V utorok začne svetoznámy autosalón vo Frankfurte, ktorý bude v roku 2021 naozaj prelomový. Očakáva sa, že veľké automobilky na ňom predstavia viac elektrických automobilov než tých so spaľovacími motormi.

Udalosť sa tiež koná po tom, ako boli posledné dva ročníky „konkurenčného“ autosalónu v Ženeve v rokoch 2020 a 2021 zrušené kvôli pandémii koronavírusu, takže výrobcovia sa nepochybne plánujú poriadne ukázať.

Privítaj „dostupnú“ elektrickú vlajkovú loď

Po koncepte Mercedes EQG, ktorý je plne elektrickým derivátom jedného z najstarších a najikonickejších teréniakov – monštróznej triedy G, vyšli na svetlo sveta aj detaily o elektrickej triede E, teda v novom názvosloví značky Mercedese EQE. Mercedes o ňom informoval v tlačovej správe.

Očakávania sú naozaj obrovské, pretože kráľovská limuzína EQS svojím dizajnom, obrovskou OLED digitálnou prístrojovou doskou so šírkou 141 cm či dojazdom až 770 km podľa WLTP, všetkých doslova posadila na zadok. A „É-čko“, teda vlastne „EQE-čko“, má byť len zmenšenou a lacnejšou verziou vlajkovej lode, že?

Mercedes-Benz

Inak zakrytovaná predná maska v tomto prípade viac prezrádza, že ide o elektromobil, ktorý nepotrebuje až toľko čerstvého vzduchu, línie aerodynamicky tvarovanej zadnej časti sú však podobné. Pravdepodobne ťa ale prekvapia kratučké previsy karosérie, je tomu tak preto, že EQE je oproti EQS až o 90 milimetrov kratšie. Mercedes 3,12-metrovú dĺžku auta sám prirovnáva skôr k dynamicky rezanému CLS.

Nevyhnutne ale muselo prísť k zväčšeniu priestoru pre pasažierov, oproti aktuálnej triede E je teda vo vnútri novej elektrickej verzie o 27 mm viac miesta na ramená pre pasažierov vpredu a kabína je o neuveriteľných 80 mm dlhšia.

Opäčným smerom, akoby sa pre športovo strihnutý sedan patrilo, však muselo ísť sedadlo vodiča. To je vďaka batériám v podlahe o 65 mm vyššie.

Mercedes-Benz

Vo vnútri unikát

Vodič sa, podľa očakávania, pozerá na podobnú OLED Hyperscreen obrazovku, ktorá disponuje haptickou odozvou a dokonca bude môcť tiež dostať aj tretí 12,3-palcový displej pred spolujazdcom. Ukazovať bude všetko od aktuálneho stavu vozidla, cez navigáciu, až po minihry pri čakaní v zaparkovanom vozidle.

Zaujímavosťou je, že Mercedes chce zábavné funkcie osobe na druhom sedadle sprístupniť aj počas jazdy, čo je v rozpore s predpismi planými v Európe. EQE však dostane technológiu, ktorá má displej automaticky stmaviť, ak sa naň pozrie aj vodič a zobrazuje pritom niečo, čo bezprostredne nesúvisí s riadením vozidla. Celý infotainment poháňa 8-jadrový procesor s 24 GB operačnej pamäte RAM.

Mercedes-Benz

Nemenej zaujímavý zostáva dojazd. Do podvozku EQE sa dostali batérie s 90 kWh kapacitou, čo je o osemnásť kilowatthodín menej, než má EQS. Dojazd podľa metodiky WLTP by naďalej mal dosahovať viac než komfortných 660 km na jedno nabitie.

NEPREHLIADNI:
Mercedes EQS sa stáva kráľom elektromobilov. Dojazdom predčil očakávania výrobcu, tromfne aj najlepšiu Teslu

Pri štarte predaja, ktorý je naplánovaný až na polovicu 2022, prídu minimálne dve verzie. EQE 350 má mať výkon na úrovni 215 kW a spotrebu medzi 15,7 až 19,33 kWh na 100 km. Rozdeľovaný bude na všetky štyri kolesá vďaka obdobe systému 4MATIC. O nabíjanie sa postará systém, ktorý si z rýchlonabíjačiek teoreticky bude schopný vziať až 170 kW. Za 15 minút tak Mercedes dobije až 250 kilometrov dojazdu a najrýchlejšie možné dobitie batérie medzi 10 až 80 % bude trvať len 32 minút.

Podrobnosti o druhej výkonovej verzii zatiaľ Mercedes tají, no už teraz naznačil, že prídu aj tie s výkonom okolo 500 kW, teda niečo ako AMG EQE.

Mercedes-Benz

Technológie aj pre každodennú jazdu

Na prianie si bude možné automobil nakonfigurovať aj s natáčacou zadnou nápravou, ktorá výrazne zlepší manévrovateľnosť v mestských uličkách a úzkych parkovacích miestach. Tá sa bude dodávať dokonca v dvoch verziách. Jedna umožní zadnej náprave vytočiť kolesá do 4,5°, druhá až do 10°.

Polomer otáčania sa v prípade tej pokročilejšej zníži z 12,5 metra na 10,7 metra. Mercedes tiež hovorí o dvoch jazdných režimoch špeciálne pre mladých vodičov a „pracovníkov v službách“ alebo revolučných projekčných svetlometoch DIGITAL LIGHT s možnosťou prispôsobenia vodičom a animáciami pri odomykaní alebo uzamykaní vozidla.

Tvorí ich až 1,3 milióna mikro zrkadiel, pričom automobilka tak sľubuje rozlíšenie až 2,6 miliónov pixelov. Informácie premietané svetlami spolupracujú aj s head-up displejom na čelnom skle so šírkou 77 palcov.

V mestách poteší špeciálny HEPA filtračný systém v kabíne, ktorý odstraňuje emisie, peľ aj zápachy z vonkajšieho sveta. Systém by mal jeho údaje zobrazovať priamo v aute a v prípade potreby posádke odporučí zatvoriť okná.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú