Výrobcovia smartfónov prechádzajú veľmi ťažkým obdobím, čo dokazuje aj najnovšia analýza firmy Canalys. Podľa nej sa náročné makroekonomické podmienky v roku 2022 podpísali pod znížený nákupný apetít spotrebiteľov a najhoršie predajné čísla za poslednú dekádu. Na tému upozornil portál DSL.sk.

Rok 2022 bol v porovnaní s rokom 2021 až o 11 % slabší a predalo sa menej ako 1,2 miliardy smartfónov. Najhoršie to zniesol posledný 4. kvartál, kedy predaje z roka na rok klesli až o neuveriteľných 17 %.

O trón súperia Samsung a Apple

Pozíciu jednotky na trhu v celkovom počte predaných smartfónov si počas roka vystriedali Samsung a Apple. Zatiaľ čo Samsung mal počas celého roka náskok, Apple ho v poslednom kvartáli tradične predbehol po tom, čo spustil predaj nových iPhonov. Celkovo išlo pre Apple o rekordný posledný kvartál, ktorému dominoval s podielom 25 %.

Na druhom mieste skončil Samsung s 20 % a bronzový stupienok si domov odnieslo Xiaomi s podielom 11 %. Apple má za sebou prekvapivo silný kvartál aj napriek komplikáciám s výrobou v čínskom Zhengzhou, upozorňuje Canalys.

Trhový podiel vo 4. kvartáli 2021 Trhový podiel vo 4. kvartáli 2022
Apple 23 % 25 %
Samsung 19 % 20 %
Xiaomi 13 % 11 %
OPPO 9 % 10 %
vivo 8 % 8 %
Ostatní 28 % 26 %

Najlepšiu päticu potom uzatvárajú OPPO a vivo, ktoré si odkrojili 10 %, respektíve 8 %. Najlepší piati výrobcovia si teda zachovali minuloročné poradie.

Najhorší štvrtý kvartál za poslednú dekádu

Štvrtý kvartál zvyčajne sprevádza vianočný ošiaľ a nákupné šialenstvo, ktoré nesmierne pomáha s predajmi. Tento rok ale apetít spotrebiteľov nestačil a Canalys hovorí o najhoršom štvrtom kvartáli za poslednú dekádu. „Predajcovia smartfónov v roku 2022 zápasili s náročným makroekonomickým prostredím,“ hodnotí rok 2022 výskumný analytik Runar Bjørhovde z firmy Canalys.

Predajný reťazec je veľmi opatrný pri preberaní nových zásob, čo prispieva k nízkym zásielkam v 4. štvrťroku. Vďaka silným propagačným stimulom od predajcov a kanálov pomohla sezóna sviatočných predajov znížiť úroveň zásob. Zatiaľ čo dopyt v nízkych až stredných triedach v predchádzajúcich štvrťrokoch rýchlo klesal, dopyt vyššej kategórie začal v 4. štvrťroku vykazovať slabosť. Výkonnosť trhu v 4. štvrťroku 2022 je v ostrom kontraste so 4. štvrťrokom 2021, ktorý zaznamenal prudký nárast dopytu a zmiernenie problémov s ponukou,“ pokračoval.

Podľa ďalšieho analytika budú predajcovia do roku 2023 vstupovať so zvýšenou opatrnosťou a uprednostňovať ziskovosť. Prioritou naďalej ostáva ochrana trhového podielu.

Celkový trhový podiel v 2021 Celkový trhový podiel v 2022
Samsung 20 % 22 %
Apple 17 % 19 %
Xiaomi 14 % 13 %
OPPO 11 % 9 %
vivo 10 % 9 %
Ostatní 28 % 28 %
Ťažké obdobie má pokračovať

Analýza hodnotí rok 2022 ako prepadák a upozorňuje, že 2023 nemusí byť o moc lepší. Podľa nich trh čaká len minimálne zlepšenie a náročné podmienky z uplynulých mesiacov budú zotrvávať aj naďalej.

Aj keď sa inflačné tlaky postupne zmiernia, vplyvy zvyšovania úrokových sadzieb, spomalenia ekonomiky a čoraz ťažšieho trhu práce obmedzia potenciál trhu,“ hovorí Le Xuan Chiew z firmy Canalys.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú