Najväčšie výpredaje roka počas Black Friday so sebou priniesli obrovskú vlnu reklám, v ktorých predajcovia propagovali množstvo zľavnených produktov. Zdanlivo vysoké zľavy prilákali množstvo nakupujúcich, no ako sa ukázalo, viaceré e-shopy o zľavách zavádzali a krátko pred výpredajmi sa ceny vybraných produktov nezdráhali zvyšovať, aby mohli poskytnúť lákavé akcie. Na túto tému upozornil portál Hlídač shopů.cz.

Aj na Slovensku sa už stalo akousi nepísanou tradíciou, že pri príležitosti najväčších výpredajov počas Black Friday zvyknú e-shopy nafúknuť svoje akcie do nereálnych čísel, aby prilákali pozornosť nakupujúceho.

Inak tomu nebolo ani počas tohtoročného výpredaja. Niektorí predajcovia však príjemne prekvapili a uvádzane zľavy sa snažili dodržať, no v iných prípadoch boli zľavy na produktoch platné ako sánky v lete.

Doplnené 2. decembra: Článok bol doplnený o vyjadrenie k zaradeniu Pilulky.sk na zoznam e-shopov.

Zľavnené ceny boli neraz nafúknuté

Podľa štatistík, ktoré priniesol Hlídač shopů.cz pre monitorované slovenské a české e-shopy, bola priemerná zľava na produkty v rozmedzí od 15 do 35 %. Počas tohtoročného Black Friday bola uvádzaná výška zliav v e-shopoch nižšia, i keď narástla ponuka.

Reálne zľavy však boli podobné ako vlani. Niektoré e-shopy dokonca ponúkali počas posledného výpredaja zľavový kupón vo výške 20 %, no krátko predtým produkt zdražili o 23 %. Takýto prípad bol zaznamenaný na e-shope Notino.cz. Podobne ceny nafúkol aj Okay, kde bola reálna zľava miesto uvádzaných 30 % len 1 %. Obdobnú stratégiu zvolila aj lekáreň Benu, ktorá miesto 22 % zľavy ponúkala reálne len 5 % zľavu.

Freepik (Úprava redakcie)

Black Friday neobišiel ani AAAauto.cz, kde sa zľavy u väčšiny produktov ani len neuplatnili a nedošlo teda k reálnemu zlacneniu. Niektorí predajcovia tak úmyselne zvyšovali preškrtnuté ceny pred zľavou, a to natoľko, že aj po uvedenej zľave tovar predali drahšie ako pred výpredajom.

Doplnené 2. decembra: Podľa vyjadrenia Juraja Vedeja v mene Pilulky.sk bol e-shop zaradený do zoznamu nedopatrením. Dôvodom totižto mala byť októbrová akcia, počas ktorej Pilulka znížila ceny len pár týždňov pred klasickým výpredajom Black Friday. Nakoľko však obchod počítal zľavy z 30-dňového priemeru, výsledky boli skreslené.

„Pilulka.sk totiž v zhruba v polovici októbra robila akciu, akýsi „malý Black Friday“ (11.10. – 24.10.), kedy prvý raz ceny znížila. Po skončení akcie išli ceny späť na normál a potom prišiel o zhruba 2 týždne klasický „Black Friday“ v novembri (12.11. – 28.11.), kedy išli ceny opäť dole.

Ak sa však počíta s 30 dňovým priemerom, už výsledky skresľuje „malý Black Friday“ a to je aj dôvod, prečo sa Pilulka.sk objavila v neslávnom rebríčku. Nejde teda o manipuláciu s cenami, ale skôr o nedorozumenie, resp. dieru v metodike,“ uviedol v objasnení pre FonTech.sk Mgr. Ľuboš Baran, riaditeľ Pilulka.sk.

Mnohé e-shopy pritom počítajú zľavy z maloobchodných cien, za ktoré by produkty reálne nepredali a výsledná zľava tak bola o polovicu nižšia ako sa mohlo zdať. Najlepšie však počas Black Friday skončili akcie na Alze a CZC, ktoré sa ako jediné dva e-shopy držali reálnych zliav.

NEPREHLIADNI
VYSVETLENIE: Výdaj tovaru z e-shopov + čo môžu a nemôžu neočkovaní počas lockdownu

Najreálnejšie zľavy uvádzala len Alza a CZC

V prípade Alzy bola pri 513 898 zľavnených produktoch uvádzaná priemerná zľava 28 %, pričom reálna bola v priemere 27 %. V CZC bola pri 52 118 zľavnených produktoch priemerná uvádzaná zľava 18 % a reálna dosiahla 19 %. Oba e-shopy pritom počítali zľavy z reálnych cien, za ktoré vybrané produkty predávali pred Black Friday.

Príkladom môže byť televízor Samsung QE50Q80A s 50″ uhlopriečkou, ktorý sa na Alze počas výpredaja predával za cenu zhruba 780 € (19 990 Kč), z ktorej bola pred Black Friday vypočítaná 15 % zľava. V auguste tohto roka e-shop predával rovnaký televízor za 1285 € (32 990 Kč).

Hlídač shopů

E-shopy dostali po novom od Hlídač shopů.cz aj hodnotenie hviezdičkami, ktoré je udeľované podľa transparentnosti pri výpočte zliav, kde najvyšší počet 3 hviezdičiek získali len Alza a CZC.

Ďalších 6 e-shopov získalo 2 hviezdičky kvôli počítaniu zliav z maloobchodných cien a boli ochotné umelo navýšené zľavy opraviť. Celkov až 7 ďalších e-shopov monitorovaných Hlídačom shopů dostalo za uvádzanie nereálnych zliav iba jedinú hviezdičku.

Opäť raz sa tak počas najväčšieho výpredaja cez Black Friday ukázal prístup e-shopov, ktoré stále vo veľkej miere umelo navyšujú ceny a nafukujú zľavy, len aby prilákali zákazníkov. Pozitívom však je, že niektorí známi predajcovia sa polepšili a začali uvádzať reálne zľavy, pri ktorých môže zákazník skutočne ušetriť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú