Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V správe boli použité materiály TASR.

Francúzska vláda v pondelok oznámila, že na zvyšok tohto roka zastavuje program dotácií na lízing elektromobilov pre ľudí s nízkymi príjmami po tom, čo dopyt výrazne prevýšil jej plány. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Čísla sa neustále menili

V rámci programu si ľudia s ročným príjmom nižším ako 15 400 eur mohli od začiatku roka 2024 vziať na lízing elektrické vozidlo za 100 až 150 eur mesačne. Vláda spustila tento program na zvýšenie dopytu po elektromobiloch medzi ľuďmi, ktorí by si ich inak nemohli dovoliť.

Pôvodne mal byť uvedený do prevádzky skôr, ale bol posunutý na začiatok tohto roka, pretože francúzske automobilky nemali dostatok vhodných vozidiel.

Vláda tento rok vyčlenila v rozpočte 1,5 miliardy eur na to, aby v rámci programu podporila 20 000 lízingov. Po obrovskom dopyte ich počet zvýšila na 50 000, až nakoniec v pondelok oznámila, že program zastaví, kým ho v budúcom roku opäť neobnoví.

Joe Buglewicz/AP Photo/TASR

Kým Francúzsko pozastavilo takéto dotácie len z hľadiska lízingu, Nemecko sa rozhodlo priškrtiť dotácie oveľa intenzívnejšie. To malo ale za následok zníženie cien niektorých elektromobilov. Najprv znížila ceny francúzska automobilka Citroën, za ňou krátko na to nasledovala skupina Volkswagen, ktorá znížila ceny rôznych modelov o 4760 až 7735 eur. Čínsky výrobca BYD na to reagoval zlacnením až o 15 %.

Elektromobil za extrémne nízku cenu

Vo Nemecku je k dispozícii Dacia Spring, lacný mestský elektromobil, za extrémne nízku cenu vďaka zľave až 10 000 eur. Vďaka nej teraz Dacia Spring začína už len na 12 750 eurách. S dojazdom do 230 km teraz ide za cenu len 12 750 eur o nesmierne lákavú ponuku, ktorá momentálne nemá konkurenciu.

Dotácie sú stále k dispozícii

Kabinet v Paríži ponúka takisto záujemcom o kúpu elektromobilov peňažný stimul vo výške 5 000 až 7 000 eur, aby dostal viac elektrických vozidiel na cesty. Celkové náklady na túto podporu sú 1 miliarda eur ročne.

Aby boli vozidlá oprávnené získať financie z oboch programov, musia spĺňať limity na množstvo uhlíka, ktoré sa vyprodukovalo pri ich výrobe aj preprave. Toto opatrenie má zabezpečiť, aby lacné vozidlá vyrobené v Číne nespĺňali podmienky.

Zoznam oprávnených áut zahŕňa 24 modelov vyrobených francúzsko-talianskym koncernom Stellantis a päť modelov francúzskej skupiny Renault. Model Y americkej automobilky Tesla tam spadá, ale Model 3 nie. Dacia, nízkonákladová dcérska automobilka koncernu Renault, je zo zoznamu vylúčená, keďže jej model Spring sa dováža z Číny.

Slovensko zatiaľ v podpore elektromobility zásadne zaostáva. Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) by však naša krajina mohla použiť na podporu rozvoja elektromobility po vzore Česka či Rakúska financie z plánu obnovy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú