Poistenie elektromobilov sa v súčasnosti nijak zásadne nelíši od poistenia bežného spaľovacieho auta. Už čoskoro to ale môže byť inak a nie, majiteľov elektromobilov nečakajú úľavy za to, že jazdia ekologicky. Portál InsideEVs informuje, že poisťovne sa začali automobilkám vyhrážať zvyšovaním poplatkov za poistenie elektrických áut. Dôvodom je, že aj v prípade menšej nehody môže byť auto odpísané „na totálku“.
Najdrahšou súčiastkou je batéria. Tá býva spravidla umiestnená v podlahe a aj keď je väčšinou dobre chránená, pri väčších, ale aj niektorých menších nehodách, môže dôjsť k poškodeniu ochranného plášťa a následne aj k poškodeniu samotných článkov.
Akonáhle je viditeľne poškodená batéria elektromobilu, poisťovňa ju vo väčšine prípadov musí „odpísať“ a v niektorých situáciách znamená odpis batérie aj odpis celého auta, čo rozhodne nie je lacná záležitosť.
Poisťovne chcú vedieť, či je batéria v poriadku
Spôsob, akým automobilky pristupujú k opravám či výmenám batérií po nehode sa líši od každého výrobcu. Azda najkontroverznejšie k tomu pristupuje Tesla, ktorá poškodené batérie jednoducho neopravuje a vždy je teda potrebná jej výmena.
Častokrát sa ale pri nehode okrem batérie poškodí aj iná elektronika a karoséria auta, takže oprava už nie je výhodná a dôjde teda k výmene auta kus za kus. To ale poisťovne stojí extrémne veľa peňazí, čo ich núti zvyšovať poistné za takéto elektromobily. Aj preto Tesla spustila svoju vlastnú službu poisťovania vozidiel, ktorá je ale zatiaľ dostupná iba v niektorých amerických štátoch.
Ako píše Teslarati, niektoré tradičné automobilky ako Ford, Nissan či GM, dokážu v rámci servisu opraviť poškodené batérie a dokonca zvládnu identifikovať iba poškodené články, ktoré následne vymenia. Takto prístup značne znižuje náklady na opravu vozidla.
Koncern Stellantis ale napríklad mení batériu pri každej nehode, pri ktorej na vozidle vystrelili airbagy. Akumulátor pritom môže byť bez fyzického poškodenia, aj tak musí dôjsť k jeho výmene.
Poisťovatelia preto žiadajú, aby automobilky sprístupnili údaje o batérií tretím stranám, teda samotným poisťovniam, píše Reuters. Tieto dáta by zjednodušili identifikáciu miery poškodenia batérie a tiež opraviteľnosť poškodených akumulátorov. Vďaka tomu by poisťovne nemuseli počítať s tým, že pri nehode bude vždy potrebná výmena celej batérie a samotné poistenie tak môže byť pre majiteľa auta lacnejšie.
Elektromobily sú pre poisťovne „nerentabilné“
Ak teda majiteľ platí za poistenie elektromobilu rovnako ako za poistenie podobného spaľováku a pri nehode je po roku používania elektromobil na odpis, je to pre poisťovňu nerentabilné. Ako príklad si uveďme Teslu Model 3, ktorá stojí okolo 50 000 €. Pri nehode, kde sa poškodí batéria a napríklad zadná náprava, na ktorej je elektromotor, bude podľa všetkého auto zrelé do šrotu.
Spaľovák podobnej kategórie by sa pritom dal opraviť za niekoľko tisíc eur a auto bude opäť schopné jazdiť na cestách. V takomto prípade je Tesla nie len „nevýhodná“ pre poisťovňu, ale aj neekologická, nakoľko jej životný cyklus je príliš krátky na to, aby svojou jazdou ušetrila emisie vyprodukované pri jej výrobe. V tomto smere sa teda rozhodne prikladáme na stranu poisťovní.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Populárny elektromobil má obrovský problém. Hrozí mu požiar batérie, zvolávajú tisíce kusov
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ ROZHOVOR: Navonok šedá myš má voči konkurencii na Slovensku nabíjanie za polovicu, produkty posiela do sveta
VIDEO Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
Legendárna Tatra dostáva ekologický pohon. Prichádza prvá vodíková verzia
Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Populárny elektromobil má obrovský problém. Hrozí mu požiar batérie, zvolávajú tisíce kusov
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- ROZHOVOR: Navonok šedá myš má voči konkurencii na Slovensku nabíjanie za polovicu, produkty posiela do sveta
- Japonci idú opäť hlavou proti všetkým. Do elektromobilu dali motor, ktorý nemá obdobu
- Volkswagen nedokáže Číňanom konkurovať. Na každom elektromobile prerába obrovskú sumu
-
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- Populárny elektromobil má obrovský problém. Hrozí mu požiar batérie, zvolávajú tisíce kusov
- ROZHOVOR: Navonok šedá myš má voči konkurencii na Slovensku nabíjanie za polovicu, produkty posiela do sveta
- „Zabudnutá” technológia batérií môže spasiť ľudstvo. Máme ju 144 rokov a vôbec ju nevyužívame
- Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
Končí ďalšia generácia. Ak máš tieto iPhony, iOS 17 už nedostaneš
Vlastníš kryptomeny? Práve zažalovali najväčšiu kryptoburzu, zneužívala peniaze
Predaj áut v Nemecku v máji výrazne vzrástol
Maďarsko zintenzívni prípravné práce na rozšírení jadrovej elektrárne Paks
Slovensko minie stovky miliónov eur na zvýšenie ekológie troch podnikov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené