Britská vláda sa chystá zásadne prehovoriť do budúcnosti elektromobility. Podľa informácií, ktoré prenikli do viacerých britských médií, má tento týždeň predstavený štátny rozpočet priniesť výrazné navýšenie dotácií na nákup elektrických áut a zároveň otvoriť cestu k novému spôsobu ich zdanenia. Tento paradoxný krok má pomôcť domácemu trhu s elektromobilmi, no zároveň vykompenzovať výpadky príjmov, ktoré vláde vznikajú ústupom od spaľovacích motorov. Na tému upozornil portál Electrive.

Dotácie až do roku 2030, no aj nová daň

Kľúčovým opatrením má byť navýšenie rozpočtu na podporu elektromobilov o ďalších 1,3 miliardy libier, čo predstavuje približne 1,48 miliardy eur. Súčasťou balíka je aj 200 miliónov libier určených na rozvoj verejného nabíjacieho ekosystému. Vláda tým plánuje predĺžiť platnosť dotácií minimálne do roku 2030 a zároveň zvýšiť ich výšku, hoci konkrétne sumy zatiaľ neodhalila.

Ruka v ruke s tým však príde aj menej populárny krok. Kabinet chce odštartovať konzultáciu o zavedení novej dane za každý prejdený kilometer, ktorá by sa prvýkrát mohla objaviť v roku 2028. Cieľom je nahradiť príjmy z palivovej dane, ktoré s rastúcim počtom batériových áut rýchlo miznú.

Nabíjanie EV
Unsplash

Podľa únikov má tento systém zvýšiť priemerné ročné náklady na prevádzku elektromobilu o 276 libier, teda približne 314 eur. The Guardian uvádza, že pripravovaná daň by pri súčasnom počte registrovaných elektromobilov priniesla do štátnej pokladnice okolo 375 miliónov libier ročne.

Trh rastie pomalšie, než vyžaduje regulácia

Zvýšené stimuly prichádzajú v čase, keď rast britského trhu s elektrickými autami zaostáva za ambicióznymi požiadavkami ZEV (Zero Emission Vehicle) mandátu. Ten automobilkám predpisuje, aký podiel predaja musí ročne tvoriť bezemisná technika, inak im hrozia sankcie.

Kvôli oslabeniu politickej podpory museli automobilky v roku 2024 výrazne znižovať ceny, aby ciele vôbec splnili, čo neskôr viedlo k ich intenzívnemu odporu. Vláda preto v apríli 2025 pravidlá ZEV mandátu uvoľnila. Teraz však potrebuje znova podporiť dopyt, a to kombináciou priemyselných stimulov a nákupného bonusu predstaveného už v lete.

Británia nechce závisieť od Číny

Elektrifikácia dopravy nie je jediná oblasť, kde chce Spojené kráľovstvo pritvrdiť. Vláda nedávno predstavila aj stratégiu pre kritické nerasty, ktorú považuje za otázku hospodárskej aj bezpečnostnej stability. Plán je zvýšiť podiel domácej produkcie zo súčasných približne šiestich na desať percent domácej spotreby, aby krajina nebola závislá na dominantných dodávateľoch, najmä na Číne.

„Kritické nerasty sú chrbtovou kosťou moderného života a našej národnej bezpečnosti,“ uviedol vo vyhlásení svojej kancelárie premiér Keir Starmer. „Príliš dlho bola Británia závislá od malej skupiny zahraničných dodávateľov, čo vystavovalo našu ekonomiku a národnú bezpečnosť globálnym otrasom.“

Najbližšie dni tak ukážu, či sa Londýn vydá cestou kombinácie motivácie a novej formy zdanenia, alebo či plán ešte čakajú zmeny.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP