa bude vyrábať nový elektromobil Porsche
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- VW do elektromobilov „posadí vyše polovicu Slovenska“. Škoda chystá absolútny trhák
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
-
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
- VW do elektromobilov „posadí vyše polovicu Slovenska“. Škoda chystá absolútny trhák
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
Irán údajne obnovil dodávky bojových dronov do Ruska
Futbal sa konečne vracia na RTVS. Nie však v takej podobe, ako by Slováci chceli
Legenda je po 20 rokoch späť. Ikonická hra Slovákov dostala obrovské vylepšenie
Na Slovensku sa pripravujú miliardové investície do veternej energetiky
V Berlíne prebieha referendum o urýchlení klimatických cieľov o 15 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené