Čínska spoločnosť U Power sa rozhodla expandovať na nové trhy so svojím UOTTA systémom výmeny batérií. Hoci táto technológia zatiaľ nie je rozšírená v globálnom meradle, jej potenciál je obrovský – najmä v oblastiach, kde tradičná nabíjacia infraštruktúra naráža na priestorové a ekonomické obmedzenia. Prvé destinácie? Portugalsko a Peru, kde U Power uzavrela strategické partnerstvá v taxi sektore.

V rámci expanzie do Európy spoločnosť vyvinula nový kompaktný výmenný systém, ktorý debutuje v Portugalsku. Prvá stanica bude doručená portugalskej taxi asociácii ANTRAL v prvej polovici roka 2025. Priestorovo nenáročný dizajn – iba 90 štvorcových metrov – je ideálny do hustých mestských oblastí, kde je miesto na nabíjacie stanice obmedzené. Očakáva sa, že stanica zvládne 30 až 50 výmen batérií denne, pričom jej modulárna konštrukcia umožňuje jednoduché rozšírenie kapacity.

Aj keď U Power zatiaľ neprezradila, ktoré modely vozidiel budú kompatibilné s týmto systémom, v skoršej tlačovej správe z júna 2024 sa uvádza, že ANTRAL dostane 120 kompatibilných taxíkov a dve výmenné stanice. Na tému upozornil Electrive.com.

Latinská Amerika: výmena batérií pre moto-taxíky

Expanzia UOTTA sa však nekončí v Európe. Spoločnosť oznámila vstup aj na peruánsky trh v spolupráci s Treep Mobility, operátorom moto-taxíkov. Ich cieľom je priniesť výmenné stanice pre elektrické dvoj- a trojkolesové vozidlá.

Pilotný projekt v Peru už prebehol – zahŕňal dve výmenné stanice, jeden elektrický trojkolový taxi a desať dvojkolesových elektrických vozidiel. Po úspešnom teste plánuje Treep Mobility prejsť z benzínových vozidiel na výmenný model batérií, pričom odhadovaný objem objednávok presiahne 1 milión dolárov. U Power dúfa, že po úspešnom zavedení systému v Peru sa k nim pridajú aj ďalší latinskoamerickí dopravcovia.

Stellantis batérie
TASR/Midjourney

Budúcnosť výmeny batérií: svetová konkurencia rastie

Koncept výmeny batérií nie je nový – viaceré spoločnosti sa ho snažia zaviesť do praxe. Najznámejší príklad je čínska automobilka Nio, ktorá už prevádzkuje viac ako 3 000 plne automatizovaných výmenných staníc v Číne a 59 v Európe (z toho 19 v Nemecku). Tento týždeň Nio oznámila vývoj novej nemeckej DIN normy pre systémy výmeny batérií, ktorá by mohla otvoriť dvere širšej spolupráci medzi výrobcami.

Ďalším významným hráčom je čínsky batériový gigant CATL, ktorý od roku 2022 buduje sieť 10 000 výmenných staníc. Cieľom je kompatibilita so širokou škálou elektromobilov rôznych výrobcov.

Zaujímavé je tiež americké startupové riešenie Ample, ktoré nedávno získalo 25 miliónov dolárov od Mitsubishi Corporation. Naopak, v segmente elektrických motocyklov sa rozmáhajú samoobslužné výmenné systémy – napríklad africká značka Spiro ponúka riešenia, kde si používatelia môžu batériu vymeniť sami.

UOTTA od U Power prináša nový impulz do diskusie o efektívnejšej nabíjacej infraštruktúre. Hoci výmena batérií ešte nie je štandardom, jej výhody v oblastiach s priestorovými a ekonomickými obmedzeniami môžu presvedčiť viac dopravcov k adopcii tejto technológie. Ak sa expanzia do Portugalska a Peru ukáže ako úspešná, môžeme očakávať, že U Power sa pokúsi o ďalšiu expanziu do iných regiónov – a možno aj vstup na širší európsky trh.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP