Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Presne pred 20 rokmi začínajúce švédske štúdio DICE vydalo svoju akčnú novinku Battlefield 1942. Neohrozeným kráľom strieľačiek z prvej osoby bola po úpadku Medal of Honor séria Call of Duty, nová hra však otriasla základmi žánru a stala sa jednou z prvých mainstreamových strieľačiek zameriavajúcich sa viac na tímovú spoluprácu, ako na úspechy samotného hráča. Navyše prišla v kvalitnej grafike s návykovou hrateľnosťou.

Oproti ostatným hrám vo vreci FPS strieľačiek tu nešlo iba o bezhlavé vraždenie nepriateľov, ale aj o obsadzovanie území, ktoré vo finále pridávali víťazné body tvojmu tímu.

Švédski vývojári zaujali aj prepracovanosťou jednotlivých tried a dovtedy nevídanou komplexnosťou hrateľnosti. Hráč si mohol vybrať jednu z piatich špecializácií, pričom každá z nich mala svoje výhody, ktoré bolo pri stretoch s nepriateľmi treba využiť.

Nová akčná séria sa už od svojich začiatkov zameriavala najmä na multiplayer. Pokiaľ sa v hre nachádzali singleplayerové kampane, tak zväčša slúžili iba na zoznámenie sa s ovládaním a hernými mechanikami. To však neznamená, že by pôsobili lacno a zbytočne.

Rok na to prišlo Infinity Ward s ich vojnovou novinkou Call of Duty a práve vtedy sa medzi dvoma firmami začali závody v zbrojení. Obe série si našli svojich skalných fanúšikov a živé debaty, ktorá z hier je lepšia, prebiehajú dodnes.

Pravdou je, že obe mali svoje plusy a mínusy. Call of Duty zo začiatku stavalo na rozsiahlej a atmosférickej kampani, pričom v Battlefielde mali hráči rozšírené možnosti multiplayeru vďaka pojazdným vozidlám, veľkým mapám a tímovej hre, kde si mohli navzájom pomáhať.

Špecializácie, obrovské mapy a možnosť sadnúť si za volant rôznorodej vojenskej techniky sa zachovali dodnes. Postupom rokov autori pridávali každou časťou nové vychytávky, aby aj naďalej dokázali súperiť s čoraz viac rastúcou konkurenciou,  ktorú chtiac či nechtiac sami vo veľkom inšpirovali.

Renesancia žánru

Po dvoch datadiskoch a samostatnom Vietname sme sa v roku 2005 dočkali Battlefieldu 2, ktorý bol vystavaný na úplne novom engine a zasadený do moderného sveta. Engine Refractor 2 odomkol tvorcom možnosti vylepšenej grafiky a mechaník ako je napríklad bullet drop, ktorý už môžeš spozorovať v každej modernej strieľačke.

Snáď najväčším skokom bol nasledovný prechod na Frostbite engine, ktorý sa po prvýkrát vyskytol v Bad Company, exkluzivite pre konzoly PlayStation 3 a Xbox 360. Ten preniesol deštrukciu budov na celkom novú úroveň a mapy sa tak stali oveľa dynamickejšími.

EA

Na bojisku si už nenašiel bezpečné miesto, pretože dom, v ktorom si sa skrýval, sa mohol čoskoro stať aj miestom tvojho posledného odpočinku. Bad Company prerazil aj vďaka komplexnej kampani, ktorá sledovala jednotku amerických vojakov. Právom sa dala považovať za jednu z najlepších častí a pokračovanie na seba nenechalo dlho čakať.

O dva roky neskôr prišla podséria Bad Company aj na PC v sequeli, ktorý opäť preliezol pomyselnú latku. Hra ponúkla napínavý príbeh ako z Hollywoodskeho filmu a zlepšila demoláciu prostredia. Po pol roku prišlo aj DLC z Vietnamského prostredia, kde si nenašiel moderné zbrane ani výbavu zo základnej hry, no hráči si ho aj napriek tomu zamilovali pre arkádovejšiu hrateľnosť.

Hráči si dodnes pýtajú novú inštanciu do podsérie, no s aktuálnym mindsetom EA to pravdepodobne nebude možné. Firmy vyvíjajúce multiplayerové tituly totiž neradi investujú veľa peňazí do singleplayerovej kampane, čo je naozaj škoda, pretože sa ukázalo, že DICE dokáže hviezdiť aj v tomto aspekte.

DICE sa s každým vydaným dielom zdokonaľovali a právom rozširovali už tak bohatú základňu používateľov. Dôkazom je Battlefield 3, ktorý je dodnes považovaný za najlepšiu časť z celej série a priniesol najikonickejšiu mapu Caspian Border.

Bad Company položilo výborný základ a trojka na ňom vystavala to, čím bola séria v jej zlatých rokoch. DICE ju postavilo ako hlavnú konkurenciu ku Call of Duty: Modern Warfare 3 a od konkurencie si dokázala ukrojiť dosť veľkú časť ziskov.

EA

Battlefield sa vrátil ku koreňom, ponúkol rozsiahle boje v nadčasovo vyzerajúcich prostrediach a oplýval bohatým zbraňovým arzenálom či rozsiahlym vozidlovým parkom. Iba v predobjednávkach predali viac ako tri milióny kusov a po roku mali na konte viac ako 15 miliónov predaných jednotiek.

Začal sa úpadok

Nasledoval Battlefield 4, no autorom sa aj napriek implementácii dynamických prostredí, kde sa napríklad počas hry zrútil mrakodrap a zmenil celú mapu, nepodarilo dosiahnuť úspechy svojho predchodcu a predali o polovicu menej kópií. Podpísal sa tu najmä otrasný technický stav pri vydaní.

Ten bol podľa insidera z DICE spôsobený tlakom na vývojárov, keďže EA chcelo hru vydať pred konkurenčným Call of Duty: Ghosts, čo sa im aj podarilo na úkor kvality spracovania. Po niekoľkých mesiacoch sa podarilo hru dostať do perfektného stavu, ale bolo už príliš neskoro, aby nespokojných hráčov pritiahli späť.

Steam

Po štvorke sa DICE rozhodlo upustiť od armádneho prostredia a prišiel diel zameraný na policajtov a mestské boje. Battlefield Hardline bohužiaľ nepriniesol nič prelomové a azda jediným svetlým momentom bolo zatýkanie zločincov počas kampane, no aj tu nastal po chvíli stereotyp.

Battlefield s kampaňou, ktorá ponúkala stealth, vyšetrovanie či multiplayer, ktorý priniesol lúpežne zamerané úlohy, síce vyzerala na papieri dobre, ale v praxi si takmer nepocítil odlišnosť od iných titulov zo série. Pri ďalšom pokuse sa rozhodlo DICE mierne zariskovať a prenieslo sériu v čase do obdobia prvej svetovej vojny.

Steam

Väčšina strieľačiek sa dovtedy zameriava na druhú svetovú vojnu, no pri Battlefielde 1 sa štúdio rozhodlo staviť na tú prvú.  Podarilo sa. Po dvoch slabších inštanciách sa séria opäť dostala na výslnie, pretože priniesla hráčom kruté boje bez moderných technológií, čo naposledy doručil iba simulačne zameraný Verdun.

K multiplayeru autori prihodili aj veľmi vydarenú kampaň, pozostávajúcu zo šiestich príbehov, no napriek vypeckovanej atmosfére a realistickej grafike si odniesla aj veľký hate, za ktorý mohli lootboxy a mikrotransakcie. Tu začal byť badateľný zlom v myslení samotných autorov a najmä ich korporátu – EA.

Čítal si už?
Slováci vydajú geniálne vyzerajúcu hru. Ukáže 2. svetovú vojnu z nového pohľadu aj lov na nacistov

V ďalšom pokračovaní, odohrávajúcom sa v druhej svetovej vojne, sa poučili a lootboxov sa zdržali. Päť mesiacov po vydaní prišli s prvými mikrotransakciami a hráči si za prémiovú in-game menu dokázali kúpiť rôzne kozmetické vylepšenia vrátane skinov postáv, zbraní a vozidiel.

Vývojári sa opäť nechali strhnúť prúdom a prišli s „battle royale“ módom Firestorm, ktorý bol pekným oživením už tak bohatej ponuky módov v Battlefield V. Ďalším z nich bol Combined Arms, ktorý doručil kooperačné misie s dynamickými úlohami pre štyroch hráčov. Piaty diel bol komunitou prijatý vlažne, za čo mohla podobnosť s Battlefield 1, ale tiež fakt, že mnoho ikonických zbraní a vybavenia z druhej svetovej vojny v hre chýbalo.

Titul bol osviežený aspoň kampaňou, ktorá je opäť rozdelená do niekoľkých menších príbehov. Bohužiaľ, po tejto časti vývojári prerazili dno a aj zarytí fanúšikovia zatratili sériu 19. novembra 2021 pri vydaní dlho očakávaného Battlefieldu 2042.

EA/Dice

Nové dno série

Takmer každá časť série bola uponáhľaná, vývojári boli pod veľkým časovým tlakom a tvorcovia plátali bugy aj dlho po vydaní. Pri najnovšom prírastku však nestačilo ani viac ako pol roka, aby opravili všetko, čo pri vývoji zanedbali. Nešlo pritom iba o drobné chyby, ale aj o „game-braking“ glitche, ktoré ti nedovolili dostať sa do hry, oživovať spoluhráčov, či vôbec trafiť nepriateľa.

Veľká kritika prišila aj kvôli chýbajúcemu scoreboardu, bez ktorého si už moderný multiplayer ani nedokážeme predstaviť. Na prvý pohľad je problém iba v tom, že neuvidíš svoje skóre, no keď zájdeš viac do hĺbky, tak zistíš, že ani nevieš, koľko botov sa aktuálne nachádza na mape alebo koľko jednotiek z každej špecializácie sa nachádza v tvojom tíme.

Toto nie je prístup, ktorý by mal reprezentovať modernú FPS s dôrazom na stratégiu a taktiku. Tu prichádza na radu ďalší bod, ktorý sériu odlišoval od veľkej časti konkurencie – špecializácie úplne zmizli z hry.

Screenshot/Youtube/Battlefield

Každý vojak bol plne upraviteľný, od zbraní, cez gadgety, až po celkový vzhľad. K tomu si pridaj nemožnosť nakláňania za rohy a Battlefield sa stále viac a viac začína podobať na svojho hlavného konkurenta Call of Duty.

Pozri aj
AKTUÁLNE: Konečne oficiálne.Prečo Call of Duty a Battlefield totálne pohoreli a čo to znamená pre budúcnosť ikonických značiek

To bol aj jeden z dôvodov, prečo DICE začali vo veľkom opúšťať vývojári. Ich vízie boli ignorované a majitelia štúdia sa snažili najmä o tvorbu priamej konkurencie k ostatným, podobným hrám, namiesto toho, aby sa odlíšili a išli si svojou cestou tak, ako tomu bolo v minulosti.

Tí vývojári, ktorí v štúdiu ostali sa o konkrétnom pláne na finálnu verziu hry mali dozvedieť iba 15 mesiacov pred jej vydaním. Pôvodne malo ísť o battle royale podobný Firestormu, čo sa zásadne podpísalo aj na katastrofálnom technickom stave po zmene stratégie. Hru nedokázal zachrániť ani nový režim Portal.

Origin/Youtube

Ten bol predstavený spolu so základnou hrou a ponúka akúsi tvorbu vlastných režimov pre komunitu. Hráči si vedia upraviť podmienky boja, vybrať si mapu a armády, či vybrať, s ktorými zbraňami sa bude súperiť. Mohlo sa tak stať, že na jednej mape bojovali americkí mariňáci vyzbrojení defibrilátormi proti vojsku Wehrmachtu nesúcemu iba nože. Spásu však tento režim nepriniesol a niet sa čomu čudovať, keďže samotná hrateľnosť bola v otrasnom stave.

Od vydania sa autori potýkajú so stovkami bugov a slabou hrateľnosťou. Navyše v máji tohto roku bolo v jednom momente aktívnych zhruba iba 2 000 hráčov. Pravidelné aktualizácie sa už ale pomaly začínajú prejavovať, o čom svedčí aj návrat hráčov a aktuálny priemer je okolo 5500 naraz súperiacich bojovníkov. Pre porovnanie, Battlefield 5 mal v svojich najlepších časoch takmer 90 tisíc súčasne prihlásených hráčov.

Smutné je, že aj po sklamaní, ktoré doručili hráčom v podobe cenovky plnej hry, sa neštítia vypýtať si ďalších 10 eur za Battle Pass, ktorý je tiež novinkou v sérii. 30. augusta začala druhá sezóna, no je potrebné podotknúť, že autori do hry pridali aj nové mapy a zbrane, ktoré sú dostupné pre všetkých, bez nutnosti zakúpenia Battle Passu.

Je Battlefield mŕtvy?

Aj napriek tomu, že Battlefield 2042 nie je do dnešného dňa úplne vyladený, sa začalo rozprávať o tom, že štúdio už začína s prípravami pre nástupcu. Samozrejme, že vedenie DICE sa po tomto generálnom fiasku kompletne zmenilo, po novom im šéfuje tím pod vedením Vincea Zampella, veterána stojaceho za hrami ako Apex Legends či Titanfall.

Screenshot/Battlefield V/EA/DICE

Portál Comicbook informuje, že na internete sa už objavili aj pracovné pozície, týkajúce sa nového titulu. Konkrétne ide o vedúceho dizajnu, kde sa špecificky píše, že bude zodpovedný za singleplayerovú časť, čím priamo naznačujú kampaň pre jedného hráča.

Taktiež tu spomínajú, že nový človek bude zodpovedný za zachovanie jadra série popri nasadení novej vízie majiteľov. O akej vízii štúdio hovorí, zatiaľ nevieme, no snáď nepôjde o účelové ťahanie peňazí z hráčov tak, pri posledných dvoch častiach.

Vďaka známemu hernému leakerovi Tomovi Hendersonovi už máme aj obraz o tom, kedy by sme sa novej časti mohli dočkať. Podľa neho by mohlo ísť o rok 2024, čo nie je veľa času na to, aby autori prekopali hru od základu.

Už pri zmienke o Zampellovi je ťažké predstaviť si, že by ďalšia hra mohla ísť s kvalitou nižšie ako Battlefield 2042. Pokiaľ je Hendersonova predpoveď pravdivá, oficiálneho predstavenia s informáciami priamo od tvorcov by sme sa mohli dočkať už budúci rok.

Zostáva nám iba dúfať, že EA sa poučilo z minulých chýb a nebude tlačiť DICE do mechaník, ktoré by opäť iba ťahali hráčom peniaze z účtu, a že zmena manažmentu prinesie duchaplnejšie vylepšenia. Je totiž naozaj bolestivé sledovať kedysi sviežu akčnú sériu upadať s každou novou časťou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú