Európska komisia sa rozhodla predstaviť svoj nový návrh, ktorým chce pomôcť napĺňaniu klimatických cieľov za účelom prevencie klimatickej katastrofy, ktorá je čoraz bližšie a už dnes vidíme jej reálne následky. Bežného občana však tento návrh zrejme nepoteší.
Ako píše Európska komisia vo svojej tlačovej správe, všetky novopostavené neobytné domy nesmú už od roku 2027 produkovať žiadne emisie. Ako ďalej vysvetľuje, takáto budova musí mať čo najnižšiu energetickú spotrebu, musí byť z čo najväčšej časti poháňaná obnoviteľnými zdrojmi a podobne.
Má to vôbec zmysel?
Kým účel je jasný, úmysel dobrý a kvôli blížiacej sa klimatickej katastrofe je nutné zatlačiť na pílu, máme tu predsa len istý problém. Takéto nové domy majú totiž využívať na vykurovanie napríklad ekologicky vyrobený vodík, teda taký, ktorý sa získava z vody elektrolýzou, ktorá spotrebúva elektrickú energiu vyrobenú obnoviteľnými zdrojmi, teda najmä slnečným žiarením.

Avšak v dnešnej dobe je len zlomok dostupného vodíka vyrábaný takýmto spôsobom a je prakticky nemožné, aby sa tento pomer do roku 2027 zásadne prevrátil. Čo to znamená v praxi? Teórií je akiste mnoho, s istotou to však zatiaľ nedokáže povedať nik.
Ako ďalej vysvetľuje Argusmedia, pre obytné domy platí toto pravidlo od roku 2030. Od využívania vodíka v osobnej automobilovej doprave už Európska únia ruka dáva preč, stále ním však chce poháňať množstvo nákladných áut a je preto nutné, aby sme čo najskôr vybudovali množstvo tovární na jeho výrobu ekologickou cestou.
Ohromná potreba renovácie
Nové budovy sú už tak vystavené ohromnému množstvu smerníc a pravidiel, z ktorých mnohé sa týkajú práve ich efektivity. Ako však dodáva Európska komisia, je potrebné zrenovovať až 15 % budov s najhoršími emisnými hodnotami vo všetkých členských štátoch a dostať ich aspoň na úroveň F do roku 2027.

Nové Energetické výkonnostné certifikáty hodnotia budovy do kategórií od A po G. Budovy v Európe tvoria až 40 % energetickej spotreby, pričom kúrenie, chladenie a ohrev vody zodpovedajú až za 80 % energie, ktorú domácnosti spotrebujú.
Okrem iného tak nesmú štáty od roku 2027 poskytovať dotácie na plynové kotly, naďalej však ide len o návrh, ohľadom ktorého budú členské krajiny rokovať a je možné očakávať aj zásadné zmeny.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

Legendárny herec oslávil 100 rokov a svoj dlhý život pripisuje jednej vlastnosti. Vedci metódu podporujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

