Desiatky rokov sa nad tým nikto nezamýšľal. Už vieme dôvod, prečo sa batérie samé vybíjajú
Batérie v elektrických zariadeniach strácajú energiu aj vtedy, ak sa samotné zariadenie, či už notebook, alebo elektromobil vôbec nepoužíva. Vedci z Dalhousieovej univerzity sa pozreli na to, prečo k takémuto nežiadúcemu vybíjaniu dochádza. Ako informujú na svojom webe, problém spočíva v pomerne primitívnom komponente samotnej batérie.
Už dávnejšie sme informovali o prípade známeho auto-moto novinára Jamesa Maya, ktorý na pár mesiacov zaparkoval svoju Teslu v garáži. Po tom, čo sa k autu vrátil, nedokázal vozidlo ani len odomknúť.
Počas státia sa mu vybila 12V batéria, ktorá napája základnú elektroniku (aj spomínané odomykanie dverí). Aby sa May následne dostal k batérii, musel rozobrať takmer celú prednú kapotáž elektromobilu.
Vedcov zaujímal dôvod, prečo k takémuto vybíjaniu dochádza aj vtedy, keď nedochádza k spotrebe energie uloženej v batérii.
Dôvodom je obyčajná páska
V prvom rade je zaujímavé, že túto otázku samovoľného vybíjania li-ion batérií doposiaľ nikto nepoložil. Ak by sa totiž inžinieri začali týmto problémom zaujímať skôr, určite by našli príčinu a dnešné batérie by už samovoľným vybíjaním netrpeli.
Dôvodom vybíjania batérií je obyčajná PET páska, ktorá sa používa na lepenie elektród. Pri vysokých teplotách sa z tejto pásky uvoľňuje molekula, ktorá sa dokáže presúvať medzi katódou a anódou stále dookola.
Týmto pohybom medzi kladnou a zápornou elektródou sa vytvára spomínaný efekt samovybíjania. Tento objav je prekvapivý hlavne preto, pretože nikto z vedcov nečakal, že by vybíjanie batérie mohli spôsobovať „neaktívne“ prvky akumulátora. Ide predsa o obyčajnú pásku.
Ak už teraz poznáme dôvod samovoľného vybíjania batérií, je načase hľadať riešenie. To je však rovnako „primitívne“ ako samotná príčina tohto problému. PET pásky stačí nahradiť iným, stabilnejším materiálom, ktorý sa v akumulátore nerozkladá.
Aj keď sa môže zdať, že ide o malý a bezvýznamný objav, odborná verejnosť si uvedomuje dôležitosť zistenia, ktoré určite prispeje k zlepšeniu výkonnosti li-ion batérií.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľovákom v EÚ neodzvonilo, môžu sa vyrábať aj po roku 2035
S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
Slovensku vzorom. V zahraničí zavádzajú likvidačné pokuty za blokovanie nabíjačiek spalovákmi
V Bratislave sa bude vyrábať nový elektromobil Porsche
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
- Spaľovákom v EÚ neodzvonilo, môžu sa vyrábať aj po roku 2035
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
-
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- VW do elektromobilov „posadí vyše polovicu Slovenska“. Škoda chystá absolútny trhák
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
V Berlíne prebieha referendum o urýchlení klimatických cieľov o 15 rokov
EÚ a Nemecko dosiahli dohodu v otázke spaľovacích motorov
Bitcoin kopíruje výnimočný pohyb zlata z minulého tisícročia, môže dosiahnuť rekordnú hodnotu
Poškodená kozmická loď Sojuz sa vráti na Zem bez posádky
Hvezdárne a planetáriá pripravili pozorovanie oblohy, filmy i prednášky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené