Čínski vedci vyvíjajú špeciálne drony, ktoré sa dokážu udržať vo vzduchu bez pristátia extrémne dlho, informuje Interesting Engineering. Pomôcť im v tom má technológia, ktorá sa zvyčajne používa skôr na boj proti dronom, než na ich podporu a poháňanie – výkonné lasery.

Navždy vo vzduchu

Na jedinečnej technológii pracujú čínski vedci zo Severozápadnej polytechnickej univerzity (NPU), ktorí sa snažia vybaviť drony fotoelektrickým konverzným modulom. Ten dokáže premieňať svetelnú energiu na elektrickú, ktorá je následne schopná poháňať elektromotory a ďalšie elektronické systémy dronov, ako sú napríklad kamery či iné snímacie zariadenia, vrátane palubného počítača.

Spomínané moduly chcú zo zeme „bombardovať“ výkonnými lasermi, čím ich dokážu nabíjať a to, na rozdiel od fotovoltických paneloch používané na ultra-ľahkých lietadlách alebo pseudosatelitoch, aj v noci. Tím je v pomerne pokročilej fázy a dostal sa aj k experimentu, v rámci ktorého túto inovatívnu technológiu otestoval.

Zobraziť celú galériu (2)
U.S. Air Force/DJI Agras/Pixabay/Úprava redakcie

Počas tohto testu sa podarilo dron udržať vo vzduchu niekoľko hodín a časom to môžu byť celé dni, týždne či mesiace, pričom klasické komerčné drony zvládajú prevádzku len niekoľkých minút a dokonca aj veľké lietadlá letia len niekoľko hodín. V rámci tohto výskumu ale museli vedci prekonať množstvo rôznych prekážok, keďže presne mieriť laserom na lietajúci objekt nie je najľahšie. Pomohlo aj adaptívne nastavovanie laserového lúča.

Dá sa to aj inak

Dostať do vzduchu objekt na extrémne dlhú dobu sa dá aj iným spôsobom, ako dokazuje aj experimentálne lietadlo Zephyr S. To sa dokázalo udržať vo vzduchu vyše 2 mesiace a to vďaka nízkej váhe, fotovoltickým panelom a efektívnym a ľahkým elektromotorom.

Využitie je zatiaľ otázne

Pre sledovanie objektu vo vzduchu tím vyvinul špeciálny algoritmus, avšak vedci museli následne riešiť ďalší problém. Laserový lúč má totiž na určitú vzdialenosť istý rozptyl. Ak sa dron nachádza bližšie, mohol by byť takýto lúč zbytočne úzky a ak sa zase nachádza ďalej, zbytočne rozptýlený. Použili preto adaptívne nastaviteľný lúč, ktorého rozptyl je možné regulovať podľa potreby dronu.

Súčasťou algoritmu je aj bezpečnostný program, ktorý upravuje intenzitu lúča v prípade, že ho pretne akási prekážka, či už hmla, smog alebo hustý dážď. Tím tvrdí, že táto technológia môže nájsť svoje využitie pri rôznych prírodných alebo iných katastrofách, ale aj pri hľadaní nezvestných turistov.

Keďže za technológiou stojí Čína, pochopiteľne nesmie chýbať ani pomoc s vládnutím a tieto drony sa tak môžu stať nápomocné pri hliadkovaní v mestách, spravovaní premávky a podobne, vysvetľuje SCMP.

Do akej miery sú takéto drony výhodné je zatiaľ otázne, keďže je možné dosiahnuť podobný efekt prenosnými nabíjacími stanicami, ku ktorým dron sám priletí a nabije sa. Prenášať totiž výkonné lasery tiež nie je najjednoduchšie a na rozdiel od priameho alebo indukčného nabíjania sú oveľa menej efektívne.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú