Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Poistenie elektromobilov sa v súčasnosti nijak zásadne nelíši od poistenia bežného spaľovacieho auta. Už čoskoro to ale môže byť inak a nie, majiteľov elektromobilov nečakajú úľavy za to, že jazdia ekologicky. Portál InsideEVs informuje, že poisťovne sa začali automobilkám vyhrážať zvyšovaním poplatkov za poistenie elektrických áut. Dôvodom je, že aj v prípade menšej nehody môže byť auto odpísané „na totálku“.

Najdrahšou súčiastkou je batéria. Tá býva spravidla umiestnená v podlahe a aj keď je väčšinou dobre chránená, pri väčších, ale aj niektorých menších nehodách, môže dôjsť k poškodeniu ochranného plášťa a následne aj k poškodeniu samotných článkov.

Akonáhle je viditeľne poškodená batéria elektromobilu, poisťovňa ju vo väčšine prípadov musí „odpísať“ a  v niektorých situáciách znamená odpis batérie aj odpis celého auta, čo rozhodne nie je lacná záležitosť.

Poisťovne chcú vedieť, či je batéria v poriadku

Spôsob, akým automobilky pristupujú k opravám či výmenám batérií po nehode sa líši od každého výrobcu. Azda najkontroverznejšie k tomu pristupuje Tesla, ktorá poškodené batérie jednoducho neopravuje a vždy je teda potrebná jej výmena.

Častokrát sa ale pri nehode okrem batérie poškodí aj iná elektronika a karoséria auta, takže oprava už nie je výhodná a dôjde teda k výmene auta kus za kus. To ale poisťovne stojí extrémne veľa peňazí, čo ich núti zvyšovať poistné za takéto elektromobily. Aj preto Tesla spustila svoju vlastnú službu poisťovania vozidiel, ktorá je ale zatiaľ dostupná iba v niektorých amerických štátoch.

Ako píše Teslarati, niektoré tradičné automobilky ako Ford, Nissan či GM, dokážu v rámci servisu opraviť poškodené batérie a dokonca zvládnu identifikovať iba poškodené články, ktoré následne vymenia. Takto prístup značne znižuje náklady na opravu vozidla.

Koncern Stellantis ale napríklad mení batériu pri každej nehode, pri ktorej na vozidle vystrelili airbagy. Akumulátor pritom môže byť bez fyzického poškodenia, aj tak musí dôjsť k jeho výmene.

Poisťovatelia preto žiadajú, aby automobilky sprístupnili údaje o batérií tretím stranám, teda samotným poisťovniam, píše Reuters. Tieto dáta by zjednodušili identifikáciu miery poškodenia batérie a tiež opraviteľnosť poškodených akumulátorov. Vďaka tomu by poisťovne nemuseli počítať s tým, že pri nehode bude vždy potrebná výmena celej batérie a samotné poistenie tak môže byť pre majiteľa auta lacnejšie.

Elektromobily sú pre poisťovne „nerentabilné“

Ak teda majiteľ platí za poistenie elektromobilu rovnako ako za poistenie podobného spaľováku a pri nehode je po roku používania elektromobil na odpis, je to pre poisťovňu nerentabilné. Ako príklad si uveďme Teslu Model 3, ktorá stojí okolo 50 000 €. Pri nehode, kde sa poškodí batéria a napríklad zadná náprava, na ktorej je elektromotor, bude podľa všetkého auto zrelé do šrotu.

Spaľovák podobnej kategórie by sa pritom dal opraviť za niekoľko tisíc eur a auto bude opäť schopné jazdiť na cestách. V takomto prípade je Tesla nie len „nevýhodná“ pre poisťovňu, ale aj neekologická, nakoľko jej životný cyklus je príliš krátky na to, aby svojou jazdou ušetrila emisie vyprodukované pri jej výrobe. V tomto smere sa teda rozhodne prikladáme na stranu poisťovní.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú