K jedným z najčastejších argumentov odporcov rýchleho prechodu na elektromobilitu patrí ten, ktorý tvrdí, že keď bude mať auto na batérie „každý“, nebudeme mať kde nabíjať. Nová analýza EV Readiness Index, ktorá skúmala pripravenosť Slovenska a ďalších krajín v EÚ na elektromobilitu, ho sčasti potvrdzuje.

Tvrdí totiž, že prudký nárast počtu elektromobilov v Európe nejde ruka v ruke so zvyšovaním miest na nabíjanie a nedostatok dostupnej nabíjacej infraštruktúry je tak naďalej hlavnou prekážkou, ktorá bráni zavádzaniu elektrických vozidiel na celom kontinente.

Niekto by zrejme argumentoval, že tým ešte výraznejším je výrazne vyššia kúpna cena elektromobilov, no tú EV Readiness Index skúmal tiež. Meranými faktormi boli vyspelosť trhu s elektromobilmi, štruktúra nabíjacích staníc v krajine a celkové náklady na vlastníctvo elektrického vozidla (vrátane vládnych stimulov, ceny energií a nákladov na prenájom elektromobilov namiesto ich kúpy).

Elektromobilov pribúda, ale…

Analýza potvrdzuje, že predaje elektromobilov raketovo rastú a ich využívanie sa zvýšilo na takmer každom trhu – v každom segmente je totiž na výber čoraz viac modelov od rôznych značiek.

Autori tiež uvádzajú, že elektromobily sú cenovo dostupnejšie ako kedykoľvek predtým a čo viac, náklady na ich prevádzku sú na tom v porovnaní so spaľovákmi čoraz lepšie kvôli nižším cenám elektrickej energie v porovnaní s rastúcimi cenami nafty a benzínu. To koniec-koncov dokladuje aj nedávna kalkulácia FonTech.

NEPREHLIADNI:
Spočítal som náklady na jazdu pri dlhodobom používaní elektromobilu. Výsledná suma ma šokovala

Tu však opäť narážame na smutnú slovenskú realitu – majitelia elektromobilov totiž majú vo väčšine krajín rôzne daňové zvýhodnenie, no Slovensko medzi túto väčšinu nepatrí a okrem zelených značiek nedostaneš od štátu prakticky nič. Dotácie nečakaj ani v roku 2022, keďže na ďalšie kolo vláda stále nemá žiadny konkrétny návrh.

Najväčší problém je nabíjanie

Nabíjanie však, na rozdiel od dotácií, podľa analýzy ktorú si dala vypracovať firma LeasePlan zaostáva v celej EÚ.

Na základe tohto prieskumu sa dá konštatovať, že zásadný nedostatok vládnych opatrení v oblasti infraštruktúry pre elektromobily spôsobuje nedostatok nabíjačiek v Európe. Keďže ceny elektromobilov klesajú a stále viac vodičov sa rozhoduje pre elektrický pohon, nájsť dostupnú nabíjaciu stanicu je čoraz väčšou nočnou morou. Jazda na elektrický pohon je pritom jedným z najúčinnejších spôsobov, ako môžeme všetci bojovať proti klimatickým zmenám, a vlády musia zabezpečiť, aby uľahčili a nie sťažovali prechod na elektrickú energiu,“ uviedol Tex Gunning, generálny riaditeľ spoločnosti LeasePlan.

A späť na Slovensko – opäť sme v tom medzi tromi najhoršími. V tohtoročnom vydaní sa do hodnotenia pripravenosti dostalo 22 krajín Európy. Na čele tabuľky je neprekvapivo Nórsko, ďalej Holandsko a Veľká Británia, ktorá pri novopostavených a zrekonštruovaných budovách už vyžaduje postavenie nabíjačiek, spoločne s Rakúskom obsadila tretiu priečku.

Predposledné miesto patrí Slovensku, o posledné sa delí Česká republika s Poľskom. Naša pozícia sa tak v porovnaní s vlaňajškom nezmenila. Najviac si v porovnaní s rokom 2021 zlepšilo skóre Grécko.

LeasePlan

Slovensko minimum bodov získalo za celkovú ceny vlastníctva elektromobilov (práve kvôli chýbajúcim dotáciám), no iba 4 body máme aj vo vyspelosti trhu s elektromobilmi a práve pri nabíjaní.

Ako problém sa ukazuje dostupnosť elektromobilov. Minulý rok sme pociťovali dôsledky čipovej krízy a aktuálne automotive sektor pociťuje problémy s dodávkami komponentov EV vozidiel, čo môže spôsobovať nedostatok takýchto vozidiel na trhu. Na Slovensku taktiež nie je vhodne zadefinovaná efektívna podpora elektromobility, ktorá by znamenala masívnejšie rozšírenie tohto typu pohonu,“ tak znejú slová Rastislava Podlipného, generálneho riaditeľa LeasePlan Slovakia.

Celú analýzu nájdeš na tomto odkaze.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú