Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nákladná doprava je jednou z hlavných príčin znečisťovania ovzdušia. Zmierniť dôsledky klimatických zmien rozhodne nie je jednoduchou úlohou, no európske krajiny majú niekoľko riešení, ktoré môžu znížiť dopad masívneho využívania spaľovacích motorov. Na diaľnici v Nemecku boli na krátkom 10 km úseku nainštalované káble, ktoré nabijú hybridné kamióny počas jazdy, pričom ušetria množstvo paliva.

Obmedzenia Európskej únie povedú budúcnosť automobilovej a nákladnej dopravy smerom k elektrickému pohonu, ktorý vytlačí z ciest klasické spaľovacie motory. Zredukovať emisie je treba aj v prípade veľkých kamiónov, ktoré produkujú počas jazdy omnoho viac nečistôt ako bežné osobné autá. Jedným z možných riešení sú elektrické alebo hybridné nákladiaky, ktoré kombinujú spaľovací a elektrický motor.

Nemecko ukázalo ekologickú budúcnosť nákladnej dopravy

Problémom v prípade druhého pohonu môže byť nabíjanie batérií, no Nemecko predstavilo funkčné riešenie, ktoré prezentovalo na jednej zo svojich diaľníc. Nemecká vláda oficiálne oznámila elektrifikáciu nákladnej dopravy, pre ktorú si na diaľniciach pripraví elektrické vedenia s nabíjaním batérií hybridných kamiónov. Ministerstvo životného prostredia v Nemecku dúfa, že sa týmto spôsobom podarí obmedziť vysoké množstvo emisií.

Toto inovatívne riešenie bolo predstavené na 10 km úseku na diaľnici neďaleko Frankfurtu a spolupracoval na ňom aj tamojší priemyselný gigant, Siemens, ktorý prvý takýto projekt ukázal ešte v roku 2012, informuje Futurism. Počas jazdy dokážu senzory kamiónov rozoznať elektrické nabíjacie vedenie a v prípade potreby automaticky prepnú na pohon spaľovacím motorom. Vybraný úsek diaľnice bude testovaný v oboch smeroch do roku 2022, pričom o napájanie sa postarajú obnoviteľné zdroje energie.

Nenechaj si ujsť
Elektrický nákladiak Tesla Semi naplno testujú. Takto niesol ťažký náklad na diaľnici

Testovacie kamióny budú po tejto trati jazdiť na diaľnici A5 od polovice roka 2020 každý deň, aby poriadne otestovali 670 V vedenie, informuje DW.com. O káble bude postarané aj v zime, kedy dochádza k námraze, no vďaka špeciálnemu systému proti námraze ich budú môcť vodiči kamiónov využiť aj v tomto chladnom období. Celkovo bolo do tohto projektu investovaných 15 miliónov eur. Na vývoj nákladných áut s podporou tohto systému bolo vynaložených 70 miliónov eur, informuje CNN.

Takáto elektrická diaľnica tak môže významne znížiť produkciu CO2 z nákladných áut. Podľa spoločnosti Siemens môže byť takýto systém inštalovaný aj na existujúcich diaľniciach. Elektrifikáciou kamiónovej dopravy sa môže pritom podľa Siemensu ušetriť za každý nákladiak až 20 000 €.

Práve toľko má totiž podľa informácií spoločnosti stáť palivo pre jazdu na vzdialenosť 100 000 km, k čomu sa navyše pridávajú aj vysoké emisie. Nemecko tak spravilo veľký krok vpred a v budúcnosti môžu na jeho diaľniciach takéto elektrické systémy naďalej pribúdať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú