Elektromobil sa vznietil v podzemnej garáži. Českí hasiči bojovali s mimoriadnym požiarom
Včera v neskorých večerných hodinách došlo v Prahe k požiaru elektrického auta. Elektromobil Jaguar I-Pace sa v tom čase nachádzal v podzemnej garáži.
Tá ale nemala bežnú príjazdovú cestu, autá sa do nej dostávali pomocou výťahu na prepravu vozidiel. O požiari informovali Hasiči Praha na Twitteri.
Auto začalo horieť vo štvrtok 4. mája tesne pred polnocou. Na mieste zasahovalo až 8 hasičských tímov, nakoľko sa jednalo o požiar elektromobilu, s ktorými hasiči prakticky nemajú žiadne reálne skúsenosti. Auto sa navyše nachádzalo v podzemnej garáži administratívnej budovy.
Noční požár elektromobilu v Praze 2 likvidovali hasiči z pěti stanic. Po uhašení bylo auto odvezeno ve speciálním kontejneru. Vozidlo bude po nezbytnou dobu ve vodní lázni. https://t.co/ByNgGOuT1O pic.twitter.com/yAE19KmfGI
— Hasiči Praha ? (@HasiciPraha) May 5, 2023
Chemik na mieste zistil vysokú mieru znečistenia vzduchu chemikáliami, preto museli hasiči zasahovať v maskách. Keďže sa ale jednalo o požiar v uzavretom priestore, masky by museli požiť aj pri požiari obyčajného auta.
Zásah komplikoval výťah na prepravu vozidiel
Pri zásahu použili hasiči systém COBRA, ktorý majú k dispozícii aj slovenské tímy. Ten si dokáže hravo poradiť s požiarom elektromobilu, čo sa potvrdilo aj v tomto prípade. Po dvoch hodinách sa im podarilo horiace vozidlo uhasiť a následne ho za pomoci vozíkov prepravili von z garáže, píše Pozary.cz.
Zásah ale komplikoval výťah na prepravu vozidiel, nakoľko bola budova odstavená od elektrického prúdu, hasiči museli použiť záložný zdroj energie a auto dostať von z garáže pomocou výťahu. Následne vozidlo umiestnili do chladiaceho kontajneru, aby zabránili prípadnému samovznieteniu batérie. Chemik po zásahu odobral vzorky z vody použitej pri hasení, aby zistil mieru jej kontaminácie.
Vozidlo je mimo garáž, budeme ho přepravovat a chladit v kontejneru. pic.twitter.com/DCEcaYot3k
— Hasiči Praha ? (@HasiciPraha) May 5, 2023
Príčina požiaru je predmetom vyšetrovania, no podľa zasahujúcich hasičov sa zrejme jednalo o technickú chybu, no nevedno či na vozidle, alebo na nabíjačke. Pri pohľade na uhasené vozidlo je vidieť, že požiar nebol nijak dramatický, nakoľko obhorené auto vyzerá relatívne dobre.
Slovenskí hasiči si hasenie elektromobilu zatiaľ iba skúšali
Požiar batérií je však vždy náročnejšie uhasiť, poškodené články plné chemikálií totiž môžu opakovane vzbĺknuť aj celé hodiny po ich prvotnom uhasení.
Slovenskí hasiči si hasenie vysokonapäťových trakčných batérií a elektromobilu zatiaľ skúsili iba “na nečisto” v Galante v rámci cvičenia. Merali tiež unikajúce teplo a vzorky odobrané počas pokusu budú skúmať z hľadiska dosahov takýchto požiarov na životné prostredie.
„Cieľom pokusu bolo trakčné batérie a elektromobil zapáliť a vykonať experimentálne merania uvoľňovania tepla (meranie tepelného toku) vo vzdialenosti desať a 50 centimetrov od batérie. Merania sa uskutočňovali aj z dôvodu, aby bolo možné lepšie určiť odstupové vzdialenosti v prípade požiaru elektromobilu,“ priblížil HaZZ.
Museli ich poškodiť a zapáliť
Hasiči trakčné batérie nachádzajúce sa mimo vozidla mechanicky poškodili, aby došlo ku skratu, Ani tak však neprišlo k ich požiaru. Na to museli použiť horák a propán-butánový plyn, až pokým nedošlo k zapáleniu lítia a gélu v batérii.
Vzniknuté požiare sa snažili uhasiť dvomi hasiacimi látkami balenými v hasiacich prístrojoch. Hasiaca látka bola použitá ako prímes do vody šesťpercentným primiešavaním, čím vznikol hasiaci roztok. „Na hasenie boli okrem prenosných hasiacich prístrojov použité aj vysokotlakové hasiace zariadenia a hasiace zariadenie Kobra od Dobrovoľného hasičského a záchranného zboru občianske združenie Chmeľov,“ doplnili hasiči.
Na testovaní sa zúčastnili zástupcovia zo Slovinska, Česka, Maďarska a Nemecka, a tiež študenti zo Slovenskej technickej univerzity.

Zahasenie elektromobilu však nie je jediným orieškom. Aktuálna prax totiž hovorí, že už zahasené batérie naďalej predstavujú riziká. Ministerstvo hospodárstva preto vlani vyhlásilo verejnú súťaž o dodávku 51 kontajnerov na hasenie elektromobilov, kam sa vozidlo ponorí namiesto jeho permanentného stráženia pred možným opätovným vznietením.
Poškodené elektromobily sa doň budú nakladať pomocou ťažkej techniky cez uzatvárateľnú strechu. Elektrické autá v kontajneri sa budú nachádzať vo vodnom kúpeli, aby sa zamedzilo samovznieteniu batérie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém

Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky

Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak

Štáty EÚ nevedia, čo ďalej. O zákaze spaľovákov sa môže definitívne rozhodnúť o 2 dni

Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Svetoznámy magazín zverejnil rebríček najvýkonnejších ekonomík. Slovensko sa umiestnilo na prekvapujúcom mieste
PREMIUMKončí sa éra lacných živností: Rok 2026 prináša drahšie odvody, prísnejšie paušály a viac povinností
Robo v Nitre otvoril podnik, ktorý v Bratislave závidia. Začiatok bola tragédia, teraz máme recept na úspech

Vedci dali „šachmat“ populárnym injekciám na chudnutie. Nová molekula nespôsobuje stratu svalovej hmoty

90 % Slovákov pohorí na kvíze z matematiky. Prvú otázku musíš vedieť, aj keby sme ťa zobudili o polnoci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
- Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
- Nepotrebuješ žiadne konektory. Švajčiari ukázali, čo bude s elektromobilmi ďalej
- Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak
Slováci zaspali digitálny novovek. Až 66 % z nás robí na webe najnebezpečnejší zlozvyk
Stopka je definitívna: Európa urýchľuje zákaz dovozu ruského plynu
Rok 2025 vystrašil vedcov. Zem pokračuje v špirále otepľovania, počasie je čoraz extrémnejšie
Spaľováky padajú a EV sú drahé. Nový šéf BMW odhalil šokujúci plán, ktorý prekvapí aj skeptikov
Koniec veľkých vyhrážok: Západná mocnosť nečakane cúvla a zľakla sa Číny, svet ostal v šoku
41 % Slovákov už naletelo. Odborníci varujú pred najrizikovejším obdobím roka
Vrátia peniaze ľuďom, ktoré im zoberú. Energopomoc lacnejšie energie nepriniesie, tvrdí politik
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Svetoznámy magazín zverejnil rebríček najvýkonnejších ekonomík. Slovensko sa umiestnilo na prekvapujúcom mieste
PREMIUMKončí sa éra lacných živností: Rok 2026 prináša drahšie odvody, prísnejšie paušály a viac povinností
Robo v Nitre otvoril podnik, ktorý v Bratislave závidia. Začiatok bola tragédia, teraz máme recept na úspech

Vedci dali „šachmat“ populárnym injekciám na chudnutie. Nová molekula nespôsobuje stratu svalovej hmoty

