Dvaja bývalí zamestnanci Tesly založili firmu, ktorá vyrába batérie aj pre VW. Teraz dostali novú investíciu za vyše 2 miliardy eur
Popredný výrobca batérií pre elektromobily, spoločnosť Northvolt, oznámila nové kolo investícií do vývoja a výroby v hodnote 2,27 miliárd eur. Po dokončení nových tovární bude spoločnosť disponovať výrobnou kapacitou až 60 GWh ročne, informuje Electrek.
Švédsky startup založený dvojicou bývalých manažérov Tesly žne v poslednom období jeden veľký úspech za druhým. Poslednou veľkou novinkou je už spomínaná obrovská investícia, do ktorej sa zapojilo množstvo investorov na čele s koncernom Volkswagen.
Ten prispel sumou 512 miliónov eur, z čoho by sa mala okrem iného vybudovať nová továreň na výrobu batérií vo Švédsku. Investíciou si VW zabezpečil 20 % podiel v spoločnosti Northvolt.
O tom, že Northvolt je pre VW kľúčovým partnerom vieme už dlhšie, pričom detailnejšie informácie o vzájomnej spolupráci automobilka zverejnila počas prezentácie Power Day. Nová švédska fabrika Northvolt tak navýši výrobnú kapacitu VW na 40 GWh ročne, kedy spustenie výroby by malo začať už v roku 2023.
NEPREHLIADNI
Keď je Tesla Apple elektromobility, Volkswagen bude Samsungom (komentár)
Ešte začiatkom tohto roka si VW objednal batérie v celkovej hodnote 11,5 miliardy eur. Agentúra CNBC po tejto masívnej investícii ohodnotila švédskeho výrobcu batérií na 9,7 miliardy eur.
Viac ako dvojnásobná výrobná kapacita do roku 2030
Ako uvádza TechCruch, rozšírenie existujúcej továrne v Skellefteå navýši výrobnú kapacitu zo 40 GWh na 60 GWh ročne. Spustenie rozšírenej prevádzky sa očakáva neskôr v tomto roku.
Do roku 2030 by však švédska firma chcela navýšiť svoje výrobné kapacity až na 150 GWh za rok. Pri tejto príležitosti majú v Európe vyrásť ďalšie dve továrne, pričom jedna z nich sa má nachádzať v Nemecku.
Švédsky startup nie je jediný
Northvolt však nie je jedinou veľkou spoločnosťou, ktorá sa sústredí výhradne na výrobu batérií pre elektrické vozidlá. Spomenúť môžeme napríklad americkú firmu Solid Power, ktorá nedávno zaznamenala obrovský úspech.
Solid Power nevyvíja iba nový typ batériových článkov, ale ide o celú platformu. Tekutý elektrolyt na báze sulfidu je možné kombinovať s anódami, ktoré sú buď z kovov lítia, alebo sú na báze vysokého obsahu kremíka. V kombinácii s nimi sa teda môžu používať už dobre známe a v súčasnosti využívané katódy lítia, niklu mangánu a kobaltu.
Kombinácia vyššie spomenutých katód s kremíkovou anódou a tekutým elektrolytom sľubuje nárast energetickej hustoty na 390 Wh/kg. Súčasné batérie Tesly či spoločnosti Panasonic, ktoré sú považované za tie najlepšie na trhu, majú energetickú hustotu na úrovni 260 Wh/kg. Nárast by teda predstavoval takmer 50 %.
Ak sa použije lítiová anóda, nárast energetickej hustoty je vyšší až o 69 % na 440 Wh/kg. Pre lepšiu predstavu, spoločnosť Solid Power reprezentuje čísla na príklade, kedy by ich nový typ batérie disponoval kapacitou 77 kWh. Rovnakí sa aktuálne používa pri elektromobiloch na koncernovej platforme MEB automobilky Volkswagen.
V prvom rade by bola takáto batéria s rovnakou kapacitou až o 44 % menšia a jej objem by bol 184 litrov miesto súčasných 329 litrov. Výrazne by klesla aj hmotnosť, kedy pri použití kremíkovej anódy batéria váži 304 kg a pri lítiovej anóde len 269 kg. Vďaka nižšej hmotnosti by sa pochopiteľne zvýšil aj dojazd o 14 až 16 %. Dôležitým faktorom je, že rýchlosť nabíjania sa nijako neovplyvní a zodpovedá hodnotám súčasných batérií.
Čo je ale najdôležitejšie, batéria nového typu by stála 6545 dolárov, teda asi 5350 €, zatiaľ čo súčasná 77 kWh batéria pre VW stojí 10 934 dolárov, teda takmer 8950 €.
Úspech hlási aj slovenský InoBat
Výrobca batérií InoBat Auto bude dodávať elektrobatérie do autobusov SOR. Ako informuje spoločnosť, ide o prvú zverejnenú dohodu s konkrétnym partnerom, ktorý bude používať na mieru šité batérie od InoBat Auto do mestských, medzimestských aj diaľkových autobusov.
Poháňať by ich mali už v roku 2023. SOR vyrába v Česku autobusy už viac ako 25 rokov, pričom ich vyváža do ďalších 12 európskych krajín.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vznikla nová trieda „nenápadných milionárov“. Denne ich pribudne 1 000 a môžu za to dva faktory
Prokurátor Generálnej prokuratúry čelí obžalobe. Funkciu pozastavili, potvrdil Žilinka
Prelomový výskum odhaľuje, ako aktivita mozgu počas spánku prezrádza skryté neurologické problémy
Kľúčový svedok v korupčných prípadoch čelí novému obvineniu. V kauze figurujú Gašpar a Bödör
V hotelovej vírivke v Demänovskej Doline hygienici potvrdili prítomnosť baktérie Legionella
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP