Dokáže napájať celý svet na 2 roky. Pod zemou objavili masívne ložisko „čistej energie”
Vodík to ako ekologické palivo budúcnosti zatiaľ, zdá sa, spočítané predsa len nemá. Ako upozorňuje The New York Times, v podzemí sa podarilo nájsť desiatky miliónov ton tejto látky, ktorá nie je využívaná len v raketách, ale čoraz väčšmi aj v autodoprave, kde naráža na vážne problémy svojej ekologickosti – nový nález však môže tento problém aspoň dočasne vyriešiť.
Stále ho neťažíme
Vo Francúzsku sa podarilo objaviť podzemné ložisko, v ktorom sa má nachádzať až 250 miliónov ton vodíka, pričom ich zatiaľ nik neťaží. Experti očakávajú, že len toto ložisko dokáže pokryť celosvetový dopyt na asi dva roky a aj keď to nie je príliš dlho, podobných ložísk sa môže na svete nachádzať oveľa viac.
Geológovia predpokladajú, že sa môže na Zemi v podzemných ložiskách nachádzať dostatok vodíka na pokrytie spotreby na asi 100 rokov, čo je viac než dosť na to, aby dovtedy ľudstvo vylepšilo spôsob výroby čistého vodíka a zbavilo sa tohto plynu vo forme, v akej je vyrábaný dnes, teda prevažne z fosílnych palív, objasňuje BBC.
Novoobjavené ložisko sa nachádza v hĺbke okolo 1 100 až 1250 metrov, pričom presné množstvo vodíka zatiaľ známe nie je. 250 miliónov ton je horná hranica, avšak skutočné množstvo môže byť o niečo menšie – dokonca len 6 miliónov ton. Prieskum sa pritom zameriaval na metán, ktorého obrovské ložisko Francúzsko našlo už dávnejšie a to s objemom až 370 miliárd m3.
Výhoda kamiónov
Do popredia sa čoraz väčšmi dostávajú bezemisné kamióny, pričom v tejto oblasti naďalej zápasia vodíkové a batériové modely. Na vlastnom takomto stroji pracuje aj Mercedes, ktorého Mercedes-Benz GenH2 schválený pre verejné cesty úspešne zvládol projekt #HydrogenRecordRun spoločnosti Daimler Truck a to precestovaním 1 047 km na jednu nádrž kvapalného vodíka.
Dokáže pomôcť?
Len okolo 1 % všetkého vodíka sa dnes vyrába ekologickým spôsobom, čo je pre jeho dobré meno zásadným problémom. O vodíku sa totiž hovorilo ako o vhodnej alternatíve popri batériových elektromobiloch, ktoré sú však oveľa efektívnejšie a prekvapivo aj o niečo praktickejšie, najmä vďaka zásadným pokrokom v rýchlosti nabíjania a dojazdu.
Na druhej strane vodík je naďalej obmedzovaný nielen vysokou cenou, ale tiež malým množstvom čerpacích staníc a spôsobom výroby. Elektrickú energiu vyrábajú čoraz častejšie obnoviteľné zdroje, avšak na výrobu ekologického vodíka je potrebná energia práve z takýchto zdrojov, čím vzniká krok navyše.
Ťažba vodíka z podzemia môže tento problém dočasne obísť a poskytnúť ekologické palivo aj bez toho, aby bolo nutné vo veľkom ho vyrábať z fosílnych palív. Takáto ťažba sa ale musí ukázať ako finančne výhodná.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
Vodiči, pozor. Štát zmenil podmienky pre motoristov, na podanie dokumentu máš už len pár dní
Nabiješ ho rekordne rýchlo, do Európy už čoskoro príde revolučný elektromobil s dojazdom 870 km
Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- Experti prehovorili: Zánovné autá sú cenovým hitom, Slováci kupujú najviac tento pohon
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Vodiči, pozor. Štát zmenil podmienky pre motoristov, na podanie dokumentu máš už len pár dní
- Nabiješ ho rekordne rýchlo, do Európy už čoskoro príde revolučný elektromobil s dojazdom 870 km
-
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- Experti prehovorili: Zánovné autá sú cenovým hitom, Slováci kupujú najviac tento pohon
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Vodiči, pozor. Štát zmenil podmienky pre motoristov, na podanie dokumentu máš už len pár dní
- Nabiješ ho rekordne rýchlo, do Európy už čoskoro príde revolučný elektromobil s dojazdom 870 km
-
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- Experti prehovorili: Zánovné autá sú cenovým hitom, Slováci kupujú najviac tento pohon
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Stojí len 3 000 eur a má minimálnu maximálku. Čínske „Porsche“ vyzerá luxusne, no tam to končí
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
TikTok stále čelí tlaku zo zákona. Microsoft môže zachrániť aplikáciu možným pádom
Slováci môžu byť pokojní. Dodávky plynu na tento rok sú garnatované
Konečne vieme dôvod konca doby ľadovej. Takéto niečo vedci vôbec nečakali
Ošiaľ pokračuje: Nový čínsky rival ChatGPT pripravil technologických gigantov o miliardy dolárov
Európe sa míňa plyn. Objem zásobníkov výrazne klesol, Slovensko má niekoľko možností
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené