Elektromobil alebo spaľovák? Štatistiky prezradili, čo majú Slováci radšej
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zverejnila dáta o elektromobiloch brázdiacich slovenské cesty. Ku koncu prvého polroka 2024 evidujeme celkovo 12 893 batériových elektromobilov (BEV) v kategóriách M1 a N1, čo v porovnaní s minulým rokom predstavuje nárast o takmer 60 %. Tempo pribúdajúcich registrácií sa taktiež zrýchlilo: v tomto polroku sa ich počet navýšil o 45 % v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2023. Napriek tomuto rastu Slovensko v rámci Európskej únie stále zaostáva.
Rýchlejšiemu šíreniu elektromobility a dosiahnutiu cieľového 5 % podielu BEV na nových registráciách by pomohla štátna podpora z Plánu obnovy, tak ako ju začiatkom roka zaviedlo Česko.
Už vo februári tohto roka vláda na výjazdovom rokovaní v Košiciach verejne sľúbila podporu rozvoja elektromobility a poverila zodpovedných ministrov konať. Do 30. júna 2024 mali byť splnené viaceré úlohy zamerané aj na rozvoj elektromobility na cestách, vrátane finálneho rozhodnutia o tom, či a akou formou (napr. priama dotácia) štát plánuje podporiť kúpu elektromobilov.
„Slovenská vláda urobila dôležitý krok a dala za úlohu posúdiť možnosti na prijatie opatrení na zvýhodnenie obstarávania elektromobilov v kategóriách vozidiel M a N vrátane obstarávania vozidiel formou leasingu,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský. „Bez takýchto konkrétnych opatrení riskujeme, že ešte viac zaostaneme za našimi susedmi, ktorí už začali svoje programy implementovať napríklad aj z Plánu obnovy. V Česku práve vďaka tomu uzavreli jún s rekordným počtom registrovaných elektromobilov.“
Podľa aktuálnych dát analytickej spoločnosti Rho Motion zaznamenali globálne predaje elektromobilov (BEV a PHEV) v prvom polroku 2024 pozoruhodný 20% medziročný nárast, čím dosiahli celkový objem 7 miliónov kusov.
„Takýto výrazný rast by bol v každom inom odvetví hodnotený ako veľký úspech, no od elektromobility akoby sa stále očakávalo viac,“ hodnotí riaditeľ SEVA.
V Únii sa za prvých šesť mesiacov predalo 1,5 milióna elektromobilov, pričom čínsky trh zaznamenal 30% nárast oproti 1,3% nárastu v Európe. V USA vzrástli predaje o 9 %, pričom väčšina výrobcov automobilov hlási medziročný rast.
Európa zaostáva, niektoré krajiny s podporou uspeli
Podľa ACEA sa v EÚ v júni 2024 registrácie nových áut medziročne zvýšili o 4,3 %, pričom podiel batériových elektromobilov na trhu dosiahol 14,4 %. V prvom polroku 2024 predstavovali BEV s 712 637 registráciami 12,5 % z celkového trhu s novými autami v EÚ. Na Slovensku je tento podiel zatiaľ len 2,6 %. Niektoré európske krajiny sú v podpore elektromobility úspešnejšie.
„Belgicko a Taliansko zaznamenali výrazný rast, čo nám ukazuje, že s účinnou politikou a podporou je možné dosiahnuť významné výsledky,“ uviedol Križanský. Česká republika už taktiež zaznamenala značný pokrok, zatiaľ čo Slovensko zaostáva. V júni sa v Česku registrovalo viac ako 1 500 nových BEV, s podielom takmer 7 % na nových registráciách.
Celkový počet BEV v Česku presiahol 27 600 a má k dispozícii viac ako 5 200 verejných nabíjacích bodov. Záručný program ELEKTROMOBILITA Národnej rozvojovej banky, spustený v marci 2024, už prináša prvé výsledky. Od jeho štartu bolo podpísaných viac ako 2 000 zmlúv.
Počas prvého polroka 2024 sa na slovenských cestách objavilo viac elektromobilov s batériovým pohonom dovezených individuálne, než bolo predaných nových vozidiel prostredníctvom oficiálnych dílerov. Značný vplyv na tento trend má automobilka Tesla, nakoľko pre neexistenciu slovenského zastúpenia sa všetky jej autá evidujú ako individuálne dovozy.
Slováci majú radšej spaľováky
Trh s elektromobilmi na Slovensku rastie, ale stále je vo fáze rozvoja. Očakáva sa však, že s rastúcim povedomím o výhodách elektromobilov a s podporou zo strany vlády sa ich predaj v najbližších rokoch bude naďalej zvyšovať.
Zatiaľ však existuje viacero dôvodov, prečo si Slováci radšej kúpia spaľovák:
- Odrádza ich vyššia cena – Elektromobily sú stále drahšie ako autá so spaľovacím motorom, aj keď sa cenový rozdiel v posledných rokoch zmenšuje.
- Dojazd stále nie je dostačujúci – Dojazd elektromobilov je stále obmedzený v porovnaní s autami so spaľovacím motorom, a to najmä na diaľkových trasách.
- Slabšia nabíjacia infraštruktúra – Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily na Slovensku nie je taká rozsiahla ako sieť benzínových pump, čo môže byť pre vodičov prekážkou.
- Slabá informovanosť o elektromobilite: Niektorí vodiči nemajú dostatok informácií o elektromobiloch a ich výhodách, a preto sa ich boja kúpiť.
Najpredávanejšie značky áut so spaľovacím motorom za rok 2023
- Škoda
- Hyundai
- Kia
- Dacia
- Volkswagen
V roku 2023 sa na Slovensku predalo 86 127 nových osobných automobilov so spaľovacím motorom. Pre porovnanie, v roku 2023 sa na Slovensku predalo 8 760 elektromobilov. Aj keď počet predaných elektromobilov v roku 2023 výrazne vzrástol, autá so spaľovacím motorom stále dominovali.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
Tomuto superšportiaku neunikne žiaden spaľovák. Dubajská polícia dostala elektrickú beštiu ikonickej značky
Hyundai zaskočil celý svet. Predstavili auto na pohon, ktorý všetci odpísali
Vedci našli „trójskeho koňa" v ovzduší aj vo vode. Prenáša do živých organizmov jedovaté látky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
VIDEO: Na juhu Slovenska vyrástlo „malé more“ za 1,5 milióna eur. Prvý deň ponúka vstup zadarmo pre všetkých
MAPA: Slovensko zasiahnu silné búrky a lejaky. Tieto oblasti sú kritické, varujú meteorológovia
Černák po 27 rokoch pred súdom: O jeho podmienečnom prepustení rozhodnú v Leopoldove
Bezpečnostný analytik Bránik: Fotky Ficovho brucha nemali byť zverejnené
Vytiahli sme postupovú kalkulačku: Slováci môžu postúpiť aj v prípade, že už nevyhrajú (VÝPOČET)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
- RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
-
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
- Vedci našli „trójskeho koňa“ v ovzduší aj vo vode. Prenáša do živých organizmov jedovaté látky
- RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
-
- Vedci našli „trójskeho koňa“ v ovzduší aj vo vode. Prenáša do živých organizmov jedovaté látky
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
Drony zaútočili v noci, padla rekordná salva. Kyjev čelil peklu
Slová analytikov dávajú nádej. Kedy budeme tankovať lacnejšie?
Únosy detí v Bratislave sú hoax, upozorňuje polícia
Energia zo zabudnutého miesta: Švajčiari chcú elektrinu vyrábať priamo pod vlakmi
Každý kus žuvačky púšťa stovky mikroplastov, varujú vedci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
VIDEO: Na juhu Slovenska vyrástlo „malé more“ za 1,5 milióna eur. Prvý deň ponúka vstup zadarmo pre všetkých
MAPA: Slovensko zasiahnu silné búrky a lejaky. Tieto oblasti sú kritické, varujú meteorológovia
Černák po 27 rokoch pred súdom: O jeho podmienečnom prepustení rozhodnú v Leopoldove
Bezpečnostný analytik Bránik: Fotky Ficovho brucha nemali byť zverejnené
Vytiahli sme postupovú kalkulačku: Slováci môžu postúpiť aj v prípade, že už nevyhrajú (VÝPOČET)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené