Elektromobil alebo spaľovák? Štatistiky prezradili, čo majú Slováci radšej
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zverejnila dáta o elektromobiloch brázdiacich slovenské cesty. Ku koncu prvého polroka 2024 evidujeme celkovo 12 893 batériových elektromobilov (BEV) v kategóriách M1 a N1, čo v porovnaní s minulým rokom predstavuje nárast o takmer 60 %. Tempo pribúdajúcich registrácií sa taktiež zrýchlilo: v tomto polroku sa ich počet navýšil o 45 % v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2023. Napriek tomuto rastu Slovensko v rámci Európskej únie stále zaostáva.
Rýchlejšiemu šíreniu elektromobility a dosiahnutiu cieľového 5 % podielu BEV na nových registráciách by pomohla štátna podpora z Plánu obnovy, tak ako ju začiatkom roka zaviedlo Česko.
Už vo februári tohto roka vláda na výjazdovom rokovaní v Košiciach verejne sľúbila podporu rozvoja elektromobility a poverila zodpovedných ministrov konať. Do 30. júna 2024 mali byť splnené viaceré úlohy zamerané aj na rozvoj elektromobility na cestách, vrátane finálneho rozhodnutia o tom, či a akou formou (napr. priama dotácia) štát plánuje podporiť kúpu elektromobilov.
„Slovenská vláda urobila dôležitý krok a dala za úlohu posúdiť možnosti na prijatie opatrení na zvýhodnenie obstarávania elektromobilov v kategóriách vozidiel M a N vrátane obstarávania vozidiel formou leasingu,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský. „Bez takýchto konkrétnych opatrení riskujeme, že ešte viac zaostaneme za našimi susedmi, ktorí už začali svoje programy implementovať napríklad aj z Plánu obnovy. V Česku práve vďaka tomu uzavreli jún s rekordným počtom registrovaných elektromobilov.“
Podľa aktuálnych dát analytickej spoločnosti Rho Motion zaznamenali globálne predaje elektromobilov (BEV a PHEV) v prvom polroku 2024 pozoruhodný 20% medziročný nárast, čím dosiahli celkový objem 7 miliónov kusov.
„Takýto výrazný rast by bol v každom inom odvetví hodnotený ako veľký úspech, no od elektromobility akoby sa stále očakávalo viac,“ hodnotí riaditeľ SEVA.
V Únii sa za prvých šesť mesiacov predalo 1,5 milióna elektromobilov, pričom čínsky trh zaznamenal 30% nárast oproti 1,3% nárastu v Európe. V USA vzrástli predaje o 9 %, pričom väčšina výrobcov automobilov hlási medziročný rast.
Európa zaostáva, niektoré krajiny s podporou uspeli
Podľa ACEA sa v EÚ v júni 2024 registrácie nových áut medziročne zvýšili o 4,3 %, pričom podiel batériových elektromobilov na trhu dosiahol 14,4 %. V prvom polroku 2024 predstavovali BEV s 712 637 registráciami 12,5 % z celkového trhu s novými autami v EÚ. Na Slovensku je tento podiel zatiaľ len 2,6 %. Niektoré európske krajiny sú v podpore elektromobility úspešnejšie.
„Belgicko a Taliansko zaznamenali výrazný rast, čo nám ukazuje, že s účinnou politikou a podporou je možné dosiahnuť významné výsledky,“ uviedol Križanský. Česká republika už taktiež zaznamenala značný pokrok, zatiaľ čo Slovensko zaostáva. V júni sa v Česku registrovalo viac ako 1 500 nových BEV, s podielom takmer 7 % na nových registráciách.
Celkový počet BEV v Česku presiahol 27 600 a má k dispozícii viac ako 5 200 verejných nabíjacích bodov. Záručný program ELEKTROMOBILITA Národnej rozvojovej banky, spustený v marci 2024, už prináša prvé výsledky. Od jeho štartu bolo podpísaných viac ako 2 000 zmlúv.
Počas prvého polroka 2024 sa na slovenských cestách objavilo viac elektromobilov s batériovým pohonom dovezených individuálne, než bolo predaných nových vozidiel prostredníctvom oficiálnych dílerov. Značný vplyv na tento trend má automobilka Tesla, nakoľko pre neexistenciu slovenského zastúpenia sa všetky jej autá evidujú ako individuálne dovozy.
Slováci majú radšej spaľováky
Trh s elektromobilmi na Slovensku rastie, ale stále je vo fáze rozvoja. Očakáva sa však, že s rastúcim povedomím o výhodách elektromobilov a s podporou zo strany vlády sa ich predaj v najbližších rokoch bude naďalej zvyšovať.
Zatiaľ však existuje viacero dôvodov, prečo si Slováci radšej kúpia spaľovák:
- Odrádza ich vyššia cena – Elektromobily sú stále drahšie ako autá so spaľovacím motorom, aj keď sa cenový rozdiel v posledných rokoch zmenšuje.
- Dojazd stále nie je dostačujúci – Dojazd elektromobilov je stále obmedzený v porovnaní s autami so spaľovacím motorom, a to najmä na diaľkových trasách.
- Slabšia nabíjacia infraštruktúra – Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily na Slovensku nie je taká rozsiahla ako sieť benzínových pump, čo môže byť pre vodičov prekážkou.
- Slabá informovanosť o elektromobilite: Niektorí vodiči nemajú dostatok informácií o elektromobiloch a ich výhodách, a preto sa ich boja kúpiť.
Najpredávanejšie značky áut so spaľovacím motorom za rok 2023
- Škoda
- Hyundai
- Kia
- Dacia
- Volkswagen
V roku 2023 sa na Slovensku predalo 86 127 nových osobných automobilov so spaľovacím motorom. Pre porovnanie, v roku 2023 sa na Slovensku predalo 8 760 elektromobilov. Aj keď počet predaných elektromobilov v roku 2023 výrazne vzrástol, autá so spaľovacím motorom stále dominovali.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 800 km a najvýkonnejšie nabíjanie v Európe. BMW predstavilo nový elektromobil
Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
Automobilový priemysel čelí obrovskej kríze. Európa robí veľkú chybu, za ktorú môže draho zaplatiť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Až o 600 eur nižší 13. dôchodok: Nové pravidlo môže tvrdo zasiahnuť jednu skupinu penzistov
Tajomstvo dlhovekosti sa neskrýva v krémoch. Renomovaná chirurgička odhalila 3 kroky, ako spomaliť starnutie
Zabudni na Monako. Novou „mekkou“ pre miliardárov je dovolenkový raj Slovákov, platia len smiešnu daň
Elixír z tvojej kuchyne, ktorý krotí „tichého zabijaka“: Kardiológovia odporúčajú 5 druhov ovocia na hypertenziu
Jogurt za 14 eur, nájom za 2 000: Túto krajinu expati hromadne opúšťajú, luxus bez daní sa mení na drahú pascu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- Automobilový priemysel čelí obrovskej kríze. Európa robí veľkú chybu, za ktorú môže draho zaplatiť
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
Historický úspech na trhu ojazdených áut. SUV a crossovery vedú naprieč regiónom
Liga proti rakovine spustila AI poradkyňu. Ženám radí nonstop a zadarmo
Fico a Zelenskyj sa stretli v Užhorode. Témou bola energetika aj mier
Oficiálne závery sú vonku. SAV potvrdzuje bezpečné množstvá DNA v dávke
Putin a Si Ťin-pching sa rozprávali o nesmrteľnosti. Chcú sa dožiť 150 rokov, televízia zvuk vypla
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP