Odhalili tajomstvo dlhovekosti batérií. Kľúčová látka pre život im zvýši životnosť o 20 %
Lítium-iónové batérie poháňajú naše smartfóny, tablety, notebooky a stále viac aj elektrické vozidlá, ktoré hrajú kľúčovú úlohu v prechode na ekologickejšiu budúcnosť. Napriek ich všestrannému využitiu čelí táto technológia zásadnému obmedzeniu. A to konkrétne relatívne krátkej životnosti. Priemerná lítium-iónová batéria vydrží približne 5 až 10 rokov alebo 500 až 1 500 nabíjacích cyklov. O téme informoval portál Interestig Engineering.
Pre mnohých používateľov, najmä tých, ktorí vlastnia elektromobily, je to významný problém, ktorý môže znamenať drahú výmenu batérie v priebehu niekoľkých rokov. Okrem finančného aspektu so sebou tento problém prináša aj environmentálne dôsledky. Výroba a likvidácia batérií zaťažujú životné prostredie, najmä kvôli ťažbe surovín, akými sú lítium a kobalt.
Predĺženie životnosti batérií by preto znamenalo nielen nižšie náklady pre používateľov, ale aj menší ekologický dopad. Vedci z Pohang University of Science and Technology (POSTECH) v Južnej Kórei nedávno dosiahli významný pokrok v tejto oblasti, keď objavili spôsob, ako výrazne zvýšiť výkonnosť a životnosť lítium-iónových batérií.
LLO ako nádej na lepšie batérie
Kľúčovou súčasťou lítium-iónových batérií je katóda, ktorá rozhoduje o kapacite batérie a jej energetickej hustote. Súčasné katódové materiály, ako sú oxid kobaltnatý lítia (LiCoO₂) a oxid niklu, mangánu a kobaltu (NMC), prinášajú spoľahlivý výkon.
Avšak, ani ony nie sú bezchybnými riešeniami. V posledných rokoch získava pozornosť inovatívny materiál nazývaný lítium-bohatý vrstvovitý oxid (LLO), ktorý ponúka o 20 % vyššiu energetickú hustotu a kapacitu než tradičné materiály.
Hoci LLO vyzeral na papieri ako ideálne riešenie, jeho využitie bolo obmedzené problémami so stabilitou. Pri nabíjaní a vybíjaní batérie dochádza k degradácii štruktúry materiálu, čo vedie k poklesu kapacity a skráteniu životnosti batérie. Hlavným dôvodom tejto degradácie je uvoľňovanie kyslíka z mriežkovej štruktúry LLO počas cyklického nabíjania.
Minimalizácia úniku kyslíka
Vedci z POSTECH-u objavili, že interakcie medzi LLO katódou a elektrolytom sú zodpovedné za nežiadané uvoľňovanie kyslíka. Aby tento problém vyriešili, rozhodli sa zamerať na zloženie elektrolytu. Elektrolyt, ktorý uľahčuje pohyb lítiových iónov medzi katódou a anódou, často obsahuje látku nazývanú polarizovaný etylénkarbonát.
POSTECH tím navrhol odstránenie tejto zložky a vytvorenie vylepšeného elektrolytu, ktorý výrazne znižuje interakcie na rozhraní katódy a elektrolytu. Táto úprava elektrolytu priniesla pôsobivé výsledky. Po aplikovaní nového elektrolytu batérie s LLO katódou vykazovali mimoriadnu stabilitu.
Po 700 nabíjacích cykloch si dokázali udržať 84,3 % svojej pôvodnej kapacity, čo je výrazný posun v porovnaní so štandardnými batériami, ktoré po 300 cykloch dosahujú len približne 37 %.
Výhody pre budúcnosť technológií
Predĺžená životnosť batérií by mohla transformovať mnohé odvetvia. V segmente elektrických vozidiel by to mohlo zmierniť obavy zákazníkov z vysokých nákladov na výmenu batérií a urýchliť prechod na elektromobily. Okrem toho by tieto odolné batérie mohli nájsť využitie vo vesmírnom priemysle, kde je kritická spoľahlivosť a dlhá životnosť.
POSTECH vedci plánujú pokračovať vo výskume a zamerať sa na ďalšiu optimalizáciu LLO katódových materiálov. Tieto pokroky by mohli priniesť prelom v celkovom výkone batérií, ich udržateľnosti a ekologickom dopade.
Objav kórejských vedcov predstavuje zásadný posun vo vývoji lítium-iónových batérií. Ich práca ukazuje, že s inovatívnym prístupom je možné prekonať doterajšie limity katódových materiálov a posunúť hranice technológií. Ak sa ich výsledky prenesú do masovej výroby, môžeme očakávať batérie s dlhšou životnosťou, lepším výkonom a nižším environmentálnym dopadom.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Štát začal Slovákom predávať dlhopisy. Ak ich chceš, priprav si minimálne 1 000 eur a poponáhľaj sa
Európske automobilky čelia novému tlaku. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Nepotrebuje káble a príde už v roku 2026. Google poskytne internet s rýchlosťou svetla
Ak prežije v ľudskom žalúdku, môže byť na Marse. Vedci objavili prekvapivú stopu života
Zvíťazil neočakávaný film. Oscary sú rozdané, toto sú najlepšie novinky minulého roka (+kde ich nájdeš online)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Sme v bode obratu vojny,“ vyhlásil Starmer. Británia a Francúzsko chcú spoločne ukončiť boje na Ukrajine
Výbuchy hnevu sú len začiatok: „Obete svojho narcistu milujú, no nezmenia ho.“ Psychologička odhaľuje jeho techniky
8 z 10 Slovákov pohorí na tretej otázke. Dokáž, že nie si žiadne béčko a máš všeobecný prehľad (KVÍZ)
D1 je znova prejazdná. Uzávera sa skončila skôr, než bolo plánované
AKTUÁLNE: Na R1 sa zrazili 4 autá, jedno začalo horieť. Doprava je obmedzená
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lepšie spracovaný Hyundai som nevidel. Nové Santa Fe je ako tank, ktorý môžeš šoférovať aj na ceste
- Povolený je aj na Slovensku. Renault postavil 5-nápravový domiešavač s pohonom, ktorý by nikto nečakal
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto váhajú s kúpou elektromobilu
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Slováci sa zamilujú. Nový elektromobil veľkej automobilky má dojazd 630 km a Netflix priamo v aute
-
- Lepšie spracovaný Hyundai som nevidel. Nové Santa Fe je ako tank, ktorý môžeš šoférovať aj na ceste
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Slováci sa zamilujú. Nový elektromobil veľkej automobilky má dojazd 630 km a Netflix priamo v aute
- Povolený je aj na Slovensku. Renault postavil 5-nápravový domiešavač s pohonom, ktorý by nikto nečakal
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
-
- „Ide o otázku života a smrti,“ tvrdí Škoda. Automobilke hrozí likvidačná pokuta 2,6 miliardy eur
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Našli sme najlepší hybrid? Novinka od milovanej značky prejde na elektrinu aj 100 km
Na Slovensku len číre sci-fi. Poľsko plánuje v roku 2025 otvoriť stovky kilometrov nových ciest
Zlacňovanie energií nemá konca. Trh naznačuje zásadnú zmenu
Ministerstvo investícií spúšťa štedré granty. Štát podporí digitálne projekty za 2 milióny eur
Európa spaľuje rekordné množstvo plynu. Zásoby klesli pod kritickú hranicu
Dostanú ju len niektorí Slováci. Štát chystá pre domácnosti ďalšiu energetickú pomoc
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Sme v bode obratu vojny,“ vyhlásil Starmer. Británia a Francúzsko chcú spoločne ukončiť boje na Ukrajine
Výbuchy hnevu sú len začiatok: „Obete svojho narcistu milujú, no nezmenia ho.“ Psychologička odhaľuje jeho techniky
8 z 10 Slovákov pohorí na tretej otázke. Dokáž, že nie si žiadne béčko a máš všeobecný prehľad (KVÍZ)
D1 je znova prejazdná. Uzávera sa skončila skôr, než bolo plánované
AKTUÁLNE: Na R1 sa zrazili 4 autá, jedno začalo horieť. Doprava je obmedzená
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené