Desiatky rokov sa nad tým nikto nezamýšľal. Už vieme dôvod, prečo sa batérie samé vybíjajú
Batérie v elektrických zariadeniach strácajú energiu aj vtedy, ak sa samotné zariadenie, či už notebook, alebo elektromobil vôbec nepoužíva. Vedci z Dalhousieovej univerzity sa pozreli na to, prečo k takémuto nežiadúcemu vybíjaniu dochádza. Ako informujú na svojom webe, problém spočíva v pomerne primitívnom komponente samotnej batérie.
Už dávnejšie sme informovali o prípade známeho auto-moto novinára Jamesa Maya, ktorý na pár mesiacov zaparkoval svoju Teslu v garáži. Po tom, čo sa k autu vrátil, nedokázal vozidlo ani len odomknúť.
Počas státia sa mu vybila 12V batéria, ktorá napája základnú elektroniku (aj spomínané odomykanie dverí). Aby sa May následne dostal k batérii, musel rozobrať takmer celú prednú kapotáž elektromobilu.
Vedcov zaujímal dôvod, prečo k takémuto vybíjaniu dochádza aj vtedy, keď nedochádza k spotrebe energie uloženej v batérii.
Dôvodom je obyčajná páska
V prvom rade je zaujímavé, že túto otázku samovoľného vybíjania li-ion batérií doposiaľ nikto nepoložil. Ak by sa totiž inžinieri začali týmto problémom zaujímať skôr, určite by našli príčinu a dnešné batérie by už samovoľným vybíjaním netrpeli.
Dôvodom vybíjania batérií je obyčajná PET páska, ktorá sa používa na lepenie elektród. Pri vysokých teplotách sa z tejto pásky uvoľňuje molekula, ktorá sa dokáže presúvať medzi katódou a anódou stále dookola.

Týmto pohybom medzi kladnou a zápornou elektródou sa vytvára spomínaný efekt samovybíjania. Tento objav je prekvapivý hlavne preto, pretože nikto z vedcov nečakal, že by vybíjanie batérie mohli spôsobovať „neaktívne“ prvky akumulátora. Ide predsa o obyčajnú pásku.
Ak už teraz poznáme dôvod samovoľného vybíjania batérií, je načase hľadať riešenie. To je však rovnako „primitívne“ ako samotná príčina tohto problému. PET pásky stačí nahradiť iným, stabilnejším materiálom, ktorý sa v akumulátore nerozkladá.
Aj keď sa môže zdať, že ide o malý a bezvýznamný objav, odborná verejnosť si uvedomuje dôležitosť zistenia, ktoré určite prispeje k zlepšeniu výkonnosti li-ion batérií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Milujú ho tisíce Slovákov, po roku 2026 ho už nekúpiš. Legendárne auto dostalo v Európe stopku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

