Dorovnali sme EÚ. Slovenskí hasiči konečne dostanú najpodstatnejšiu pomoc pri hasení elektromobilov
Nie je to tak dávno, čo slovenské média obletela správa o tom, ako museli policajti niekoľko dní strážiť havarovaný plug-in hybrid, nakoľko slovenskí hasiči nemali potrebnú techniku na jeho zabezpečený presun. Takéto niečo sa už o pár mesiacov nestane, Ministerstvo hospodárstva totiž vyhlásilo verejnú súťaž o dodávku 51 kontajnerov na hasenie elektromobilov.
Súťaž sa už skončila, a tak poznáme víťaza, ktorým je nitrianska spoločnosť Unikov Nitra. Tá sa pri tejto špecifickej zákazke pasovala s ďalšími tromi slovenskými dodávateľmi. Skvelou správou je, že prvé kontajnery dostanú hasiči po celom Slovensku najneskôr do 6 mesiacov odo ukončenia verejnej súťaže.
Predmetom súťaže je aj zaškolenie hasičov
Výsledok verejnej súťaže spolu s podmienkami, čo musia kontajnery spĺňať, sa nachádza na webe Josephine. Predmetom zmluvy je teda dodanie 51 kontajnerov, ktoré si rozdelia krajské hasičské zbory po celom Slovensku. Na ich nákup poputuje vyše pol milióna eur. Kontajnery musia byť nové, vyrobené najneskôr v tomto roku, pričom prvých 25 kusov musí spoločnosť dodať do 6 mesiacov, zvyšok do 12 mesiacov od ukončenia súťaže.
Kontajner musí spĺňať podmienky pre triedu nebezpečnosti 9, jeho nosnosť má byť až 15 ton. Poškodené elektromobily sa doň budú nakladať pomocou ťažkej techniky cez uzatvárateľnú strechu. Elektrické autá v kontajneri sa budú nachádzať vo vodnom kúpeli, aby sa zamedzilo samovznieteniu batérie.
Okrem dodania kontajnerov je výrobca povinný vykonať aj jednorazové zaškolenie minimálne dvoch príslušníkov hasičského zboru v každom kraji, dokopy teda budeme mať na Slovensku vyškolených 16 ľudí na manipuláciu s kontajnermi na hasenie elektromobilov.
Konečne budeme pripravení
Elektromobilov na cestách neustále pribúda a žiaľ, nehody áut s vysokonapäťovými batériami budú čoraz bežnejšie, preto je dôležité pripraviť sa na ich bezpečnú likvidáciu včas a dôkladne.

Nové kontajnery by hasičom mali výrazne pomôcť v boji s nebezpečným požiarom batérií. Nemci však nedávno ukázali oveľa lepší a ekologickejší spôsob, ako si poradiť s hasením elektrifikovaných áut.
Vodu možno kontaminovať
Spaľovacie autá síce horia štatisticky až 60-krát častejšie než elektromobily, vo väčšine prípadov je ale možné ich uhasiť oveľa jednoduchšie a ich požiare nie sú tak drastické. Elektromobily však vo vzácnych prípadoch postihujú reťazové reakcie, kedy plamene dosahujú teplotu až 1 300 °C, pričom ide o veľmi rýchlo sa šíriaci požiar.
V niektorých prípadoch dokonca batérie elektromobilov opakovane vzbĺknu aj niekoľko dní za sebou nemeckí hasiči preto testujú špeciálne vaky, do ktorých chcú vkladať elektromobily po nehodách spolu s približne 2 000 litrami vody. Jedná sa o oveľa jednoduchšie a lacnejšie riešenie v porovnaní so zaužívanými praktikami, v rámci ktorých sú takéto vozidlá odkladané do veľkých kontajnerov s cenou približne 70 000 € a spolu s 10 000 litrami vody.
*** Vetter EIS im TV ***Heute Abend um 19:50 Uhr könnt ihr im MDR – „Einfach genial“ einen interessanten Beitrag zu der…
Posted by Vetter GmbH on Tuesday, July 5, 2022
Tieto vaky stoja „len“ 6 000 € a po tréningu zvládli štyria záchranári zabaliť vozidlo, v tomto prípade elektrický Volkswagen ID.3, do 20 minút, čo bol vyžadovaný cieľ. Plug-in hybridy potrebujú dokonca ešte viac vody, keďže je ich batéria umiestnená o niečo vyššie a nie v podlahe tak, ako pri „čistokrvných“ elektromobiloch.
Vodu môžu kontaminovať
Ani takéto staranie sa o poškodené elektromobily nie je žiadny všeliek kvôli úniku elektrolytov, ktoré pri reakcii s vodou vytvoria kyselinu fluorovodíkovú. Tá je prudko jedovatá a, pochopiteľne, aj žieravá, takže ani po eliminácii rizika požiaru nie je všetko vyriešené.

Vak na poškodené elektromobily má ale aj niekoľko nevýhod. Po použití sa ho musia požiarnici zbaviť a jedná sa len o jednorazové riešenie – na druhej strane veľký kontajner je možné používať prakticky s neobmedzenou životnosťou. Výrobca vaku, spoločnosť Vetter, pracuje na implementácii recyklácie vaku, avšak z finančného hľadiska je pri dlhodobom používaní aj naďalej výhodnejší kontajner. Vaky navyše nie sú dostatočne veľké na iné než osobné automobily a zatiaľ nie je doriešená ani problematika toho, kto za ne má vlastne platiť – hasiči, či poisťovňa.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

AKTUÁLNE: 44 prémiových staníc je teraz úplne zadarmo. Veľký operátor spustil akciu

Slováci si musia dávať obrovský pozor. Ak v domácnosti zakúriš týmto, riskuješ pokutu 5 000 eur

Vyrobí teplo aj chlad a ušetrí peniaze. Inovatívna technológia na Slovensku žne úspech, v Európe ju ignorujú

Obľúbený operátor rozdá Slovákom AI mobily a tablet za 1 €. Má len jedinú podmienku

Podceňovaná „technológia" šetrí Slovákom peniaze. Je zdravá a znižuje výdavky na energie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rusko testuje zbrane, ktoré menia pravidlá hry. Odborník varuje pred tajnými vojenskými systémami (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
PREMIUMCyber Monday 2025: Najlacnejšie PREMIUM roka za 24 eur. Získaš prístup k 5 portálom, ktoré ťa udržia vždy v obraze

Expertka: Svaly sú orgánom dlhovekosti, mnohí ich chybne podceňujú, zlepšujú nielen telo, ale aj náladu

Slováci si už z Viedne nezaletia do „Havaja Európy“. Ryanair ruší všetky lety na obľúbené ostrovy

Matovič prehral súdny spor s Ficom: Tvrdenia o miliónových účtoch na Belize sú mýtus
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Elon Musk zase vyhral. Kontroverzná technológia Tesly prichádza do Európy
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
Online svet má obrovský problém: Sofistikované gangy operujú naprieč kontinentmi, ich počet masívne rastie
Čakaniu na pobočkách je koniec. Pošta konečne pochopila, čo chcú ľudia a ukazuje sľubnú novinku
Japonci začali predávať najfuturistickejšie zariadenie. „Ľudská práčku“ si kúpiš za astronomickú sumu
Katastrofa pre Teslu: Európania náhle prestali kupovať jej autá, sú za tým zaujímavé dôvody
Čína spustila revolučný experiment, pri ktorom ušetrí až 90 % energie. Nie každý s ním súhlasí
Po Vianociach prichádza problém, o ktorom sa nehovorí. Slováci robia túto obrovskú chybu
Slovensko sa pripravuje na významný krok vo vesmírnom výskume. Budeme mať vlastný satelit
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rusko testuje zbrane, ktoré menia pravidlá hry. Odborník varuje pred tajnými vojenskými systémami (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
PREMIUMCyber Monday 2025: Najlacnejšie PREMIUM roka za 24 eur. Získaš prístup k 5 portálom, ktoré ťa udržia vždy v obraze

Expertka: Svaly sú orgánom dlhovekosti, mnohí ich chybne podceňujú, zlepšujú nielen telo, ale aj náladu

Slováci si už z Viedne nezaletia do „Havaja Európy“. Ryanair ruší všetky lety na obľúbené ostrovy

