Elektrifikácia vlakov na Slovensku: Čaká nás veľké množstvo zmien, no stále to nie je dostatočné
V dnešnej dobe je čoraz viac počuť o tom, že budúcnosťou dopravy je elektromobilita. Svetové automobilky začali s obrovskými investíciami do tohto odvetvia, pričom sa začínajú pripravovať na hromadnú výrobu elektromobilov. Okrem automobilovej dopravy sa v súvislosti s elektromobilitou spomína aj tá vlaková.
S elektrifikáciou železníc sa na Slovensku začalo už po 2. svetovej vojne. V tom čase zabezpečovala parná trakcia 96 % všetkých výkonov železničnej dopravy. Spotrebovalo sa obrovské množstvo uhlia, čo predstavovalo okolo 10 % ťažbu v celom Československu. Pre tento účel bolo potrebné dovážať až 7 vlakov uhlia denne.
Na Slovensku máme zatiaľ 1537 km elektrifikovaných tratí
Elektrifikácia bola naplánovaná na 3 etapy. Do každej etapy boli rozdelené trate s rôznou dĺžkou. Dimenzovanie trakčných napájacích zariadení na prvých elektrifikovaných úsekoch nebolo dostatočné. Neskôr sa preto realizovalo zvýšenie výkonnosti týchto zariadení, čo pomohlo zvýšiť hmotnosť nákladných vlakov až na 2500 ton.
Postupne sa elektrická trakcia každým rokom zvyšovala. V roku 1960 tvorila približne 18%, no napríklad v roku 1990 to už bolo okolo 73 %. Parná trakcia postupne úplne zanikla.
Prevádzkovanie železničných tratí majú v kompetencii Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Možno sa zdá, že v súčasnosti je elektrifikácia na Slovensku v útlme. S postupnou modernizáciou prebieha aj rekonštrukcia, respektíve novobudovanie trakčného vedenia pre rýchlosť 160 km/hod. Súčasťou modernizácie tratí je aj zmena trakčnej sústavy z jednosmernej 3 kV na striedanú 25 kV 50 Hz. Týmto krokom by sa postupne mala trakčná sústava zjednotiť. Aktuálne prevádzkujú ŽSR okolo 1537 km elektrifikovaných tratí.
Na elektrifikáciu čakajú aj ďalšie trate, nemôžeme stagnovať a zaostávať
Väčšina slovenských tratí je elektrifikovaných, no podľa vyjadrenia by ZSSK výrazne uvítala, keby sa zelektrifikovali aj ďalšie trasy, ako napríklad Bratislava – Zvolen – Košice. Od Zvolena trasa nie je elektrifikovaná, čo je určite škoda. Rovnako dôležitá je aj elektrifikácia trate do Rakúska cez Devínsku Novú Ves a Marchegg. Pokiaľ sa nebudú postupne elektrifikovať aj ďalšie trasy, tak Slovensko čaká stagnácia a zaostávanie za ostatnými krajinami.
„ZSSK väčší podiel elektrifikovaných tratí určite s radosťou privíta, nakoľko sa tým ešte viac zdôrazní ekologickosť koľajovej dopravy,“ povedal hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
V každom prípade sa aj naďalej využívajú vlaky s motorom. Len pred pár dňami ZSSK informovala, že kúpila 21 nových dieselmotorových jednotiek. Táto flotila bude premávať prevažne v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji. Momentálne ide o najvýraznejšiu modernizáciu vozidlového parku v histórii ZSSK.
K novým dieselmotorových jednotkám pribudne dokonca aj ďalších 31, z ktorých až 25 bude elektrických, 5 hybridných elektrických a 1 multifunkčný rušeň. ZSSK získala príspevok na nové vlaky z eurofondov vo výške takmer 74,84 milióna eur. Ďalšie prostriedky vo výške 2,2 milióna eur prispel dopravca z vlastných zdrojov. Výrobcom dieselmotorových jednotiek sú ŽOS Vrútky. 25 elektrických jednotiek dodá česká Škoda Transportation a dodávateľom „tatranských“ vozidiel bude švajčiarsky Stadler.
Elektromobilita si hľadá svoje miesto aj v koľajovej doprave
ZSSK má vo svojom vozidlovom parku až 139 elektrických rušňov, 10 prenajatých elektrických rušňov typu Vectron, 57 elektrických vozňov, 7 batériových vozňov (pohon na baterky), ktoré slúžia na posuny v depe, 85 kusov dieselových rušňov a 171 dieselových vozňov. Zvyšok vozidlového parku tvoria osobné, vložené, riadiace a špeciálne vozne. Z týchto čísiel jasne vyplýva, že aj napriek stále veľkému počtu dieselových rušňov a vozňov, elektrický pohon postupne nachádza svoje miesto aj v koľajovej doprave na Slovensku.
„ZSSK dopĺňa vozidlový park na základe svojej koncepcie, pričom zohľadňuje oblasť, kam smerujú investície a požiadavky ŽSR. Na základe toho následne obstaráva elektrické (rušne, vozne) alebo motorové (rušne, vozne) vozidlá.
Žiaľ, vzhľadom na reálne možnosti ŽSR a prístupu štátu k železničnej doprave, nie je možné aktuálne predpokladať, že dôjde k výraznej elektrifikácii ďalších traťových úsekov,“ uviedol hovorca spoločnosti ZSSK Tomáš Kováč.
Príde ďalší veľký hráč s novými vlakmi
K ďalším hráčom v oblasti elektrickej koľajovej dopravy na Slovensku sa už čoskoro pripojí aj spoločnosť Leo Express. Najväčší konkurent RegioJet-u si objednal tri vlakové jednotky od čínskej spoločnosti CRRC. Z Číny prídu nové vlaky loďou do Európy a následne budú prepravené do Českej republiky. Jednotky budú mať svoj vlastný originálny dizajn a nasadené budú na vnútroštátne a medzinárodné linky v rámci Česka, Slovenska a Poľska.
„Leo Express vyvinul spoločne s firmou CRRC nový typ elektrickej jednotky, ktorej dizajn a koncept vlastní naša spoločnosť. Ten vychádza zo skúseností nabraných z miliardy prejedených osobokilometrov v českej aj medzinárodnej prevádzke.
Plní tak požiadavky našich zákazníkov po moderných službách a ergonómii. Jednotka bude viacsystémová a hybrid-ready, čo znamená, že bude schopná jazdiť kdekoľvek na stredoeurópskych železniciach,“ uviedol Peter Koehler, CEO Leo Express.
Nie je to zlé, no musí to byť lepšie
Možno si si myslel, že s elektrifikáciou slovenských železničných tratí a vlakových súprav to vôbec nevyzerá dobre. Faktom však je, že ZSSK má záujem o elektrickú koľajovú dopravu, čoho dôkazom je aj nákup nových jednotiek. Aj napriek tomu, že väčšina slovenských tratí už zelektrifikovaných je, nie menej podstatným faktom zostáva, aby ŽSR spolu s vládou urobili všetko preto, aby boli v blízkej budúcnosti dokončené aj zvyšné trate od Zvolena či Devínskej Novej Vsi.
V opačnom prípade môžeme zbytočne zaostávať za ostatnými krajinami. Všetko je to samozrejme otázka peňazí, no v konečnom dôsledku môžu z dlhodobého hľadiska elektrické vlaky priniesť okrem ekologickejšej dopravy, aj výrazné ušetrenie na nákladoch spojených s prevádzkou. To, či sa dočkáme a ako sa bude situácia naďalej vyvíjať je už v rukách kompetentných.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Tisíce slovenských domácností si priplatia stovky eur za kúrenie. Nový zákon EÚ ťa nepoteší (PREHĽAD)
Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
Tajný svet Slovákov, ktorí prenajímajú svoj internet: Každý mesiac si pasívne privyrobia, je to však legálne?
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rusko pripravuje masívny útok, ktorý má definitívne ukončiť vojnu na Ukrajine. Analytici varujú pred následkami
Elitný architekt Prekop: Slovensko trpí komplexom druhej kategórie a architektúra na to dopláca
Osudových 33 sekúnd: Čierna skrinka odhalila posledné momenty letu Air India. Príčina pádu je odhalená
Žena skončila na pokraji zlyhania pečene po užívaní obľúbeného bylinného doplnku. Vedci dvíhajú varovný prst
TOP 10 krajín, ktoré prevalcovali ekonomický rast svetových veľmocí. Skryto prepisujú mapu globálneho bohatstva
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP