Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elektromobilita si postupne nachádza svoje miesto aj v nákladnej doprave. Podobne ako pri osobných elektromobiloch, aj elektrické nákladiaky v prvom rade adaptujú v mestskej doprave, nakoľko tu nemusia disponovať dojazdom v stovkách kilometrov a nabíjaním v megawattových hodnotách.

Jednou z prvých takýchto „lastovičiek“ je Scania Pegasus 25P. My sme dostali príležitosť zajazdiť si na tomto ťažkom nákladnom vozidle, ktoré je určené predovšetkým do mestskej prepravy.

Technické parametre elektrického vozidla Scania 25P nie sú na prvý pohľad nijak zásadne pozoruhodné. Platforma, na ktorej vozidlo stojí, disponuje jedným elektromotorom s výkonom 230 kW, avšak v prípade potreby je dostupný „boost“ a výkon narastie na 290 kW vďaka pomocnému 60 kW elektromotoru.

Scania

Maximálne zaťaženie testovaného vozidla je na úrovni 19,5 tony, no rovnakým výkonom ako má Scania dnes bežne disponujú rodinné elektromobily, ktoré plne naložené vážia menej než 3 tony. Nákladné vozidlo však ťaží z ohromného točivého momentu, ktorý sa vyšplhal až na 2 200 Nm. Kombinácia týchto dvoch parametrov v praxi spôsobila, že niekoľkotonový kolos má vynikajúcu jazdnú dynamiku, ktorej sa ani len nepriblíži žiaden podobne veľký spaľovací nákladiak.

Scania 25P zrýchľuje naozaj svižne, čo sa najmä v mestskej premávke mimoriadne hodí. Lepšia dynamika určite prispeje aj k plynulejšej premávke v husto obývaných metropolách. V tomto prípade vnímame jednoznačný benefit elektrického pohonu v nákladom vozidle.

Na jedno nabitie prejde 250 km

Dojazd elektromobilov narastá raketovým tempom a mnohé z nich už dnes nemajú problém prejsť na jedno nabitie cez 500 km. V prípade niekoľkotonového nákladného auta je však dosiahnutie takéhoto dojazdu o niečo náročnejšie. Scania však chce do konca dekády priniesť ťahače s možnosťou potiahnuť až 60 ton, ktoré dokážu jazdiť bez zastávky 4 hodiny pričom by mali prejsť zhruba 420 km.

Ťahač tejto kategórie bude musieť jednoznačne disponovať obrovskou batériou, no model 25P s dojazdom 250 km má akumulátor len trikrát väčší ako tie najluxusnejšie osobné elektromobily súčasnosti.

Scania

Verzia, do ktorej nás posadili, mala 300 kWh batériu, no k dispozícii je aj 165 kWh verzia s dojazdom 130 km na jedno nabitie. Aj lepšie vybavená Scania je však výhradne mestským nákladným vozidlom, nakoľko nám ho do Bratislavy na testovanie priviezli až zo Švédska. Trasa dlhá 1 500 km im zabrala celkovo 4 dni, no testovací vodič jazdil na istotu a nabíjal každých 100 km. Kamión bol ale plne naložený a viezol 16 ton nákladu. Priemerná spotreba sa počas cesty vyšplhala na 92 kWh/100 km.

Vyskúšali sme si elektrickú Scaniu, ktorá za nami pricestovala zo Švédska

Za najväčší nedostatok považujeme nabíjanie. Kvôli veľkej batérií trvalo nabitie z 50 na 100 % až 45 minút, pričom plné nabitie by nemalo trvať viac ako 100 minút. To je ale problém chýbajúcej nabíjacej infraštruktúry pre nákladné autá s veľkými batériami a časom by sa mal tento nedostatok úplne vytratiť. Nabíjací výkon dosahuje maximálne 130 kW, teda Scania nedokáže využiť plný potenciál utrarýchlych nabíjačiek pozdĺž diaľnic.

Scania

Model Scania 25P disponuje dvojstupňovou prevodovkou, ktorá ešte viac optimalizuje spotrebu pri vyšších rýchlostiach. Vzhľadom na to, že sa jedná takmer výhradne o mestské nákladné vozidlo, je efekt prevodovky využívaný len minimálne.

Po európskych cestách už jazdia celé flotily týchto ťahačov, čo len podčiarkuje ich úspech a možnosti využitia v reálnej premávke. Niekoľko kusov dokonca automobilka predala aj v Maďarsku. Okrem mestskej nákladnej dopravy môžu elektrické Scanie skvele poslúžiť aj ako smetiarske autá či rôzne upravené vozidlá priamo pre potreby zákazníka.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú